• 0

Gezondheidperikel bij aannemen werknemer

Beste lezer,

 

Ik ben een eenmanszaak begonnen en Ik wil een vriend aannemen die COPD heeft. Hij helpt mij momenteel met het fyziek opzetten van zaken. Ik merk dat hij hier soms wat moeite mee heef en even op ademen moet komen. Het risico is dat hij (erger) ziek kan worden en ik hem de eerste 5 weken 100% laatst verdiende salaris moet uitkeren en de 52 opeenvolgende weken 70%. Ik wil hem niet te kort doen, maar als klein zelfstandige kan ik dit niet dragen.

 

Kan ik hem een andere vorm van overeenkomst aanbieden, zodat ik deze wettelijke verplichting niet heb? Bijvoorbeeld door hem een klein percentage aandelen aan te bieden en hem mede-eigenaar te maken?

 

Mvgr,

Famozzo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben een eenmanszaak begonnen en Ik wil een vriend aannemen die COPD heeft.

Bijvoorbeeld door hem een klein percentage aandelen aan te bieden en hem mede-eigenaar te maken?

 

Bij een eenmanszaak zijn er geen aandelen dus is er ook geen mogelijkheid om deze aan te bieden. Mede-eigenaar maken zou kunnen, maar dan ben je geen eenmanszaak meer. Dat heeft verregaande gevolgen en raad ik je dan ook af.

 

Het risico is dat hij (erger) ziek kan worden en ik hem de eerste 5 weken 100% laatst verdiende salaris moet uitkeren en de 52 opeenvolgende weken 70%. Ik wil hem niet te kort doen, maar als klein zelfstandige kan ik dit niet dragen.

Kan ik hem een andere vorm van overeenkomst aanbieden, zodat ik deze wettelijke verplichting niet heb?

 

Ik weet niet hoe je aan deze percentages komt, maar het klopt in ieder geval dat er bij zieke werknemers een loondoorbetalingsplicht is. Maar ik kan mij voorstellen dat jouw vriend met deze ernstige ziekte valt onder een zogenaamde no-riskpolis. In dat geval kun je bij ziekte een ziektewetuitkering bij het UWV betalen (je blijft dus wel het loon doorbetalen, maar dit wordt grotendeels gecompenseerd door het UWV). Deze regeling is er speciaal voor gevallen als deze waarin je als werkgever niet het risico van arbeidsongeschiktheid kunt of wilt dragen en de werknemer ook veelal particulier hiervoor te verzekeren is.

 

Een no-riskpolis is van toepassing als de potentiële werknemer

 

[*]een WIA-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering krijgt;

[*]ooit een Wajong-uitkering kreeg;

[*]een verklaring gekregen van de gemeente of UWV heeft dat hij een arbeidshandicap heeft;

[*]een WSW-indicatie heeft.

 

Er zijn meer mogelijkheden, maar deze vier spitsen zich het meest toe op jouw specifieke situatie.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ik zou de eenmanszaak omzetten naar een VOF, maar ik neem jou advies ter harte en laat dit idee varen.

 

De kerel is sinds een paar maanden uit het UWV. Volgens mij houd hiermee de mogelijkheid voor zo'n no-riskpolis op. Klopt dit?

 

Mvgr,

Famozzo

Link naar reactie
  • 0

De kerel is sinds een paar maanden uit het UWV. Volgens mij houd hiermee de mogelijkheid voor zo'n no-riskpolis op. Klopt dit?

 

Nou, zo zwart-wit is het niet. Ik neem aan dat er ergens inkomen vandaan komt en dat deze persoon valt onder de Wet Werk en Bijstand vanaf het moment dat het UWV stopte met het toekennen van een uitkering. Artikel 29b lid 2 ZW stelt:

 

Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op de werknemer die, onmiddellijk voorafgaand aan een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 3, 4 of 5, naar het oordeel van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen een structurele functionele beperking had en voor wiens ondersteuning bij arbeidsinschakeling het college van burgemeester en wethouders, onmiddellijk voorafgaand aan die dienstbetrekking, op grond van artikel 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a, van de Wet werk en bijstand verantwoordelijk was.

 

Even in gewone mensentaal:

 

[*]de no-riskpolis is van toepassing op werknemers die;

[*]voordat ze in dienst traden bij de werkgever;

[*]naar het oordeel van het UWV beperkt zijn in het functioneren op de werkvloer;

[*]en die volgens artikel 7 van de WWB voor het vinden van werk onder de verantwoordelijkheid vallen van het college van Burgemeester en Wethouders.

 

Dit artikel 7 WWB stelt dat het college personen bij het vinden van werk ondersteunt die:

[*]recht hebben op een WWB-uitkering;

[*]recht hebben op een uitkering in het kader van de algemene nabestaandenwet;

[*]niet-uitkeringsgerechtigden zijn.

 

Met andere woorden, indien deze man valt onder de WWB of op een andere manier recht heeft op ondersteuning bij het vinden van werk (wat ook het geval is als er geen recht is op WWB) dan kan de werknemer, indien het UWV van mening is dat er daadwerkelijk een beperking is, vallen onder de no-riskpolis. De gemeente kan daarmee verder helpen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet inhuren via een uitzend bureau of payroll constructie?

 

Omdat die ook niet zitten te wachten op een arbeidsongeschikte medewerker. Bovendien is er wel ruime flexibiliteit, ook bij arbeidsongeschiktheid, maar ook een stuk loondoorbetalingsplicht. En geen verzekeraar die verzuim van een COPD-patiënt gaat afdekken. Dit kan dus wel eens een hele dure uitzendkracht worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis, Maarten,

 

Het idee om via een uitzendbureau te recruiten is bij mij opgekomen, maar instictief heb ik dit laten varen. Afgezien dat het duur is, ging ik er al vanuit dat geen uitzendbureau zich hieraan wilde wagen.

 

Het probleem is wat complex. Hij geniet geen bijstand of een andere uitkering. Ik zal contact opnemen met het UWV en de mogelijkheden navragen.

 

Hartelijk dank voor jullie reactie.

 

Ik heb mijn antwoord.

Famozzo

Link naar reactie
  • 0

 

 

Het klinkt heel hard, maar ik zou niet iemand aannemen die ziek is, en wellicht zieker gaat worden. De wetgeving is op dat gebied in ons land te zeer in het nadeel van de ondernemer. Als je je vriend wilt aannemen om hem een plezier te doen, dan maak je een andere afweging, maar dan trek je daaruit ook de financiële consequenties: als 'ie zieker wordt, dan kost je dat geld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie Cristine. Ik probeer hier iets voor iemand te betekenen en het is inderdaad geen geheel zkalijke beslissing. Ik neem morgen contact op me het UWV. Misschien bestaan hier wat mogelijkheden. Bedankt voor je reactie. Ik waardeer deze zeker.

 

Mvgr

Famozzo

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.