Ga naar inhoud

Uitputting merkrecht in het geval van aankoop bij particulieren.

Geplaatst:

TomKra

Hallo,

via diverse kanalen verkopen wij veelal gebruikte merkartikelen. Deze kopen wij uitsluitend in van particulieren in Nederland.

Hierover heb ik 2 vragen m.b.t. Merkrecht en uitputting daarvan :

- Moet ik in mijn advertenties vermelden dat wij onze waar alleen van particulieren in de EU, betrekken aangezien wij geen officiele dealers van welk merk ook zijn? Regelmatig zijn het ook ongebruikte artikelen die wij aankopen. Mag ik deze als Nieuw verkopen?

- Als de particulier in kwestie zijn/haar product uit de USA heeft meegenomen en hier in Nederland na gebruik verkoopt. Is het product dan op rechtmatige wijze in de EU gekomen en is het merkrecht dan uitgeput?

Groet.

Featured Replies

Geplaatst:

TwaBla

Waar spreekt men over "de eerste verschijning" behalve in Lourdes? 8)

Het orakel Engelfriet!

Arnoud Engelfriet22 februari 2013 @ 17:46| In reactie op: Ben de Burger - 22 februari 2013 @ 00:14

Het gaat er niet om waar het product fysiek voor het eerst op de markt verschijnt. Het gaat erom of de eerste verschijning op de EER-markt toegelaten is. Als dat zo is, dan zijn alle verdere verhandelingen op die markt óók legaal, vanwege uitputting.

Ik weet niet of het een bestaande juridische uitdrukking is of een Engelfrietisme. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

TwaBla

Voor de handel in tweedehands software is UsedSoft versus Oracle interessant. Oracle verkoopt geen software, maar geeft een licentie tot gebruik. Als ze zouden verkopen, verandert het eigendom en is vervolgens sprake van merkuitputting. UsedSoft verkoopt die licenties en redeneerde dat dat ook tot uitputting leidt.

Die uitspraak is uitgebreid bediscussieerd (onder juristen) en dat gaat te ver voor dit forum. Wat wel van belang is, is het zijspoor van tweedehands licenties van buiten de EER. Daarvoor kan gekeken worden naar de first sale doctrine, die in de VS anders uitgelegd wordt dan in de EU. Het idee van die doctrine is dat de auteursrechthebbende geen zeggenschap heeft over de doorverkoop van boeken, cd's, dvd's en dus ook software.

Maar dat domein is in beweging.

Leuk om dat op kleding toe te passen. In theorie, want de eerste gek die bezwaar maakt tegen de verkoop van tweedehands kleding omdat hij als ontwerper het auteursrecht heeft moet nog opstaan. Je kan echter lincenties op kleding verkopen: licenced to wear!

By the way: doet de topicstarter nog mee?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.