• 0

Doorberekenen van opstal verzekering.

Ik heb een nota binnen gekregen waarin de verhuurder een bepaalt bedrag wilt hebben van mij voor zijn opstalverzekering. Hij verwijst naar een bepaling in het huurcontract waarin staat dat eventuele suppletie doorberekend word aan verhuurder. Wat dat inhoud of welk bedrag dat is word niet in het contract vermeld. Dat de opstalverzekering duurder is door mij is mij ook nooit verteld.

Ik vind de bepaling een heel breed begrip en ben het ook niet echt eens hiermee

Vraag me af wat jullie ervan vinden?

Groet,

Brenda

[Mod edit: reactie in post hersteld]

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45479-doorberekenen-van-opstal-verzekering/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0
Ik heb een nota binnen gekregen waarin de verhuurder een bepaalt bedrag wilt hebben van mij voor zijn opstalverzekering. Hij verwijst naar een bepaling in het huurcontract waarin staat dat eventuele suppletie doorberekend word aan verhuurder. Wat dat inhoud of welk bedrag dat is word niet in het contract vermeld.

Wat dat meestal inhoud is dat de door jou veroorzaakte verhoging van de opstalpremie aan jou in rekening wordt gebracht. Het bedrag kan de verhuurder niet vooraf contractueel vastleggen, want die suppletiepremie wordt meestal pas achteraf door de verzekeraar vastgesteld nadat jouw huurcontract is ingegaan, jouw activiteiten zijn gewijzigd of bij naverrekening of inspectie

Dat de opstalverzekering duurder is door mij is mij ook nooit verteld.

Die bepaling is in het huurcontract opgenomen om doorbelasting aan jou mogelijk te maken, maar uiteraard mag je wel van de verhuurder verlangen dat hij aangeeft / verantwoordt waarom de premie is verhoogd en met hoeveel. En het staat jou vrij om de marktconformiteit daarvan zelf extern te toetsen en bezwaar aan te tekenen als die suppletie aantoonbaar niet marktconform is

Soms blijkt de suppletie helemaal niet (of niet geheel) door jou veroorzaakt te zijn, maar veroorzaakt te worden door gedeeltelijke leegstand van het pand of complex; uiteraard kan de verhuurder deze meerkosten dan niet (of niet geheel) op jou verhalen.

Kortom: vraag na, controleer en toets.

En uiteraard is de vraag interessant waarom er sprake zou moeten zijn van een suppletie. Verricht jij brandgevaarlijke werkzaamheden, is er veel attractieve waar bij jou te halen (verhoging inbraakrisico) of betreft het simpelweg het meeverzekeren van jouw huurdersbelangen (eigen investeringen aan vloerbedekking, tussenvloeren etc)? Dat laatste is een keuze: je zou dat eigen opstalrisico ook zelf als huurdersbelang kunnen verzekering op je eigen inventarisdekking.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar