• 0

VOF contract - winstverdeling en primaire arbeidsbeloning

Goedendag,

In het voorbeeldcontract VOF van de KvK zie ik een onderscheid tussen primaire arbeidsbeloning en winstverdeling.

Nu is het zo dat ik met mijn vennoot een VOF opricht waarbij onze inspanningen pas achteraf goed inzichtelijk zijn.

Het betreft namelijk een online onderneming waarbij de tijd van ontwikkeling e.d. goed is in te schatten, echter afhankelijk van hoe de zaken zullen lopen zal 1 van de vennoten wellicht meer tijd besteden. Zodoende willen wij de flexibiliteit behouden om (in totaliteit) van de 50-50% verdeling te kunnen afwijken.

Mijn gedachte was om een bredere bandbreedte bij de winstverdeling toe te passen en daarbij aan te geven dat dit afhankelijk is van de tijdsbesteding / inspanning achteraf. Echter nu ik de primaire arbeidsbeloning ook als optie zie ben ik benieuwd naar overwegingen van experts op dit gebied.

Hoor graag van jullie,

Hartelijke groeten,

Robbert-Jan

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Hallo Robbert-Jan,

Je kunt 10 of 100 namen verzinnen voor wie wat krijgt en op welke voorwaarden maar in essentie is en blijft alles wat je afspreekt (fiscaal) gezien een winstverdeling

primaire arbeidsbeloning zoals benoemd is niks meer en niks meer als een afspraak over het verdelen van de winst en dan meestal op basis van gewerkte uren en die bij de vaststelling van de verdeling van de winst voorrang krijgt boven de standaard 50/50 regeling.

Bij de verdeling van de winst ben je volledig vrij om elke afspraak te maken die het best past op de situatie , het hoeft niet een standaard 50/50 of 30 /70 te zijn, ook kun je gewoon elk jaar opnieuw de winstverdeling bepalen op basis van de feitelijke situatie van dat jaar.

In het VOF contract leg je de basis spelregels vast zodat daar later geen onenigheid over kan ontstaan. Maar zolang beiden instemmen kun je die basisspelregels later ook gewoon weer aanpassen.

Een winstverdelingsparagraaf in een VOF contract kan dus bestaan uit een paar regels waarin alleen staat dat de winst altijd 50/50 verdeeld word of op basis van feitelijk gewerkte uren. Maar het kan ook uit een hele pagina bestaan met specifieke afspraken waarvoor een bepaalde beloning word gegeven voor een behaalde doelstelling.

Je zou bijvoorbeeld dus ook een afspraak op kunnen nemen dat degene die verantwoordelijk is voor de SEO van de webshop een extra beloning/winstaandeel(tje) krijgt als de shop op de 5 belangrijkste zoektermen in de top 10 staat.

Of als degene die verantwoordelijk is voor de inkoop een extra beloning krijgt als hij een verkoophit weet te vinden waardoor de omzet van de shop verdubbeld is..

Ik ken ook voorbeelden van winstverdelingsafspraken waarbij 1 vennoot 55% van de winst krijgt omdat de andere vennoot een auto van de zaak rijd die 5000 euro duurder was of verder weg woont en daardoor al meer geld uit de VOF haalt voor km vergoeding, dat soort afspraken word ik dan weer een beetje verdrietig van, dat vind ik veel te vergaan voor een winstverdelingsafspraak het moet wel een beetje overzichtelijk blijven en als je samen onderneemt moet je de winst niet met een gouden weegschaaltje verdelen vind ik. je moet mekaar ook wat gunnen.

In jullie situatie zou je dus ook kunnen volstaan met de afspraak op basis van welke factoren de winst word verdeeld en pas later definitieve percentages worden bepaald.

Praat dan al wel over waar jullie het meeste waarde aan hechten. Een programmeur heeft nogal de neiging om te vinden dat de shop goed loopt omdat hij hem zo briljant heeft gebouwd. Terwijl degene die verantwoordelijk is voor de orderafhandeling vind dat het zo goed gaat omdat hij al die orders binnen 24 uur bij de mensen krijgt en ze daarom als tevreden klant terugkomen.

Ik ben voorstander van eenvoudige winstverdelingsafspraken met hooguit 1 a 2 specifieke afspraken die de ene vennoot een voordeel geeft ten opzichte van de ander en ook zeker om de eerste 3 tot 5 jaar elk jaar met elkaar te bekijken of de afgesproken winstverdeling recht doet aan de feitelijke situatie, pas na een paar jaar zal helder zijn wie exact wat doet binnen het bedrijf en welke beloning daarvoor rechtvaardig is

• 0

Beste Roel,

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Op basis van jouw input laat ik de primaire arbeidsbeloning paragraaf achterwege en zal de winstverdeling flexibel opnemen met daarbij de 'variabelen' die van belang zijn voor die verdeling (inspanning en bepaalde succesnormen). Ik deel je mening dat de hoofdlijnen hier voldoende zijn en km-vergoedingen e.d. wellicht te.

Dit voorbeeld trok echter wel mijn aandacht, want ik had zelf bedacht dat wij als vennoten na de winstverdeling van de VOF nog bepaalde kosten kunnen aftrekken of bepaalde zaken kunnen opvoeren aangezien wij beiden apart inkomstenbelasting betalen. In ons specifieke geval zou het zo kunnen zijn dat de programmeur die in NL verblijft mijn zakenreis ivm websites in verschillende markten (waardoor ik wel in de zon zit te werken) in twijfel kan trekken en ik die discussie wil voorkomen.

Groeten,

Robbert-Jan

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar