Ruim een jaar geleden ben ik zelfstandig een eenmanszaak begonnen. Door o.a. het netwerken heb ik andere leeftijdsgenoten leren kennen die in principe hetzelfde doen als ik + we doen allemaal nog iets wat de ander niet kan. We hebben besloten om al onze diverse kennis samen te voegen en hier een vof van te maken.
Nu is er bij ons een discussie ontstaan over de winstverdeling. Dan gaat het niet zo zeer over de percentages, maar over het volgende:
Stel ik doe zelfstandig een opdracht van een klant en ik krijg hier 2000 euro voor. Ben ik dan 'verplicht' om deze winst volgens de winstverdeling te delen met de andere vennoten, die niks hebben gedaan in deze opdracht of bestaat er ook een regeling, waarbij dit niet hoeft. We zijn namelijk alle 3 van plan om onze EZM's uit te schrijven. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de winstverdeling altijd leidend is en dat de privé opnamen aan het einde van het jaar overeen moeten komen met je winstaandeel in percentages.
Één van mijn vennoten is er van overtuigd dat het wel gewoon kan. Alleen ik wil het toch graag zeker weten. De andere 2 vennoten hebben geen zin in problemen met de fiscus.
Hier nog even 3 artikelen uit onze samenwerkingovereenkomst die wellicht een beeld geven van de samenwerkingsovereenkomst tot zo ver:
Artikel 5. Salaris en vakantie
5.1 Ieder van de vennoten is gerechtigd tot een vakantie van ten hoogste vijfentwintig werkdagen per jaar in verhouding tot het aantal gewerkte dagen per jaar. Vennoten zullen de tijdvakken van hun vakanties onderling afstemmen en daarbij het belang van de vennootschap voorop stellen.
5.2 Voor zover dit de bedrijfsvoering en financiering van de vennootschap niet in gevaar brengt, is ieder van de vennoten bevoegd om als voorschot op zijn winstaandeel maandelijks een bedrag uit de kas van de vennootschap op te nemen, welk bedrag wordt bepaald in overeenstemming met de winstverdeling uit artikel 7.
5.3 Indien bij de vaststelling van de jaarstukken blijkt dat een vennoot meer dan het hem toekomende winstaandeel heeft opgenomen, is hij gehouden het teveel genotene binnen een maand na constatering hiervan te restitueren.
|
Artikel 6. Boekjaar
6.1 Het boekjaar van de vennootschap is gelijk aan het kalenderjaar. Jaarlijks binnen drie maanden na afloop van het boekjaar, alsmede bij het einde van de vennootschap in de loop van enig boekjaar, wordt door een door de vennoten te benoemen deskundige een jaarrekening opgemaakt over dat boekjaar, ten minste bestaande uit een balans en een winst- en verliesrekening.
6.2 De jaarrekening wordt vastgesteld door de ondertekening daarvan door de vennoten. Deze ondertekening strekt de vennoten over en weer tot decharge. Indien een vennoot met de inhoud van de jaarrekening niet akkoord gaat, zal hij binnen één maand nadat deze hem ter hand is gesteld, zijn bezwaren daartegen schriftelijk aan ieder van de andere vennoten moeten kenbaar maken, bij gebreke waarvan bedoelde stukken worden beschouwd als te zijn vastgesteld.
Artikel 7. Winstverdeling
7.1 De winst zal worden vastgesteld volgens economisch geaccepteerde maatstaven. Ter berekening van de nettowinst worden van de bruto-inkomsten afgetrokken alle verliezen, bedrijfskosten, afschrijvingen en rentevergoedingen. Afschrijvingen op bedrijfsmiddelen worden hierbij voor zover mogelijk bepaald op tenminste het bedrag dat fiscaal toelaatbaar en bedrijfseconomisch wenselijk is.
7.2 De winst of het verlies zal door de vennoten worden genoten of gedragen als volgt: Vennoot 1: 27,5%, Vennoot 2: 45%, Vennoot 3: 27,5%.
7.3 Een resterend verlies wordt bij elk van de vennoten naar rato van de in lid 2 genoemde verdeling in minde¬ring gebracht op de boek¬waarde van de in arti¬kel 2 bedoelde kapitaal-inbreng waarvoor zij zijn gecrediteerd. Indien het saldo van de inbreng van een vennoot niet voldoende is om dit aandeel in het ver¬lies te dragen, dient het restant door de be¬treffende vennoot in contanten te worden aange¬vuld binnen zodanige termijn dat de be¬drijfsvoering nor¬maal doorgang kan vin¬den.
7.4 Geen winst zal geacht worden te zijn gemaakt, zolang nog enig verlies over vorige jaren niet zal zijn ingehaald.
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen. Alvast bedankt!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Kevin N
Kevin N
Goedeavond,
Ruim een jaar geleden ben ik zelfstandig een eenmanszaak begonnen. Door o.a. het netwerken heb ik andere leeftijdsgenoten leren kennen die in principe hetzelfde doen als ik + we doen allemaal nog iets wat de ander niet kan. We hebben besloten om al onze diverse kennis samen te voegen en hier een vof van te maken.
Nu is er bij ons een discussie ontstaan over de winstverdeling. Dan gaat het niet zo zeer over de percentages, maar over het volgende:
Stel ik doe zelfstandig een opdracht van een klant en ik krijg hier 2000 euro voor. Ben ik dan 'verplicht' om deze winst volgens de winstverdeling te delen met de andere vennoten, die niks hebben gedaan in deze opdracht of bestaat er ook een regeling, waarbij dit niet hoeft. We zijn namelijk alle 3 van plan om onze EZM's uit te schrijven. Ik ben er namelijk van overtuigd dat de winstverdeling altijd leidend is en dat de privé opnamen aan het einde van het jaar overeen moeten komen met je winstaandeel in percentages.
Één van mijn vennoten is er van overtuigd dat het wel gewoon kan. Alleen ik wil het toch graag zeker weten. De andere 2 vennoten hebben geen zin in problemen met de fiscus.
Hier nog even 3 artikelen uit onze samenwerkingovereenkomst die wellicht een beeld geven van de samenwerkingsovereenkomst tot zo ver:
Ik hoop dat iemand mij hier duidelijkheid over kan verschaffen. Alvast bedankt!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46444-second-opinion-vof/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag