Jump to content

gsuk

Junior
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    41-45
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    de zaak
  1. Dag Heren/Dames, Ik rij in een zakelijk aangeschaft btw auto die inmiddels een youngtimer is geworden. Maar ik heb mijn zinnen op een ander auto gezet (youngtimer) Wel is het zo dat er weinig btw auto's te vinden van 15 jaar oud. Op zich vind ik het ook prima om een marge auto te kopen het voordeel daar van is meer keus!! 1. Dat ik geen btw kan verrekenen van de aanschaf weet ik. 2. 1.5% van de catalogus prijs voor privé gebruik Corrigeren bij laatste btw aangifte 3. 35% bijtelling over de dag waarde Zijn er nog meer nadelen of voordelen fiscaal gezien om een "marge" auto te kopen in plaats van een "Btw" auto?
  2. wacht het kwartje valt denk ik hij trekt btw af van inkoop en moet dus btw betalen bij verkoop dus eigenlijk maakt het niet uit of de aankopende partij zakelijk of prive is toch?
  3. het gaat mij er niet om mijn zakelijk aangekochte motor particulier te verkopen. het ging mij om of er voor de dealer veel verschil in zou zitten bij dezelfde verkoop prijs dus een particulier de zelfde motor met de zelfde waarde en de zelfde verkoop prijs en inderdaad 8 euro is peanuts maar nog steeds snap ik niet hoe het gaat als de dealer mijn motor inkoopt(dus Btw) en verkoopt aan een particulier met een verkoop prijs van 15500 euro dus even los van de vraag waarmee ik de topic ben begonnen
  4. Wat is het verschil voor uw klant? Als u de margeregeling toepast, betaalt uw klant € 5.210. Past u de gewone btw-regeling toe, dan betaalt uw klant € 6.050. Hij kan het btw-bedrag van € 1.050 als voorbelasting aftrekken. Uiteindelijk betaalt hij dus € 6.050 - € 1.050 = € 5.000. In deze situatie is het voor uw klant voordeliger als u de gewone btw-regeling toepast. U ontvangt en betaalt dan een hoger btw-bedrag. Voor u maakt het dus per saldo niets uit. even een stukje tekst gekopieerd het zou toch een beetje gek zijn als de verkopende ondernemer de verkoop prijs hoger maakt omdat ik als aankoper de btw kan aftrekken? regelmatig worden er bij bmw dealers (2dehands) btw motoren aangeboden met een courante vraagprijs (markt conform) de prijzen zijn ink btw er komen daar tenslotte zakelijk en particuliere klanten de zakelijk klant betaald dezelfde prijs als de particuliere klant alleen heeft de zakelijk klant het voordeel van BTW aftrek
  5. ok dat snap ik geloof ik maar hoe werkt het als (zal wel regelmatig voorkomen denk) hij een btw auto/motor inkoopt bijvoorbeeld van een lease maatschapij en deze aan een particulier verkoopt met de zelfde inkoop en verkoop bedragen die ik noem?
  6. ik ben er zelf uit geloof ik? als hij als btw motor inkoopt en als btw motor verkoopt(dus zakelijk verkoopt) verdient hij 1661 euro naar verrekening btw(inkoop 2095 btw verkoop 2434 btw) als hij als marge motor inkoopt en als marge motor verkoopt verdient hij 1653 euro naar verrekening btw(347 euro) alleen snap ik nog niet hoe het word berekend als het btw inkoop is en marge verkoop(verkoop aan een particulier)
  7. ik heb een vraag waar ik zelf namelijk niet uit kom ik heb een inruil voorstel gekregen van mijn dealer voor mijn zakelijke motorfiets hij wil 13500 euro ink btw er voor geven 11405 ex btw nu is mijn vraag stel dat de motor een particulier marge motor zou zijn en hij zou 13500 euro er voor geven verdient hij er meer bij verkoop aan deze motor dan de btw motor bij dezelfde verkoop prijs stel dat zijn verkoop prijs 15500 euro is ink BTW in beide gevallen en maakt het voor hem qua winst uit of hij een btw motor zakelijk verkoopt of aan een particulier ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
  8. Heren allebei dank voor de antwoorden. voor de duidelijkheid Auto is een btw auto op de zaak gekocht, voorlopig gaat die niet weg ook niet naar prive, helemaal nu dat die fiscaal wel heel aantrekelijk is geworden!! van die 35% over de dag waarde wist ik alleen als ik op soort gelijke auto's zoek kom ik zo wie zo niet de zelfde tegen, ik heb lpg g3 en ook voor deze uitvoering een ander blok,van de Aero(lees meer vermogen) was op dit model een optie toen de tijd. dus waar ik mee zit is dat ik niet weet wat de dag waarde is ik zie ze tussen de 2000 en 4000 euro maar niet helemaal dezelfde al de mijne vandaar dat ik dacht ik neem 20% van de aanschaf prijs namelijk 1950 euro. @realist ik begrijp niet wat jij bedoelt? alvast bedankt Emile
  9. Goedendag, ik heb in juli 2011 een Saab 9-3 turbo S cabrio automaat gekocht voor 9750euro (ex btw 8306,32) de eerste toelating was mei 2000, catalogus prijs 44000 ink Btw dit jaar is die 15 geworden!! Nu vraag ik me af van welk bedrag moet ik uit gaan voor de bijtelling, 20% van de aanschaf prijs? of een ander bedrag? tevens vroeg ik mij af wordt er bijtelling gerekend van het ex btw bedrag of ink btw bedrag? alvast bedankt Emile [verandering: titel]
  10. Heren en dame's experts, ik heb een vraag ik heb een aantal jaren geleden (2007) een bedrijf gestart (in de culinaire dienstverlening) in 2008 heb ik mijn prive motorfiets in de zaak gestopt, vervolgens alle rekeningen betreffende de motor (brandstof, verzekering, onderhoud enzovoort) door de zaak laten betalen. keurig elk jaar de prive gereden kilometers op gegeven voor de bijtelling. Nu heb ik de volgende vraag: ik zit te denken om een ander motor te kopen (zakelijk) Nu is het zo dat ik mijn motor ooit vanuit prive in zaak heb gestopt(marge motor??) Stel ik wil hem inruilen dan hoef ik daar toch geen btw over af te dragen het is toch geen btw motor, of zie ik dat verkeerd? Dus fictief Mijn motorfiets inruilwaarde (bouwjaar 1-2005) 7000 euro (gaat dat geld naar prive of de zaak?) Aan te schaffen motor aankoop bedrag (bouwjaar 1-2011) 14450 aankoop bedrag ink btw (bpm 1197) Btw2300 Ex btw 12150 Hoe is het makkelijkst om te regelen? van de dealer eerst 7000 euro te krijgen voor mijn motor en vervolgens de volle mep betalen? Of 14450 (aanschaf) -7000(inruil) 5150(aankoop) 2300 (btw). Ik hoor graag van jullie alvast bedankt groetjes Emile
  11. nou nee hoor ik heb helemaal geen stevige uur tarief, rond de 30 euro (freelance kok) vandaar dat ik ook parkeer kosten apart wil factureren en ik denk dat als Ruben net zo werkt als die antwoord geeft op mijn vraag ik niet eens in zijn rolodex te vinden wil zijn ;) voor een ieder die wel antwoord op mijn vraag geeft dank-je voor de bijdrage. groetjes Emile
  12. Als ik een factuur maak heb ik voorbeeld 1 uren kilometers (parkeer kaart ex btw) totaal ex btw btw totaal ink btw voorbeeld 2 uren kilometers totaal ex btw btw totaal ink btw (parkeerkaart ink btw) hoe moet ik een parkeer kaart doorbereken zoals 1 of zoals 2 en kunnen jullie ook toelichten waarom 1 of 2 Groetjes Emile
  13. heren dank je wel voor de antwoorden ik twijfelde er over wat juist was @joost ik reken er btw er over heen. groetjes Emile
  14. ik heb een vraag ik heb al gezocht maar heb er niks over kunnen vinden ik gebruik mijn prive auto voor zakelijke klussen en bereken km kosten in de factuur kan ik dan ook 19 cent de km aftrekken voor alle zakelijke km in de prive auto of alleen de km waar ik geen factuur voor heb gestuurd alvast bedankt groetjes Emile
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept