Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Paul, 28 jaar oud.
Samen met een compagnon is er per toeval een idee geboren dat we na er goed over na te hebben gedacht graag willen vermarkten.
Zoals iedereen weet krijg je in de supermarkt tig verschillende sauzen. Daarnaast bestaan er minstens zoveel verschillende salades. Nu is het zo dat we een product hebben gevonden dat zich qua textuur en 'verhapbaarheid' precies ertussen bevindt, en dus was het idee geboren om er iets nieuws van te maken: saulade.
Raar maar waar, het bestaat nog niet. Misschien dat er een reden voor is (geen idee) maar dit maakte het voor ons boeiend om deze naam eraan te geven.
Inhoudelijk ga ik er niets over vermelden hier, maar we zijn dusdanig overtuigd van de smaak en de nieuwigheid ervan dat we de gok willen wagen met als doel dat dit in de supermarkt komt te liggen.
Omdat we beiden niet thuis zijn in de levensmiddelen sector zijn we ons goed aan het orienteren wat er zoal bij komt kijken (een heleboel als ik bepaalde topics lees over productie, transport, uitpersen van prijzen, etc).
Nu zou ik graag wat meer op weg geholpen worden door jullie om te zien of de stappen die ik in mijn hoofd heb in praktijk ook een beetje realistisch zijn:
1) Het product zelf (dus buiten de verpakking en het etiket) is er, de receptuur is volledig naar wens en op kleine schaal krijgen we louter positieve reacties. Nu zegt dit weinig over de mening van 'echte' consumenten omdat familie en vrienden vaak toch een mild oordeel geven
2) Het ondernemersplan. Hier ben ik mee bezig, en pas nadat dit geheel af is en er iemand naar heeft gekeken gaan we over naar stap 3.
3) We willen graag bij een grote supermarkt (landelijke keten) een pilot/demo houden. Gezien de eigenaar een kennis van ons is moet dit op zich weinig problemen opleveren. Echter willen we er niet zomaar een proef-show van maken, we willen ook iets tastbaars in handen krijgen. Daarom willen we deze pilot tweeledig benaderen: enerzijds laten we iedereen de saulade proeven op de naar onze mening lekkerste vleeswaren, en anderzijds willen we zorgen voor feedback. Deze feedback hopen we te krijgen door mensen in ruil voor het invullen van een briefje (voorgedrukt, waarin staat dat persoon x ons product lekker vindt en graag in de supermarkt zou zien verschijnen) een bakje saulade mee te geven. Naast de feedback geeft dit tevens de andere leden van een gezin of familie de kans de saulade te proeven.
4) Met de feedback achter de hand willen we het gesprek aangaan met de supermarkt eigenaar of de inkoopafdeling. Alvorens we aangeven wat onze bevindingen zijn (de briefjes) vragen we hoeveel klanten de supermarkt gemiddeld per dag trekt (geen idee of dat gemeten wordt). Op die manier kunnen we het gesprek ingaan met een percentage van de klanten (op die dag) dat dit product graag in de schappen ziet
5) Mocht de supermarkt er iets in zien dan willen we meedenken met hen, dat wil zeggen zorgen dat de marge voor de supermarkt aantrekkelijk is (uiteraard wel in het achterhoofd gehouden dat in geval van succes we grotere kosten krijgen gezien het dan extern geproduceerd moet worden).
6) Bij een succesvolle verkoop bij de 'instap-supermarkt' hopen we een ingang te creeeren om bij de juiste persoon uit te komen die landelijk wilt beoordelen of dit niet bij ieder filiaal in de schappen kan komen te liggen.
7) Totaal onbekend wat er moet gebeuren indien het landelijk in de schappen komt eventueel.
Ik ga er totaal niet vanuit dat het product zichzelf verkoopt, zo naief wil ik niet zijn. Ondanks dat de naam geheel nieuw is zal het product voor de klant nog steeds een van de vele sauzen/salades zijn en dus moet er een trendy naam (reeds aanwezig) en vooral een goede marketing campagne aan vast komen te zitten.
Is er iemand hier die meer weet over het laten produceren van saus (in geval stap 7 praktijk zou worden)? Vervliegt de winstmarge door alle kosten dan als sneeuw voor de zon? Denk je dan aan tig medewerkers die je in dienst moet nemen om alle zaken te regelen zoals transport, verpakkingen, afvullen, etc?
Kortom heeft iemand daar ervaring mee?
Tenslotte, voor het geval dat het hele supermarkt verhaal op niets uitloopt, zijn er dan bedrijven zoals bijv Johma of Calve (of wellicht de supermarkt zelf onder de noemer huismerk) die zulke recepten inclusief plan kopen (zoals dat bijv met de Joppie saus het geval is geweest) op basis van x bedrag per verkocht bakje/emmer? of was dat een uitzondering op de regel in deze branche.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Paul1985
Paul1985
Hallo,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Paul, 28 jaar oud.
Samen met een compagnon is er per toeval een idee geboren dat we na er goed over na te hebben gedacht graag willen vermarkten.
Zoals iedereen weet krijg je in de supermarkt tig verschillende sauzen. Daarnaast bestaan er minstens zoveel verschillende salades. Nu is het zo dat we een product hebben gevonden dat zich qua textuur en 'verhapbaarheid' precies ertussen bevindt, en dus was het idee geboren om er iets nieuws van te maken: saulade.
Raar maar waar, het bestaat nog niet. Misschien dat er een reden voor is (geen idee) maar dit maakte het voor ons boeiend om deze naam eraan te geven.
Inhoudelijk ga ik er niets over vermelden hier, maar we zijn dusdanig overtuigd van de smaak en de nieuwigheid ervan dat we de gok willen wagen met als doel dat dit in de supermarkt komt te liggen.
Omdat we beiden niet thuis zijn in de levensmiddelen sector zijn we ons goed aan het orienteren wat er zoal bij komt kijken (een heleboel als ik bepaalde topics lees over productie, transport, uitpersen van prijzen, etc).
Nu zou ik graag wat meer op weg geholpen worden door jullie om te zien of de stappen die ik in mijn hoofd heb in praktijk ook een beetje realistisch zijn:
1) Het product zelf (dus buiten de verpakking en het etiket) is er, de receptuur is volledig naar wens en op kleine schaal krijgen we louter positieve reacties. Nu zegt dit weinig over de mening van 'echte' consumenten omdat familie en vrienden vaak toch een mild oordeel geven
2) Het ondernemersplan. Hier ben ik mee bezig, en pas nadat dit geheel af is en er iemand naar heeft gekeken gaan we over naar stap 3.
3) We willen graag bij een grote supermarkt (landelijke keten) een pilot/demo houden. Gezien de eigenaar een kennis van ons is moet dit op zich weinig problemen opleveren. Echter willen we er niet zomaar een proef-show van maken, we willen ook iets tastbaars in handen krijgen. Daarom willen we deze pilot tweeledig benaderen: enerzijds laten we iedereen de saulade proeven op de naar onze mening lekkerste vleeswaren, en anderzijds willen we zorgen voor feedback. Deze feedback hopen we te krijgen door mensen in ruil voor het invullen van een briefje (voorgedrukt, waarin staat dat persoon x ons product lekker vindt en graag in de supermarkt zou zien verschijnen) een bakje saulade mee te geven. Naast de feedback geeft dit tevens de andere leden van een gezin of familie de kans de saulade te proeven.
4) Met de feedback achter de hand willen we het gesprek aangaan met de supermarkt eigenaar of de inkoopafdeling. Alvorens we aangeven wat onze bevindingen zijn (de briefjes) vragen we hoeveel klanten de supermarkt gemiddeld per dag trekt (geen idee of dat gemeten wordt). Op die manier kunnen we het gesprek ingaan met een percentage van de klanten (op die dag) dat dit product graag in de schappen ziet
5) Mocht de supermarkt er iets in zien dan willen we meedenken met hen, dat wil zeggen zorgen dat de marge voor de supermarkt aantrekkelijk is (uiteraard wel in het achterhoofd gehouden dat in geval van succes we grotere kosten krijgen gezien het dan extern geproduceerd moet worden).
6) Bij een succesvolle verkoop bij de 'instap-supermarkt' hopen we een ingang te creeeren om bij de juiste persoon uit te komen die landelijk wilt beoordelen of dit niet bij ieder filiaal in de schappen kan komen te liggen.
7) Totaal onbekend wat er moet gebeuren indien het landelijk in de schappen komt eventueel.
Ik ga er totaal niet vanuit dat het product zichzelf verkoopt, zo naief wil ik niet zijn. Ondanks dat de naam geheel nieuw is zal het product voor de klant nog steeds een van de vele sauzen/salades zijn en dus moet er een trendy naam (reeds aanwezig) en vooral een goede marketing campagne aan vast komen te zitten.
Is er iemand hier die meer weet over het laten produceren van saus (in geval stap 7 praktijk zou worden)? Vervliegt de winstmarge door alle kosten dan als sneeuw voor de zon? Denk je dan aan tig medewerkers die je in dienst moet nemen om alle zaken te regelen zoals transport, verpakkingen, afvullen, etc?
Kortom heeft iemand daar ervaring mee?
Tenslotte, voor het geval dat het hele supermarkt verhaal op niets uitloopt, zijn er dan bedrijven zoals bijv Johma of Calve (of wellicht de supermarkt zelf onder de noemer huismerk) die zulke recepten inclusief plan kopen (zoals dat bijv met de Joppie saus het geval is geweest) op basis van x bedrag per verkocht bakje/emmer? of was dat een uitzondering op de regel in deze branche.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45571-nieuw-product-klopt-de-planning/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
28 antwoorden op deze vraag