• 0

Controlevraag: BTW en de faktuur aan een niet-EU land

Om iets meer diepgang in mijn plannen te brengen dan enkel mijn boerenverstand, een controlevraag:

 

De situatie: Ik wil voor een bedrijf dat niet in de EU regio gevestigd is verkoopaktiviteiten gaan ontplooien als zelfstandige (BV of ZZPer doet hier denk ik niet ter zake). Het onderwerp is een dienst die als service via het internet wordt geleverd op basis van een abonnement. Bij een succesvol afgesloten verkooptraject ontstaat er een contract tussen een afnemer in Nederland en de leverancier (het bedrijf buiten de EU dus). Ik faktureer een afgesproken bedrag voor mijn inspanningen aan diezelfde leverancier. Nu heb ik wat twijfel of ik alle BTW regelgeving juist heb begrepen. Ik ben, na lezing van de vele berichten o.a. op dit forum op het volgende uitgekomen:

 

De Nederlandse afnemer neemt een dienst af uit een niet EU land en krijgt hiervoor uit dat land een factuur zonder BTW.

Ik lever een dienst aan een bedrijf buiten de EU en factureer dus ook zonder BTW. Mijn relatie met de nieuw gevonden Nederlandse klant speelt hierin geen rol.

 

Kloppen deze conclusies, of maak ik toch ergens een denkfout?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je eerste veronderstelling durf ik op dit tijdstip niet te onderschrijven, de tweede wel, Hoofdregel: als het om B2B gaat, speelt btw geen rol. Als je het wel in rekening brengt, vraagt je klant het weer terug en boeit het dus niet.

 

Uitzondering 1: als je afnemer vrijgestelde prestaties levert en de btw niet terug kan vragen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.