• 0

Definitie woon-werkverkeer

Graag wil ik jullie het volgende voorleggen: in 2013 heb ik mijn auto vanuit privé op naam van onze V.O.F. laten zetten. Onze V.O.F. bestaat uit drie personen die advieswerk leveren. De V.O.F. houdt kantoor in Amsterdam sinds 10 jaar.

 

Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met een bedrijf dat is gevestigd in Geleen/Limburg. We zijn niet gedetacheerd via een uitzendbureau, maar hebben zelf met het bedrijf afspraken gemaakt. De klanten die we adviseren in naam van het bedrijf uit Geleen zijn divers. 2x in de week reizen we af naar Geleen om daar allerlei werkzaamheden te verrichten om ons werk mogelijk te maken: overleg, acquisitie, metingen verrichten, rekenen etc. Maar een gedeelte van het werk doen we ook vanuit ons kantoor in Amsterdam.

 

De kilometers die zijn afgelegd naar Geleen en Amsterdam worden door de belastingdienst als volgt gezien (quote van 1 v/d belastingdienst-consulenten):

 

Woon-werkverkeer wordt voor de omzetbelasting gezien als privékilometers. Of de gereden kilometers op het

bedrijventerrein als zakelijke kilometers worden gezien, is afhankelijk van de situatie.

Als overeengekomen is dat de 3 cliënten op het betreffende industrieterrein hun vaste werkplaats hebben dan zijn de ritten

naar en van het industrieterrein privé. Op het industrieterrein zijn de kilometers wel als zakelijk aan te merken als de

betreffende personen van het ene naar het andere bedrijf reizen

 

Wat voor conclusie zouden jullie trekken op basis van mijn omschrijving van de werkzaamheden? Zijn de afgelegde kilometers zakelijk of woon-werkverkeer?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Richard,

 

In 2013 heb ik ongeveer 2000 EUR aan BTW betaald aan benzine & onderhoud. Aangezien de auto voor 80% is gebruikt om heen en weer te pendelen naar Geleen, zou het prettig zijn als deze kilometers als zakelijk worden aangemerkt. Immers, dan kan ik 80% van de BTW terugvorderen.

 

Voor wat betreft de inkomstenbelasting: jij bedoelt dat ik per gemaakte woon-werk kilometer 19 cent aftrek mag rekenen?

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat het bedrijf in Geleen gewoon een klant van de VoF is. Zeker gezien het feit dat jullie een kantoor hebben in Amsterdam, wat het standpunt alleen maar onderbouwt, lijkt het mij juist dat de kilometers niet vallen onder woon-werkverkeer maar gewoon zakelijk gereden kilometers zijn.

 

Voor wat betreft de inkomstenbelasting: jij bedoelt dat ik per gemaakte woon-werk kilometer 20 cent aftrek mag rekenen?

Ik neem aan dat je € 0,19/km bedoelt.

Het is maar de vraag of jij dat mag, gezien het feit dat je de auto op de zaak hebt gezet. Hoe is dat gebeurd, de auto op de zaak zetten? En ging dat om een nieuwe auto of een auto waar je reeds in reed.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Je hebt helemaal gelijk: ik bedoel € 0,19/km.

 

Voor wat betreft hoe de auto op naam van de zaak is gezet. Dit is met goedkeuring van de belastingdienst gebeurd. Eerder stond de auto gewoon al twee jaar privé op mijn naam. Daarmee was het keuzemoment ten tijde van de aanschaf al gemaakt. Echter, de 75% BTW regeling kwam te vervallen per 2013 (ik ken de exacte benaming van deze vroegere regeling niet) en dus heb ik als argument aangevoerd dat ik met die kennis een andere keuze had gemaakt destijds, namelijk op naam van de zaak.

Link naar reactie
  • 0

Als de auto op naam van de zaak staat, zijn alle kosten voor de zaak (brandstof, onderhoud e.d.). Je kunt jezelf dan niet € 0,19 de kilometer betalen als vergoeding voor zakelijke ritten, want deze vergoeding zou de kosten moeten dekken die je als privépersoon gemaakt hebt.

 

Als je met deze auto meer dan 500 kilometer privé gereden hebt, dan moet je voor de inkomsten belasting x% van de oorspronkelijke aanschafwaarde bij je inkomen optellen en daar inkomstenbelasting over betalen. Er vindt tevens een correctie op de BTW plaats (ik meen 2.7%) vanwege de privé kilometers.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.