• 0

Aandelenbelang in startup

Ik heb een voorstel ontvangen om voor een 5 procent aandelenbelang en een laag salaris als cofounder in een start up te beginnen. Nu weet ik wel iets van aandelen en belangen, maar dit gaat toch een stap verder.

 

Weet iemand een goede adviseur in Amsterdam die mij hier bij kan helpen (waar moet ik naar vragen en wat moet ik vragen?)

 

Vragen die ik momenteel wilstellen zijn:

 

- wat gebeurd er als er meer aandeelhouders bijkomen, verwaterd mijn aandeel dan?

- afspraken over een normaal salaris na investeringen

- zijn er preferente aandelen en welke voordelen hebben deze.

- wat voor een clausules zou ik in kunnen bouwen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht?

- zou ik recht hebben op een management fee en wanneer?

 

 

Groetjes

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

@jnb, allereerst welkom op Higherlevel!

 

- wat gebeurd er als er meer aandeelhouders bijkomen, verwaterd mijn aandeel dan?

Zonder nadere afspraken daarover zou dat kunnen, en zodra jouw belang onder de 5% heeft dat fiscale consequenties omdat je dan je aanmerkelijk belang kwijt bent

 

- afspraken over een normaal salaris na investeringen

Uiteraard spreek je dit vooraf af. Maar vraag is ook hoe het ""lage salaris" for the time being geregeld wordt. Als dat minder is dan het gebruikelijke loon (€ 44.000,-) voor een aanmerkelijk belanghouder kan dat alleen na voorafgaande toestemming van de fiscus. Je kunt niet zomaar een lager salaris toepassen als aanmerkelijke belanghouder

E.e.a. er vanuit gaande dat jij ook daadwerkelijk arbeid voor de werkmij verricht, anders is er uiteraard helemaal geen sprake van een salaris

 

zou ik recht hebben op een management fee en wanneer?

Is jouw 5% belang in het bezit van jouw personal holding? Dan kun je in plaats van in loondienst van de werkmij ook in loondienst van je eigen holding gaan, en een managementfee overeenkomen

 

- wat voor een clausules zou ik in kunnen bouwen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht?

Niet mijn vakgebied, maar houdt er in ieder geval wel rekening mee dat je verplicht sociaal verzekerd bent. De werkmij is premieplichtig over jouw salaris, ook als je jezelf in je holding verloont

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals Norbert al opmerkte zijn er bepaalde spelregels vastgelegd door de overheid.

Verder is (bijna) alles te regelen in overeenkomsten.

Hier is inderdaad een advies van een (ervaring) deskundige erg raadzaam.

Dit zal echt maatwerk moeten worden.

Ik help je graag verder; wil je dit, stuur dan een PB.

 

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.