• 0

Onderneming die internationaal actief is: BV of Ltd

Op dit moment heb ik een eenmanszaak maar mijn winst en prive vermogen is inmiddels zo hard aan het groeien dat ik moet nadenken over het oprichten van een rechtspersoon. Ik wil de rechtspersoon naast mijn eenmanszaak oprichten en langzaam zaken van de eenmanszaak naar de rechtspersoon overhevelen. Om te beginnen wil ik een holding met werkmaatschappij opzetten waarbij ik mijn prive vermogen in de holding wil storten. De werkmaatschappij wil ik naar verwachting over een jaar in gebruik nemen (VPB wordt voor mij dan gunstiger dan IB). Nu zit ik alleen te twijfelen tussen een BV- en Ltd-holding.

 

Ik heb gelezen over de voor- en nadelen van beiden maar dat is bekeken vanuit een normale situatie. Mijn klanten en leveranciers zitten vooral in het buitenland (ook buiten Europa). Daar heeft men nog nooit van een BV gehoord. Daarnaast zit ik er ook aan te denken om over een paar jaar naar het buitenland (Europa) te verhuizen. Nu vraag ik mij dus af wat in mijn geval het handigste is. Mis ik iets in onderstaande vergelijking?

 

Voordelen (Ltd vs BV) in mijn situatie:

- Ltd geniet bij mijn klanten/leveranciers meer bekendheid

- Zonder tussenkomst van notaris zaken regelen (statuten kunnen de komende tijd vanwege mijn situatie regelmatig wijzigen)

- Fiscaal makkelijker wanneer ik naar het buitenland verhuis?

- Beknoptere jaarrekening dan BV?

 

Nadelen (Ltd vs BV) in mijn situatie:

- Hogere jaarlijkse kosten dan BV

- Afhankelijkheid van registered office/tussenpersoon

- Minder goede reputatie bij Nederlandse klanten/leveranciers/banken/fiscus

 

Natuurlijk ga ik alles nog een keer met een fiscalist/accountant doorlopen, maar ik wil graag op dat gesprek voorbereid zijn zodat ik zelf een afweging kan maken i.p.v. dat de fiscalist/accountant dat voor mij doet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Fiscaal wordt er altijd uitgegaan van de feitelijke situatie, ongeacht de rechtsvorm. Dus: waar is de onderneming gevestigd? Dus als je een Ltd. opricht en je woont in Nederland, val je gewoon onder de vennootschapsbelasting. Het lijkt me zeker een situatie die je moet voorleggen aan een fiscalist die thuis is in de wereld van internationaal ondernemen.

Succes!

Groet,

Barbara Rijskamp

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
  • 0

Fiscaal wordt er altijd uitgegaan van de feitelijke situatie, ongeacht de rechtsvorm. Dus: waar is de onderneming gevestigd? Dus als je een Ltd. opricht en je woont in Nederland, val je gewoon onder de vennootschapsbelasting. Het lijkt me zeker een situatie die je moet voorleggen aan een fiscalist die thuis is in de wereld van internationaal ondernemen.

Succes!

Groet,

Barbara Rijskamp

 

Inderdaad, ga er vanuit dat waar de vennootschap feitelijk actief is daar de belasting betaald moet worden.

 

(dat wil niet zeggen dat als jij een vennootschap hebt -voorbeeld UK- en je woont in Nederland dat je in Nederland Vpb betaald, wonen heeft daar niet zoveel mee te maken. Het is wel zo dat als jij de meeste werkzaamheden in Nederland voor de UK vennootschap verricht dat je hier vpb moet betalen)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij niet zozeer om het fiscale aspect. Daarin zijn de Ltd en BV volgens mij gelijk. Het gaat mij om de voordelen wanneer ik naar het buitenland verhuis. Ik denk dat het een lastig verhaal wordt om in bijvoorbeeld Spanje een holding BV in te schrijven. Men zal daar eerder van een Ltd gehoord hebben.

 

Ik las dat het ook mogelijk is om een Ltd-holding op te richten met daaronder een BV. Heeft iemand hiermee ervaring? In dat geval zou ik zodra ik naar het buitenland verhuis de werkmaatschappij (BV) kunnen verkopen/opheffen en de Ltd-holding meenemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.