• 0

vanuit prive ingebrachte motor inruilen op een zakelijke(btw) motor

Heren en dame's experts,

 

ik heb een vraag

 

ik heb een aantal jaren geleden (2007) een bedrijf gestart (in de culinaire dienstverlening)

 

in 2008 heb ik mijn prive motorfiets in de zaak gestopt, vervolgens alle rekeningen betreffende de motor (brandstof, verzekering, onderhoud enzovoort) door de zaak laten betalen. keurig elk jaar de prive gereden kilometers op gegeven voor de bijtelling.

 

Nu heb ik de volgende vraag:

ik zit te denken om een ander motor te kopen (zakelijk)

Nu is het zo dat ik mijn motor ooit vanuit prive in zaak heb gestopt(marge motor??)

Stel ik wil hem inruilen dan hoef ik daar toch geen btw over af te dragen het is toch geen btw motor, of zie ik dat verkeerd?

 

Dus fictief

Mijn motorfiets inruilwaarde (bouwjaar 1-2005) 7000 euro (gaat dat geld naar prive of de zaak?)

Aan te schaffen motor aankoop bedrag (bouwjaar 1-2011) 14450 aankoop bedrag ink btw (bpm 1197)

Btw2300

Ex btw 12150

 

Hoe is het makkelijkst om te regelen?

van de dealer eerst 7000 euro te krijgen voor mijn motor en vervolgens de volle mep betalen?

Of

 

14450 (aanschaf)

-7000(inruil)

5150(aankoop)

2300 (btw).

 

 

Ik hoor graag van jullie

 

alvast bedankt

 

groetjes Emile

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat de motor voor de IB als zakelijk is geëtiketteerd en de btw op de kosten (excl. aanschaf) is afgetrokken, maakt nog niet dat de motor voor de btw ook als zakelijk is geëtiketteerd. Ook bij een (voor de btw) privé-motor kan de btw op kosten van zakelijk gebruik worden afgetrokken, terwijl dan bij doorlevering geen sprake is van een met btw belaste levering.

 

Dus eerst nagaan of inderdaad sprake is van een "zakelijke motor".

 

Verder: Wat is de volgorde geweest in het verleden?

- Aanschaf motor (wanneer, met/zonder btw)

- Start onderneming

- Start zakelijk gebruik motor

 

Dat kan namelijk ook nog gevolgen hebben.

 

Bijkomende vraag: hoe heb je de motor voor de IB ingebracht (tegen welke boekwaarde, etc) en heb je daar vervolgens ook op afgeschreven? De verkoop van een voor de IB zakelijke motor is gewoon een belaste bate (eventuele restwaarde komt daarop dan nog in mindering.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.