Hallo,

Ik heb al een ander topic gevonden met deze vraag hier maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

Op het moment moet ik dus mijn eerste omzetbelasting aangifte doen want mn eerste kwartaal is achter de rug.

Omdat ik nog niet echt veel winst gemaakt heb en nog bezig met reclame maken etc. wil ik dit nog allemaal zelf doen.

Hier blijf ik haken, het is me niet helemaal duidelijk wat ik bij elke input moet invullen:

yYOFVLt10x.png

Bij 1a bijvoorbeeld "Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend", koppel ik terug naar de topic die ik bovenin dit bericht geplaatst heb, hier moet dus de het TOTALE bedrag wat ik ontvangen heb van klanten het afgelopen kwartaal EXCLUSIEF de BTW?

Wat moet er dan bij "Omzetbelasting" ingevuld worden? Het BTW-bedrag dat ik aan de Belastingdienst moet betalen van het bedrag dat ik ingevuld heb bij "Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend"?

Ik heb geen laag tarief en belast met overige tarieven dus 1b en 1c moet ik dus gewoon 0 invoeren?

Ik heb ook het gevoel dat ik iets door elkaar haal.. uitgaves en inkomen namelijk. Ik houd alle inkomen netjes bij in een Excel bestand maar hoe moet dit doorgegeven worden via dit formulier?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45456-aangifte-omzetbelasting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Heb je het gratis handboek ondernemen van de belastingdienst al gelezen?

Daar staan veel van de vragen die je nu en in de toekomst hebt al beantwoord.

En ja, 1a gaat inderdaad over je omzet ex. btw, met daarnaast het btw bedrag (21% van de omzet).

Lees ook goed de toelichting, dan wordt het vast duidelijker, zeker als je naar de rest van het formulier kijkt.

• 0

Jeroen,

Welkom op HL

Bij vraag 1a vul je het totale bedrag wat je hebt gefactureerd aan je klanten met 21% btw, alleen als je vrijwel uitsluitend aan particulieren levert mag je aangeven op basis van wat je hebt ontvangen. en inderdaad in de 1e kolom komt het bedrag ex btw en in kolom 2 het btw bedrag, beide afgerond op hele euro's

Vragen die niet van toepassing zijn sla je gewoon over, een nul invullen is niet nodig.

Verder lijkt het erop dat je vrijwel geen idee hebt wat je zit te doen dus dan is het wel zaak je goed in te lezen, mmint heeft al een linkje naar het handboek ondernemen gegeven, dat is nuttig voor het totaal overzicht.

Specifiek voor de btw aangifte zou ik even de toelichting voor de aangifte van 2014 downloaden en doorlezen.

Deze vind je hier: http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/toelichting_bij_de_dig_aangifte_omzetbelasting_ob0731t41fd.pdf

daarin staat vrij duidelijk per vraag wat er verwacht word

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar