• 0

Waar geïmporteerde goederen ophalen in Rotterdam haven en hoe in te klaren?

Ik heb 6 weken geleden goederen besteld uit China die eergisteren zijn gearriveerd in de haven van Rotterdam. Echter geeft de freightworder in Nederland aan dat ze de goederen niet kunnen inklaren. Geen idee waarom niet, en heb ook niets vernomen hoe ik het dan wel zou moeten regelen. Mijn vraag is of ik nu zelf naar de haven kan gaan in rotterdam met de bill of loading die ik van de leverancier heb gehad en mijn ID, om zelf de goederen op te halen en eventuele kosten te betalen? Zo ja, hoe kan ik weten waar ik moet zijn of waar ik mijzelf kan melden? Ik heb namelijk van niemand bericht ontvangen, maar weet wel dat mijn goederen gearriveerd zijn. Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, zodat ik zelf de inklaring ter plekke kan regelen.

 

Alvast bedankt,

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hmmmmm vreemd,

 

"De forwarder" ! Is dat degene die de goederen in China in jouw opdracht in ontvangst genomen heeft en het transport vanaf China naar Nederland heeft georganiseerd of heeft je leverancier het transport vanaf China naar Rotterdam geregeld?

 

In het eerste geval moet de forwarder kunnen zeggen, wat er aan de hand is. In het tweede geval zul je iemand moeten vinden die het spul voor je inklaart. Blijkbaar heb je dat gedaan en als hij zegt, dat het niet ingeklaard kan worden, dan moet hij je ook kunnen zeggen waarom dat niet gaat.

 

Reden kan zijn, dat de spullen niet aan de techinsche eisen voldoen (bv. geen CE hebben), het verboden goederen (wapens of onder CITES vallen) of plagiaten zijn. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom niet ingeklaard kan worden en de goederen eventueel door de douane in beslag zijn genomen. Ook in het geval dat duidelijk is, dat bv een rekening te laag is en geprobeerd wordt invoerrechten te ontduiken, kan de douane de goederen voorlopig vast houden.

 

Ik neem aan dat het geen administratieve oorzaak heeft zoals bv het ontbreken van een EORI-nummer.

 

Om wat voor goederen gaat het? Stuur me eventueel met een persoonlijke mededeling of per mail eens een kopie van de BL en wat nadere gegevens over het product (beschrijving of kopie vajn de rekening en pakbon).

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik vind het verhaal niet zo heel vreemd. TS heeft de goederen volgens mij CFR gekocht en door de leverancier het transport laten regelen? Nu komen de goederen aan in Rotterdam en heeft zich denk ik niet gerealiseerd dat er dan nog het nodige moet gebeuren.

 

Daarom is het verhaal wel wat in tegenstrijd met elkaar. De freight forwarder(is dit jouw freight forwarder of het bedrijf die eea afhandeld in Rotterdam) kan niet inklaren maar kan je ook niet aangeven waar je de goederen kan ophalen.

 

Verder kan je niet zelf even naar de haven rijden. procedure is nu:

 

Betalen lokale kosten

Indienen B/L, hier krijg je dan een laat volgen/delivery order voor terug

Douane aangifte(dit kan je niet zelf tenzij je een vergunning bezit) uitbesteden aan een (douane) expediteur

 

Als die stappen zijn volbracht dan kan je de goederen ophalen. Haast is echter geboden want als de goederen al zijn aangekomen dan kan je er op wachten dat je straks loods huur moet gaan betalen.

 

Ga er in dit verhaal dat het hier een LCL zending gaat die je CIF/CFR gekocht hebt.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik noemde de ''party to contact for cargo release'' the freightforwarder, wat waarschijnlijk niet zo is. Het bedrijf die het hoort af te handelen. Het is inderdaad op basis van CIF geleverd. Ik heb nog geen reactie gehad van deze partij, op mijn vraag wat ik dan zelf kan doen om de inklaring te regelen, dus vandaar dat ik hier de vraag stel of iemand weet hoe ik het zelf kan doen.

 

Naar wat ik tot nu toe heb begrepen, kan ik dus niet zomaar naar Rotterdam Haven rijden en daar de aangifte doen en de bijkomende kosten betalen? Ik snap niet wie het dan moet inklaren, als het bedrijf zelf aangeeft dat de goederen arriveren op een bepaalde datum, maar het zelf niet kunnen inklaren en voor de rest ook geen informatie krijg wat ik dan wel zou moeten doen.

 

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties. Ik denk dat ik maandag maar weer contact ga opnemen met het bedrijf zelf, maar dacht als ik zelf ook meer weet over de procedure, kan ik in het vervolg het ook anders aanpakken.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou even wachten tot het dinsdag is ;-)

Weinig kans dat ze 2e paasdag open zijn.

 

Zoals gezegd kan je zelf niet inklaren tenzij je daarvoor een vergunning hebt bij de douane. Heb je deze niet dan moet je iemand voor inschakelen(stuur gerust even een PM dan bespreken we de mogelijkheden)

 

Verder zal de betreffende " party to contact" in zijn aankomst bericht vast en zeker informatie hebben gegeven mbt het inklaren. Zij geven namelijk een bepaalde referentie af om eea te kunnen inklaren.

 

Verder is het zoals al veel vaker geschreven aan te raden goederen FOB te kopen en het transport zelf te regelen met iemand die het gehele traject voor je afhandeld tegen vooraf afgesproken prijzen. Nu ben je overgeleverd aan een partij die je helemaal niet kent. En die volgens jouw eigen zeggen ook niet meewerkt.

 

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.