Hallo leden van Higherlevel,

Is er iemand die mij kan vertellen wat een vierkantrekening omzetbelasting is?

Ik ben gewisseld van boekhouder en de nieuwe wil een vierkantrekening van de omzetbelasting hebben.

Mijn oude wist niet wat dit was, en kan me niet helpen.

Via google kan ik ook niet vinden wat het is.

Mijn nieuwe heeft het echt nodig zegt ie. Hij geeft aan dat het een berekening is van alle BTW aangiftes bij elkaar.

Lekker duidelijk.

Wie heeft er wel eens van gehoord?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/45865-vierkantrekening-omzetbelasting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 1

hallo pieter,

Welkom op HL, misschien een flauwe tegenvraag, maar waarom is jou nieuwe boekhouder niet in staat in gewone taal uit te leggen wat hij wil hebben.

letterlijk betekent vierkantstelling (term vierkantrekening kent zelfs google niet) niks meer en niks minder dat je na opstellen van een overzicht op 2 manieren controleert of je op hetzelde totaal komt.

De term vierkantstelling wordt in boekhoudersland nog wel eens mis-/gebruikt om aansluitingen tussen externe documenten (bijv de btw aangiftes) en de boekhouding (saldi balans) aan te tonen. In dit geval wil je nieuwe boekhouder waarschijnlijk een overzichtje waarop te zien is wat er per kwartaal is aangegeven voor een bepaald boekjaar en of dit aansluit met de saldi op de balans.

Op die manier kan je zien of de aangegeven bedragen juist zijn of dat er nog suppletie aangifte nodig is omdat niet alles is opgenomen in de btw aangifte.

• 0

Beste Roel,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb weer contact gehad met de boekhouder. Het gaat om de 4 btw aangiftes en eventuele suppleties.

Ik weet alleen niet of dit mijn juiste boekhouder is.

Ik wil graag de administratie zelf gaan inboeken om de kosten te besparen, dit kan niet bij de boekhouder die ik nu heb.

Bij de nieuwe kan dit wel, maar hij werkt heel anders.

Mijn bedrijf,

Ik heb een eigen ontbijtservice die elke dag ontbijtjes bezorgd in noord Holland.

Hiervoor koop ik veel etenswaren in met daarnaast champagne, manden en bloemen.

De btw varieert dus van 21% tot 6%.

Met deze inkopen maak ik zelf de ontbijten klaar voor de klanten.

Mijn vorige boekhouder die te duur wordt boekte altijd de hoofdbestelling in met 6% btw. Dit was inclusief een mand en champagne (inkoop met 21%).Wanneer er een extra fles bij wordt besteld wordt boekt hij dit met 21% en de reiskosten boekt hij ook met 21%.

Deze manier was voor mij erg makkelijk, ook qua facturatie.

Nu wil de nieuwe boekhouder dat ik alles ga splitsen. Dus ook de hoofdbestelling.

Ook wil hij dat ik met een voorraadadministratie ga werken.

Met andere woorden, elke inkoop moet ik kunnen verantwoorden en matchen met een verkoop.

Mijn oude boekhouder deed dit nooit gaf hij aan. Hij deed alles op de inkoop. Van een pakje boter tot een bos bloemen.

Hierdoor had ik nooit een voorraad, wat ook klopt.

Ik snap wel dat je zo niet elke inkoop kunt verantwoorden, maar daar heeft de belastingdienst volgens mijn oude boekhouder een bepaalde formule voor.

Samenvattend:

Dagelijks heb ik 10 tallen bonnetjes van de bakker, ah etc. Mijn vorige boekhouder boekte alles in op een rekening (7000)

Mijn facturen boekte hij op 8000. Bij verkoop hanteerde hij voor de btw de hoofdbestelling (6%) de overige bestellingen en bezorg kosten 21%.

Mijn nieuwe boekhouder wil dat ik dit anders ga doen. Eerst alles op rekening 3000 boeken en dit daarna per verkoop afboeken.

Dit is veel meer werk.

De btw moet ik per artikel gaan splitsen bij een bestelling.

Nu de vraag aan jou of iemand anders, wat is jullie advies hierin.

• 1

Jeuj, champagne!

(terzijde: en met 6% btw champagne verkopen, wellicht kan dat maar ik vind het gewaagd, ik ervaar een kerstpakketten-erlebnis, maar wellicht heeft een van je boekhouders dit netjes uitgezocht en heb je afgeproken dat hij de naheffingsaanslag betaalt) (had ik al gezegd dat de btw echt fantastisch is?)

Dan: als je nu al twijfelt terwijl je nog niet eens goed van start bent met je nieuwe boekhouder, wat zou je dan het beste kunnen doen?

Drie: het helpt enorm als je eerst ZELF bepaalt waarom je een boekhouder wil, wat je van die boekhouder verwacht, welke informatie jij uit een boekhouding wil halen (als je daar überhaupt behoefte aan hebt) en welk gedrag je graag ziet van een boekhouder. Als jij wekelijks of dagelijks je cijfers wil analyseren vraagt dat iets anders dan wanneer je slechts één keer, namelijk een jaar na dato, je cijfers gebruikt voor de aangifte inkomstenbelasting.

Als je weet wat je wil, dan kun je veel beter het gesprek aan met een boekhouder. Er zijn er genoeg dus over keuze heb je hopelijk niet te klagen.

Een stappenplan:

1. bepaal wat JIJ wil

2. bespreek dat met een boekhouder die je vertrouwt

3. wellicht kan je boekhouder je overtuigen dat er ook dingen 'moeten', dan raad ik je aan die toe te voegen bij stap 1

4. vragen kun je altijd schriftelijk voorleggen aan het Genootschap van de Blauwe Envelop

Tot slot, ongelooflijk, wat zul jij vroeg opstaan. Respect!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 1

Het lijkt erop dat je een beetje van het ene uiterste in het andere uiterste terecht gekomen bent qua boekhouders.

Uiteraard heb je bij een overstap te maken met andere werk en denkwijzen, maar je moet je zeker geen zaken laten opleggen die je niet zien zitten en die ze je ook niet overtuigend kunnen uitleggen waarom het zo moet.

Wat de voorraadadministratie betreft, de werkwijze van jou oude boekhouder word vaak gebruikt en hoeft geen probleem te zijn, belangrijkste nadeel van de methode is dat je weinig inzicht hebt in waar je marge nu precies vandaan komt, en inderdaad de belastingdienst heeft branche gemiddelden waarmee zij kan zien of de verhouding tussen inkoop en verkoop een beetje klopt. maar als de belastingdienst jou marge te laag vind is het erg lastig aan te tonen dat je een normale marge hebt of dat de lage marge word veroorzaakt door bepaalde bedijfsmatige keuzes.

Een volledige voorraadadministratie is het andere uiterste en ik kan op basis van eigen ervaring zeggen voor een catering service bijna niet te doen.. inderdaad enorm veel werk, daarbij levert het niet echt veel extra informatie op en ook voor de resultaat bepaling van het boekjaar is een voorraadadministratie mijns inziens niet echt noodzakelijk. Het belang van een voorraadadministratie word groter naarmate de tijd tussen het moment van inkoop en verkoop groter word en het totaal bedrag wat daarmee gemoeid is stijgt. Bij een ontbijt service is natuurlijk 90% van je inkoop vers en heb je alleen met zaken als borden, bestek, glazen en servetten te maken wat je in wat grotere aantallen inkoopt en dus op voorraad hebt, maar het financieel belang daarvan is gering. Je kunt prima op einde jaar even snel de aantallen daarvan tellen en dat als voorraad opnemen.

Ik zou daarover met je boekhouder spreken, wat wel een goed idee kan zijn is om alle inkopen en verkopen per week in te boeken en bijv dezelfde datum te gebruiken of een bepaald boekingsveld het weeknummer invullen zodat je per week kunt zien wat je in en verkopen waren. Als je dan ook nog bijv aantekeningen maakt in je administratie als je een keer veel hebt moeten weggooien bijvoorbeeld omdat je 2 ontbijtjes hebt laten vallen en dus 2 nieuwe moest maken. Dan krijg je een beter inzicht in je marge en blijft het toch werkbaar.

Je vraag over de hoofdbestelling en btw vind ik iets lastiger, maar daar ben ik geneigd je nieuwe boekhouder te volgen. Voor de achtergrond hiervan kun je de pagina van de belastingdienst over combinatie van goederen en diensten eens lezen dan snap je het dillemma denk ik beter.

Op basis van die informatie zou ik concluderen is dat de onderdelen van het ontbijt hun eigen btw tarief moeten houden. Het voorbeeld wat hier het meest in de buurt komt is wat de belastingdienst op de voorbeelden pagina zelf geeft van het kerstpakket, daarvan zegt ze dat de onderdelen hun eigen tarief moeten houden.

bij jou ontbijt zijn de fles champagne, de mand en de etenswaren, prima te onderscheiden en dus moet je m.i de btw gewoon splitsen en hoge btw op de champagne rekenen, maar dat hoeft toch niet heel veel extra werk te zijn, dat is een kwestie van een verkoopprijs voor je champagne en de mand bepalen en daar 21% btw uit halen en over het restant 6%.

zo een heel verhaal geworden, maar ik denk dat het wel wat inzicht geeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar