• 0

Beste forumleden,

Graag zou ik wat input omtrent volgende situatie.

Belastinginspectie wenst mijn onderneming met terugwerkende kracht, wegens continuerend verlies, m.i.v. 1 januari 2012 te beëindigen.

Aanzienlijk stakings winst in 2012 (onroerend goed), die ik grotendeels in een stakings lijfrente wil onderbrengen, ten laste van het hoge inkomen in het jaar van staking (2012).

Volgens inspectie zou dit niet toegestaan zijn, en moet de lijfrente ten laste gebracht worden van het 2014 inkomen; hetgeen voor mij veel ongunstiger is i.v.m. het veel lagere inkomen in dit jaar.

Gaarne jullie visie, en is de inspectie juist in haar stelling dat ik de stakingslijfrente niet in 2012 ten laste van mijn inkomen mag aftrekken.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

art. 3.130 van de Wet IB stelt dat je, als je de premie voor een stakingslijfrente wil aftrekken in het jaar van staking, deze binnen zes maanden na afloop van het stakingsjaar betaald moeten zijn (voor zover ze al niet IN het stakingsjaar betaald is).

Kortom, de inspecteur lijkt zich hier keurig aan de wet te houden.

Als ik lees "beëindiging per 1 januari 2012", dan krijg ik de indruk dat de fiscus 2011 als stakingsjaar beschouwt. Dat is wellicht nog het navragen waard.

Daarnaast kun je je natuurlijk afvragen of je mee wil in de visie dat de onderneming gestaakt dient te worden, maar dat is aan jou.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Bedankt nog voor je reactie Marcel.

Sorry voor mijn late reactie; ik had de Email gemist die aangaf dat iemand gereageerd had op mijn topic.

De fiscus wil de stakings winst belasten in 2011; dus niet 2012; sorry voor de verwarring.

Dus 2011 is het jaar van staking v.w.b. de belastingdienst.

Uiteraard ben ik het hiermee niet eens, en was voornemens het jaar van staken te laten samenvallen met de verkoop van het onroerend goed, dat ik uitgesteld heb wegens de onroerend goed malaise.

De belasting dienst dwarsboomt dus mijn bedrijfsplan, en ik ben daar de dupe van.

Door de inspecteur heb ik nu tevens een liquiditeitsprobleem omdat ik een lijfrente premie moet storten, maar nog geen inkomsten heb uit de verkoop van het OG.

Denkt u dat e.e.a., ondanks continuerend verlies, aanvechtbaar is?

vr gr.

• 0

Als je kunt onderbouwen dat je het pand slechts in afwachting van een geschikt verkoopmoment aanhoudt, dan blijft dat pand tot die tijd tot het ondernemingsvermogen behoren. Dat verandert echter niet het tijdstip van staking, maar biedt slechts de mogelijkheid om de eventuele winst op het pand pas bij verkoop in aanmerking te nemen.

Er zijn dus een aantal horden te nemen voor de inspecteur:

- Is de onderneming gestaakt en zo ja, per wanneer?

- In welk jaar is welke winst te belasten?

- Tot wanneer kan een stakingslijfrente worden bedongen.

Ieder van deze punten is aanvechtbaar, maar de kans op succes is vooral afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar