• 0

BV en CV constructie

Geachte ,

 

Ik ben voornemens een cafebdrijf wat ik op dit moment bezit en verpacht aan een kandidaat te verkopen aan de desbetreffende kandidaat .

 

Mijn BV is eigenaar van de exploitatie

 

Aangezien de kandidaat niet over voldoende middelen beschikt zijn we aan het onderzoeken of de BV een CV constructie zou aan kunnen gaan . Dit lijkt prima mogelijk , de BV behoud zekerheden van de exploitatie wanneer het mis dreigt te gaan en is niet hoofdelijk aansprakelijk.

 

Tijdens de verpacht situatie (lees huidig) heeft mijn BV over alle afgenomen producten zowel van mijn andere horeca exploitaties en de verpachte exploitaties een bonus regeling met diverse leveranciers. Een deel van deze bonus laat ik terug vloeien naar de pachters. Dit heeft voor beide partijen voordelen . De pachter lift mee op een veel hogere omzetbonus vanwege het totaal van alle bedrijven , individueel zou hij nooit deze bonussen kunnen realiseren. De BV maakt gebruik van de afname van de pachter om zo een hoger volume in te zetten .

 

Mijn vraag concreet :

 

Kan de BV deze vergoedingen ook terug laten vloeien als er een CV met de beherende vennoot is aangegaan. Of word dit gezien als bemoeienis en daarmee de aansprakelijkheid van de CV .

 

In afwachting van jullie reactie

 

 

Met vriendelijke groet ,

 

Van den Berg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat lijkt me geen probleem.

 

Als je BV als stille vennoot in een CV constructie wil, mag deze geen beheerstaken uitvoeren.

Het ontvangen van een bonus door leveranciers is geen beheerstaak voor de onderneming. Wel als de BV daadwerkelijk besteld.

 

Er zijn vele samenwerkingen / franchiseconstructies waarbij een aparte vennootschap regelingen treft met leveranciers waarbij de franchisers de afnemers zijn maar wel profiteren van kwantumbonus van de franchise. En dat de franchisegever daar ook van profiteert (ook via de leverancier) is evident.

Dit terwijl de franchisegever daar ook geen beheerstaak in uitoefent.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Waar veel ondernemers bij bedrijfsoverdrachten niet bij stil staan is de gevolgen bij overlijden. Sinds 2010 moet je ook afrekenen over de AB-claim voor zover er sprake is van beleggingsvermogen. Door er een CV-structuur van te maken, wordt het vermogen vrijwel automatisch gerekend tot beleggingsvermogen.

 

Nu weet ik ook wel dat die bedrijfsopvolgingsfaciliteit, in ieder geval bij de Successiewet, ter discussie staat, maar zolang deze niet wordt afgeschaft of versoberd wordt, is het wel degelijk iets om rekening mee te houden. Zeker wanneer er ook nog sprake is van onroerend goed.

 

Sta dus ook bij de fiscale gevolgen stil.

Voor meer grip op je financien

doe een fiscale check

Voor een oplossing van jouw belastingprobleem

vraag advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.