• 0

Overname loopt niet zoals beoogd

Goedendag,

 

Na 3 maanden wikken en wegen een montagebedrijf overgenomen/ doorgezet van een ondernemer die met pensioen ging. Met zijn ( enigste ) opdrachtgever een gunningscontract afgesloten zodat de eerste 3 maanden alle opdrachten ons gegund zouden worden. Goodwill en inventaris ( machines ) overeengekomen.

Van de 3 overlegde jaarrekeningen ( stabiel ) kan nog geen 50% omzet gehaald worden ( ondernemingsrisico ? )

Vervolgens gaat "oude" eigenaar onder nieuwe naam ( bv ) verder met ( veel ) kleine opdrachten van de eerder besproken opdrachtgever, de grotere werken zijn schaars en de prijzen worden verder uitgeknepen.

Opdrachtgever en "oude" eigenaar hebben ( familie ) relatie.

Vraag: Kan de "oude" eigenaar een zakelijke relatie instand houden en opdrachten blijven aannemen ?

en op deze manier mijn omzet afnemen ?

 

Mvg,

Keyzer

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb alleen een factuur van Goodwill & inventaris en een gunningscontract voor de eerste 3 maanden van de opdrachtgever.

"oude" opdrachtnemer heeft "oude BV " beeindigd/ gesloten, ik heb voor deze activiteiten nieuwe BV opgericht.

Oude opdrachtnemer werkt nu met nieuwe BV ( oude naam uitgebreid met het woord "service") en doet eigenlijk al het oude werk behalve ( schaarse ) grote opdrachten.

Maar juist de kleine opdrachten zijn interresant

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Vraag: Kan de "oude" eigenaar een zakelijke relatie instand houden en opdrachten blijven aannemen ?

en op deze manier mijn omzet afnemen ?

Het ligt eraan wat u wel en niet kunt bewijzen, maar ik vermoed dat het mogelijk zal zijn in kort geding een verbod op deze kennelijk onrechtmatige concurrentie te vorderen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag: Kan de "oude" eigenaar een zakelijke relatie instand houden en opdrachten blijven aannemen ?

en op deze manier mijn omzet afnemen ?

Het ligt eraan wat u wel en niet kunt bewijzen, maar ik vermoed dat het mogelijk zal zijn in kort geding een verbod op deze kennelijk onrechtmatige concurrentie te vorderen.

 

Nog een update hierop? Hoe is het verder afgelopen. Ben reuze benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

Het blijkt niet zo eenvoudig te zijn, het lijkt erop dat voor de buitenwereld alle opdrachten bij mij uitkomen, heb het vermoeden dat er toch redelijk wat werk weglekt naar de " oude eigenaar".

Gezien het feit dat opdrachtgever en oude opdrachtnemer familie-banden hebben is het niet eenvoudig.

Link naar reactie
  • 0

sorry maar stel ik verkoop een bedrijf aan iemand, en vervolgens ga ik later met mijn klanten van toen gewoon weer verder zaken doen, dan klopt het koopcontract niet , je neemt in principe ook de klanten over tenzij anders staat in het contract, als ik jou was zal ik even een afspraak met een advocaat maken.

Link naar reactie
  • 0

sorry maar stel ik verkoop een bedrijf aan iemand, en vervolgens ga ik later met mijn klanten van toen gewoon weer verder zaken doen, dan klopt het koopcontract niet

 

In het overnamecontract staat gewoonlijk wat de verkoper wel en niet mag doen (zg. concurrentiebeding).

 

je neemt in principe ook de klanten over tenzij anders staat in het contract, als ik jou was zal ik even een afspraak met een advocaat maken

 

Dit klopt, maar dat zegt niets echter over de vrije marktwerking.

In die specifieke voorbeeld blijkt er een toezegging (gunningscontract) aangegaan te zijn voor maar 3 maanden.

 

Vraag: Kan de "oude" eigenaar een zakelijke relatie instand houden en opdrachten blijven aannemen ? en op deze manier mijn omzet afnemen ?

 

Je hebt het hier over 2 verschillende zaken: enerzijds het gunningscontract en anderzijds de concurrentiepositie van de verkopende partij.

 

Als de termijn van het gunningscontract is overschreden, dan is daar niet veel meer te halen.

 

Indien de verkopende partij oneerlijke concurrentie aangaat, dan ligt het er aan wat er in het concurrentiebeding beschreven staat. Maar dan zul je wel harde feiten moeten kunnen overleggen.

 

Van de 3 overlegde jaarrekeningen ( stabiel ) kan nog geen 50% omzet gehaald worden ( ondernemingsrisico ? )

 

Als laatste, als je aannemelijk kunt maken dat kwade opzet in spel is.... dan wordt het weer een heel ander verhaal. Met name als je de familieband tussen verkoper en klant kunt aantonen, de geschiedenis inzichtelijk kunt maken, kunt aantonen dat de verkopende partij zijn concurrentiebeding niet naleeft, de jaarrekeningen net kunnen kloppen (opgesteld door een beëdigde accountant?) etc. Nogmaals, je zult dan wel harde feiten moeten kunnen overleggen.

 

Een advocaat raadplegen lijkt me wel het minste in dit geval. Ik hoop echter wel dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt, want de kosten voor dergelijke procedures kunnen hoog oplopen. En een hele lange adem niet te vergeten.....

 

maakeenstart.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.