• 0

Vroege fase financiering - VFF (kabinet € 50 miljoen)

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Betere groeikansen voor de bedrijven van de toekomst.

Het kabinet maakt €50 miljoen vrij om innovatieve ondernemers te helpen hun bedrijf succesvol in de markt te zetten. De Regeling Vroegefasefinanciering moet voorkomen dat waardevolle ideeën voor nieuwe producten of diensten in de ontwikkelingsfase stranden en de markt nooit bereiken. De regeling is vandaag door minister Kamp van Economische Zaken bekendgemaakt.

 

"Ondernemers hebben dikwijls moeite om financiering te vinden voor die fase, waarin ze nog onderzoeken of een idee kans van slagen heeft. Private investeerders en banken vinden het dan nog te risicovol om te investeren en stappen liever in als het product gereed is voor de markt. Vroegefasefinanciering overbrugt deze financieringskloof", aldus Kamp. "Nederland heeft vernieuwende ondernemingen nodig zoals TomTom, WeTransfer en Booking.com om ook in de toekomst concurrerend te blijven. Met deze regeling helpen we kansrijke ideeën uit te groeien tot soortgelijke succesvolle Nederlandse ondernemingen. Zo dragen we bij aan economische groei en werkgelegenheid".

 

Lees verder...

 

 

Ondernemers en innovatieve starters kunnen aanvragen indienen van 1 juli tot en met 1 december 2014. Wij behandelen de aanvragen op volgorde van binnenkomst. Onze beslistermijn is 13 weken.

 

Hier leest u hoe u een aanvraag kunt indienen voor een rentedragende geldlening via vroegefasefinanciering.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

50 miljoen innovatie subsidie/krediet

 

Korte samenvatting:

Vanaf morgen komt 50 miljoen euro extra innovatie subsidie/krediet beschikbaar, zegt minister Kamp. Het bedrag is bedoeld voor innovatieve starters die anders geen financiering vinden.

 

Waarom vind je dit interessant of wil je dit delen?:

In de commentaren lees ik dat het niet om subsidie gaat maar om krediet. Mijn ervaring (maar wie ben ik) is dat als je uitvinding of innovatie of startup toch niet wordt wat je had gedacht, je wel de deurwaarder van Agentschap.NL op bezoek krijgt, en dat is net niet wat je wilt. Dus voordat je een krediet aanvraagt, goed nadenken over de consequenties.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het kabinet maakt €50 miljoen vrij om innovatieve ondernemers te helpen

....

hoe u een aanvraag kunt indienen[/url] voor een rentedragende geldlening via vroegefasefinanciering.

Hoi, niet lullig bedoeld hoor, maar kun je me uitleggen waar die 50 miljoen in gaat zitten? Er wordt geld uitgeleend aan ondernemers, en die zullen dat (voor het overgrote deel) terugbetalen. Dat geld moet natuurlijk ergens opgehaald worden en de Staat zal daar een rentepercentage voor betalen, maar ik durf te beweren dat de Staat het goedkoper krijgt dan de 5% + iets die de ondernemers betalen.

 

Ik ben dol op financieringen voor mooie ideeën, maar ik heb niet de indruk dat het kabinet hier echt 50 miljoen in steekt. Maar hopelijk zie ik het verkeerd.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

maar ik heb niet de indruk dat het kabinet hier echt 50 miljoen in steekt.

 

De overheid heeft andere "boekhoud" regels. Daar is geen verschil tussen kosten en investeringen, beide worden beschouwd als uitgaven. Dat daar ooit geld van terugkomt, kan dan worden gezien als een meevaller.

 

Het vreemde is dat de financiering van dit bedrag wel weer als verplichting wordt gezien, waardoor je een onevenwichtige balans krijgt. Maar de balansen van de banken zullen niet veel anders zijn (in het verleden zoveel afgeschreven dat een rentebetaling van particulieren winst is zodat ze weer bonussen kunnen uitbetalen).

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

maar ik heb niet de indruk dat het kabinet hier echt 50 miljoen in steekt.

 

Dat doet het kabinet ook niet. Ze lenen het uit en krijgen het weer terug, goedschiks of kwaadschiks. Dat heeft weinig met "vroege fase financiering" te maken, lijkt me. Ik ken een ondernemer (via HL overigens) die door een overheidskrediet gericht op innnovatie in de schuldsanering raakte. Z'n bedrijf lukte niet helemaal, en toen kwam de deurwaarder van de overheid. Nu woont 'ie in het buitenland.

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik de model leningovereenkomst lees voor een "innovatieve starter", dan kun je kosten declareren. Maar die moet je dan eerst maken. Als je als innovatieve starter een BV hebt, dan maak je geen of weinig kosten als wat je doet is hard werken aan je nieuwe product. Je enige probleem is je levensonderhoud, je hebt immers geen inkomsten. Als je gebruik maakt van een krediet dan moet je jezelf in de BV een loon uitbetalen, en je moet daar belasting over betalen. Je geeft dus veel meer geld uit dan wanneer je je product zou ontwikkelen terwijl je leeft van je spaarcentjes. En dat geld moet je later wel met rente terugbetalen. Je moet met rente aan de overheid terugbetalen wat je geleend had om belasting te kunnen betalen aan de overheid.

 

Overigens lees ik niet dat je in persoon moet mee-tekenen als je vanuit een BV werkt. Dat zou betekenen dat als je innovatie onverhoopt toch niet zo goed lukt, je niet in prive hangt voor de schuld. Dat was/is met het overheidsgarantiekrediet wel zo.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 123 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.