Goedemiddag allemaal,

Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende:

Ik ontwerp hardware en embedded software voor derden. Nu ben ik al enige jaren bezig met een project waar inmiddels dus aardig wat programmeerwerk in zit. Betreffende klant betaalt me voor het gebruik van deze software per geproduceerd product.

Nu wil de klant de zekerheid hebben dat ze kunnen blijven leveren, ook in het geval ik failliet ga of indien mijn bedrijf stopt (om welke reden dan ook). Klant komt nu met een escrow-agent (redelijke speler in NL) welke de eigendomsrechten van het intellectueel eigendom op de software wilt overnemen.

Het intellectueel eigendom is ondergebracht in een holding welke boven de werkmaatschappij staat en vertegenwoordigd een bepaalde waarde.

Nu is mijn vraag hoe ik dit moet aanpakken. Ik heb geen bijster goed gevoel bij de escrow agent temeer omdat ze de eigendomsrechten van het intellectueel eigendom willen overnemen. Voorts rekenen ze een fors bedrag richting de klant voor depot en controle jaarlijks.

Toch wil ik mijn klant tegemoet komen en zorgen dat ze hun product kunnen continueren zodra mijn bedrijf stopt.

Alvast bedankt voor jullie meningen!

Henk

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46409-escrow-regeling-voor-mijn-software/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Beste Henk, allereerst welkom op Higherlevel!

Inhoudelijk: Higherlevel heeft een zoekfunctie. Als je zoekt op Escrow kom je 89 bestaande topics/vragen over Escrow tegen, met bijbehorende reacties.

Als je op zoek bent naar een goed - en voor opdrachtgever acceptabel - alternatief voor escrow kan ik je met name het nog redelijk recente topic "Escrow Alternatief, stichting voor continuïteit in eigen beheer?" sterk aanraden.

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Ik begrijp de wens van de klant. Ze betalen voor je product en willen zekerheid dat ze je product kunnen blijven gebruiken, wellicht baseren ze een deel van hun bedrijfsprocessen op jouw product.

Ik ben echter pessimistisch over de mogelijkheden om dat goed te regelen. Als je een bona fide escrow aanbieder gebruikt, dan is die heel duur. Immers, ze compileren je software uit de sources die je ze aanlevert en testen of de zo verkregen executables overeenkomen met het product dat je klant gebruikt. Dat op zich is een tijdrovend en dus duur proces. Bovendien moet je dat proces herhalen voor iedere update die jij maakt in je product. Dus als je ieder half jaar een nieuwe release levert, moet het escrow bedrijf ieder jaar de procedure opnieuw doen. Dat loopt zomaar in de tienduizenden euro's per jaar.

Een escrow agent die het intellectueel eigendom van je software wil overnemen lijkt me helemaal niet bona fide, dat zou ik onder geen beding doen.

Je kunt ook alleen je source code in bewaring geven bij een door de klant vertrouwde derde partij. Daar zou ik als klant echter geen genoegen mee nemen, want als de nood aan de man komt kan blijken dat de software toch niet helemaal compleet of up to date is, of zelfs helemaal niet te compileren is, en daarmee is het waardeloos.

Een betere manier om het probleem op te lossen is om te zorgen dat je bedrijf goed genoeg gefinancierd is dat je daarmee de klant zekerheid kan geven dat je niet gaat omvallen. Vaak zijn de startfinancieringen van softwarebedrijven van vijf of tien miljoen euro niet bedoeld om gelijk dat geld er doorheen te jagen, maar om een vaste buffer op de bank te hebben staan voor precies de zekerheid die jouw klant ook zoekt.

Een andere manier om het (voor de software) op te lossen is je software open source te maken. Zodra er dan meerdere klanten je software gebruiken zijn er altijd wel mensen en bedrijven die zich er in verdiepen en die als jij failliet gaat, het beheer en de verdere ontwikkeling kunnen overnemen.

• 0

Norbert, ik heb de zoekfunctie gebruikt en je genoemde topic al gevonden maar mijn vraag is natuurlijk wat specifieker dan de term 'escrow' op zich.

Het overnemen van het eigendom leek mij ook geen goed idee. Hun onderbouwing was dat zolang het eigendom niet overgenomen wordt er bij een eventueel faillissement de curator via het ' Nebula arrest' de broncode alsnog vast kan houden.

Het opensource maken van de code lijkt me geen goede optie, de controle op / vergoeding van de hoeveelheid verkochte producten zou daarmee voor mij onmogelijk worden.

Een optie zou zijn om de broncode 'open source' te maken zonder deze daadwerkelijk al te verspreiden, is dit technisch mogelijk?

• 0

Een optie zou zijn om de broncode 'open source' te maken zonder deze daadwerkelijk al te verspreiden, is dit technisch mogelijk?

Als het open source is dan publiceer je het op je web site. Het werkt in jouw geval ook alleen maar als er mensen zijn die het als open source gebruiken. Anders kun je gewoon de sources aan je klant geven, maar zoals ik zei, die heeft dan geen garantie dat ze echt werken.

Je kunt een offerte vragen aan een escrow bedrijf. Ik heb dat wel 's gedaan, daar werd ik niet heel blij van, heb het toen ook niet gedaan wegens de kosten. Je kunt je klant natuurlijk die kosten in rekening brengen? Misschien zien ze er dan van af.

Het beste lijkt me de optie om je bedrijf zodanig gefinancierd te hebben dat klanten zich geen zorgen hoeven maken over faillissement.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar