• 0

Import: inkoop constructie met ''bevriende'' kledingmerkhouder/fabrikant

Beste leden,

 

Allereerst mijn verhaal:

 

Mijn vriendin waarmee 2 jaar een relatie heb woont in Wit-Rusland, door te netwerken omdat ik af en toe modellenwerk doe ben ik ''bevriend'' geraakt met een jongeman die een eigen kledingmerk heeft met 8 winkels in Minsk en Moskou (complete kledinglijn van chique tot sportief).

Van deze kleding wil ik graag importeur worden binnen de EU, echter moet ik dit doen met weinig financiële middelen. Op de invoer van de kleding zit 12% tot 14% invoerrechten.

 

Nu heb een constructie bedacht om je invoerrechten zo laag mogelijk te houden:

 

Ik koop het bij hem in tegen kostprijs (zodat hij geen winst of verlies op maakt). Dit zorgt voor hem geen risico en voor mij lage invoer kosten.

 

Dan geef ik hem een bepaald percentage over omzet of winst. Misschien in de vorm van aandelen?

 

Mijn vraag is:

 

Is dit mogelijk om het zo te doen, is dit slim, hebben jullie een idee wat voor omzet of winst percentage ik hem zou moeten geven?

 

Hoe zouden jullie dit aanpakken ?

 

 

PS: Daarnaast wil ik opmerken dat ik van hem verlang dat ik promotie materiaal krijg (campagne shoots), foto's voor webshop van elk kledingstuk etc.

 

 

Alvast bedankt,

 

Kevin7756

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

TwaBla: Ik kan me voorstellen, dat ze dit soort dingen bij de belastingdienst / douane afkopen met een eenmalige betaling of het via een naheffing doen als de werkelijke aantallen per jaar bekend zijn. Het is gewoon niet te doen dit bij elke zending opnieuw apart af te rekenen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

BJM:

 

Dan heb ik direct een practische vraag die voor mij en mijn klanten belangrijk is:

 

Ik zoek voor mijn klanten producten en leveranciers en regel alles van orderplaatsing tot en met levering voor de huisdeur. Alle kosten worden direct door de klant aan leverancier, vervoerder, en eventuele dienstverleners zoals laboratoria en TÜV etc betaald.

 

Ik krijg geen commissie die afhankelijk is van de inkoopwaarde maar een vergoeding berekend naar het werk / aantal uren dat ik ermee heb. De kosten die ik in rekening breng zijn kosten die de totale kosten van de goederen medebepalen en dus ook tot de aanschaffingskosten horen omdat die voor een groot deel ontstaan voordat de producten ingevoerd zijn.

 

Moet de invoerder mijn rekeningen ook bij de invoerwaarde optellen. En hoe zit het met rekeningen van dienstverleners (Quality Controlers, SGS, TÜV etc.) die in China zitten en vandaaruit hun rekeningen sturen en daar betaald willen hebben. Moeten die ook bijgeteld worden voor de invoerwaarde van de producten?

 

Er zijn ook een aantal kosten die niet in de douanewaarde hoeven te worden opgenomen. Bij commissie wordt bijvoorbeeld een verschil gemaakt tussen inkoop- en verkoopcommissie. Inkoopcommissie wordt niet meegerekend, verkoopcommissie wel. Kosten die jij maakt voor het zoeken van leveranciers en het plaatsen van orders hoef je niet mee te rekenen in de douanewaarde. (Als een bedrijf dit zelf zou doen hoeven ze ook geen rekening te houden moet het salaris dat ze aan hun eigen inkopers betalen :) ). Inkoopcommissie staat verder vrij uitgebreid beschreven in het handboek, de link staat in een van de eerdere reacties.

 

Kosten voor technische keuringen is een twijfelgeval, dat zou je per geval moeten bekijken. Als het testen een voorwaarde is voor de verkoop of gezien kan worden als een onderdeel van het fabricageproces moet je ze meetellen.

 

Voor alle kosten geldt wel dat je eerst moet kijken of ze al of niet in de factuurprijs zijn opgenomen. Bijtellen van vrachtkosten bij FCA vs DAT of CPT zal duidelijk zijn maar dit geldt ook voor alle overige kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.