• 0

Aanpassen electronisch product

We willen een product kopen uit amerika met inclusief CE-keur.

Het is een electronische printplaat in een kunststof kast met wartels.

Wij willen twee apparaten in 1 kast, dit leveren zij niet.

Ons idee is om deze printplaat uit de aangeleverde kast te halen en twee printplaten in 1 metalen kast te plaatsen.

Betere IP klasse, identieke wartels, zelf klemmen en bedrading toevoegen.

Afstand tussen de printplaten is net zo groot als 2 producten op elkaar plaatsen.

EMC gaat door kunststof heen, wij schermen beter af met onze metalen kast.

 

Aan het product zoals bedoeld en zoals wij het toepassen heeft nog een paar componenten meer nodig om te functioneren.

Wij zijn hoofdaannemer en hebben zicht op de gehele installatie.

Er zijn geen draaiende of bewegende delen in de installatie, wel 230 en 24V.

Gehele installatie incl. bekabeling, kasten en aansluiten voeding word door ervaren en gekwalificeerd personeel uitgevoerd.

 

Maar hoe zit het dan met allerlei keurmerken.

Garantie op het product is waarschijnlijk vervallen als we het product losschroeven, is acceptabel.

 

vwb CE, de wijziging is niet ingrijpend, dus zou ik kunnen voldoen met een constructiedossier?

Dit is niet meer dan een interne mail (en een printout) met een verwijzing naar documentatie op de algemene schijf die 10 jaar bewaart blijft?

Hoe moet ik mijn bewering dat de metalen kast beter is dan de kunststof kast staven?

Kan ik ondersteuning verwachten/eisen van de originele fabrikant?

 

Zijn er nog juridische puntjes onbelicht gebleven?

Klant vraagt er waarschijnlijk niet naar, maar als er iets fout gaat, .....

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

We willen een product kopen uit amerika met inclusief CE-keur.

Het is een electronische printplaat in een kunststof kast met wartels.

Wij willen twee apparaten in 1 kast, dit leveren zij niet.

Ons idee is om deze printplaat uit de aangeleverde kast te halen en twee printplaten in 1 metalen kast te plaatsen.

Betere IP klasse, identieke wartels, zelf klemmen en bedrading toevoegen.

Afstand tussen de printplaten is net zo groot als 2 producten op elkaar plaatsen.

EMC gaat door kunststof heen, wij schermen beter af met onze metalen kast.

[...]

Hoe moet ik mijn bewering dat de metalen kast beter is dan de kunststof kast staven?

Ik zou het willen omdraaien, kun jij bewijzen dat de metalen kast niet slechter is dan de kunststof kast?

 

Het voordeel van de kunststof behuizing is dat het niet geleid, er is dus geen risico van een behuizing die onder spanning komt als er iets intern misgaat. Veel (consumenten) apparatuur maakt hiervan gebruik (dubbel geïsoleerd) en hoeven daardoor aan minder/andere eisen te voldoen.

Een metalen behuizing neemt dit 'voordeel' weg, hierdoor kan het zijn dat er eisen bij komen die in het originele ontwerp/keuring niet zijn meegenomen. Dat begint waarschijnlijk met de aarding van je behuizing.

 

Ik kan helaas inhoudelijk niet veel verder meedenken, maar als ik je over wartels & IP klasse hoor, dan is het risico van water &vocht groter dan van EMC. Dan kan een metalen behuizing je weleens veel meer problemen opleveren dan oplossen.

Garantie op het product is waarschijnlijk vervallen als we het product losschroeven, is acceptabel.

[...]

Kan ik ondersteuning verwachten/eisen van de originele fabrikant?

Als jij het product in 'originele staat' kunt terugbrengen en kunt testen, dan zie ik niet in waarom de fabrikant geen garantie kan leveren. Zolang je het product binnen specificatie gebruikt en het niet onderhevig is aan 'externe invloeden' die anders door de behuizing zouden worden tegen gehouden.

Een fatsoenlijke fabrikant zal zijn ondersteuning niet zomaar intrekken omdat je het product niet exact gebruikt zoals hij dat verwacht, maar zal waarschijnlijk ook wel wat meer effort van jullie verwachten als er iets misgaat.

Link naar reactie
  • 0

Zijn er nog juridische puntjes onbelicht gebleven?

Klant vraagt er waarschijnlijk niet naar, maar als er iets fout gaat, .....

 

Iets in je vraagstelling zegt dat je niet helemaal weet waar je mee bezig bent, misschien vandaar ook de vraagstelling. :)

 

m.i. is het verwijderen van de oude behuizing en vervangen door een metalen behuizing, behoorlijk ingrijpend waardoor je niet meer gebruik kunt maken van het oude door de leverancier in Amerika afgegeven CE markering. Gaat het fout, dan zal de leverancier in Amerika terecht zeggen, "Mijn CE markering geldt voor het product, zoals het is geleverd, en niet voor een andere ombouw." Ook al wordt het product beter.

 

Welke IP code is van toepassing, in wat voor omgeving wordt het gebruikt?

 

Is het een eis van de klant dat het product aan EMC normen voldoet, je noemt het toepassen van identieke wartels, er zijn speciale EMC wartels te verkrijgen, die ervoor zorgen dat de afscherming van in- en uitgaande bekabeling op correcte manier verbinding maakt met de metalen behuizing, zodat ongewenste signalen meteen worden afgevoerd.

Als EMC een eis is, zou ik geen risico nemen, maar de verkrijgbare EMC wartels toepassen.

 

Als het product verder voldoet aan de EMC richtlijn, zou het geen probleem hoeven te zijn om een verklaring af te geven.

Link naar reactie
  • 0

Een CE-keur bestaat niet, het is een markering. Een bedrijf in de verenigde staten mag geen CE markering met de bijbehorende EC verklaring afgeven. In dit geval is dat de taak van de importeur.

 

Met de beschikbare informatie lijkt het dat minimaal de EMC en de LVD richtlijnen van toepassing zijn. Voor de EMC zul je de meeste gevallen de toepasselijke normen moeten aanschaffen: als alles volgens de normen gemaakt is is in de meeste gevallen testen door een NB niet nodig.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het voordeel van de kunststof behuizing is dat het niet geleid, er is dus geen risico van een behuizing die onder spanning komt als er iets intern misgaat. Veel (consumenten) apparatuur maakt hiervan gebruik (dubbel geïsoleerd) en hoeven daardoor aan minder/andere eisen te voldoen.

Een metalen behuizing neemt dit 'voordeel' weg, hierdoor kan het zijn dat er eisen bij komen die in het originele ontwerp/keuring niet zijn meegenomen. Dat begint waarschijnlijk met de aarding van je behuizing.

 

Ik kan helaas inhoudelijk niet veel verder meedenken, maar als ik je over wartels & IP klasse hoor, dan is het risico van water &vocht groter dan van EMC.

 

Oude kunststof behuizing is niet dubbel geisoleerd

Nieuwe metalen behuizing word geaard.

Printplaat word geisoleerd in metalen kast opgesteld, gelijk aan opstelling in kunststof kast.

Printplaat heeft maximaal 24Vdc, veilige spanning.

Vocht bij klant kan een probleem zijn, de kunststof kast heeft een te lage IP klasse, metalen kast is IP65.

 

Een CE-keur bestaat niet, het is een markering. Een bedrijf in de verenigde staten mag geen CE markering met de bijbehorende EC verklaring afgeven. In dit geval is dat de taak van de importeur.

 

Met de beschikbare informatie lijkt het dat minimaal de EMC en de LVD richtlijnen van toepassing zijn. Voor de EMC zul je de meeste gevallen de toepasselijke normen moeten aanschaffen: als alles volgens de normen gemaakt is is in de meeste gevallen testen door een NB niet nodig.

 

in tegenstelling tot eerder gemeld blijkt fabrikant ook importeur te zijn, deze geeft een CE verklaring af op de printplaat incl. kunststof kast.

 

Voor zover ik na heb kunnen gaan gaat het om drie termen:

- opnieuw CE-markeren dient alleen te geschieden als de wijziging substantieel is.

- opnieuw CE-markeren dient alleen te geschieden na een ingrijpende wijziging.

- bij het modificeren of uitbreiden van het product waardoor het veiligheidsniveau verandert of het door de fabrikant omschreven bedoelde gebruik wijzigt;

 

Als EMC een probleem zou zijn bij deze printplaat, had hij niet in een kunststof kast gezeten.

Voor LVD richtlijn verandert er weinig, toegang tot metalen kast geschied enkel door gekwalificeerd & opgeleid personeel.

Product word niet uitgebreid en bedoelde gebruik blijft identiek.

Ik heb het idee dat ik de essentiele eisen van de printplaat en de veiligheid om ermee te werken niet heb aangepast.

Maar ik hoor graag een onderbouwde andere mening, daarom post ik hier.

 

Planning is om een TCD op te bouwen:

- specs van kunststof kast en metalen kast specifieren/vergelijken

- RIE-rapport erbij welke belangrijke verschillen in specs als verbetering verklaart.

TCD en de originele CE-keur is voldoende om toe te passen in NL/EU?

 

Link naar reactie
  • 0

In de startpost had je het nog over 230V, nu enkel nog 24Vdc. Dat is van belang want dan zou de kast niet onder de LVD vallen en MAG er dus ook geen EC verklaring voor de LVD worden afgegeven.

Hetzelfde geldt voor de EMC: er zijn veel producten die er domweg niet onder vallen omdat het door de bouw en/of omvang onwaarschijnlijk is dat ze zullen storen, bijvoorbeeld quarzhorloges. Ook zijn producten voor in vliegtuigen, schepen, auto's en bijvoorbeeld zenders uitgesloten. Het is natuurlijk niet zo dat je "voor de zekerheid" maar een EC verklaring mag geven: het moet of het mag niet.

 

Dus, waarvoor was de EC verklaring eigenlijk afgegeven?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.