• 0

Overdracht VOF van vader op zoons

beste mensen

 

zins 2011 heb ik met mijn zoons een onderneming in de vof rechtsvorm.

bij de oprichting is er een contract gemaakt dat de verdeling aangeeft in eigendom en beloning

deze verdeling is 50-25-25 procent.(niet bij een notaris)

de bedoeling was om tot mijn pensioen de verdeling aan te passen ,en zo met stille trom te stoppen met werken.

nu is de tijd aangebroken om minder te gaan werken ,en de verdeling in eigendom en beloning aan te passen naar 40-30-30.

Mijn administratie kantoor zegt dat dit alleen kan met financiële offers

de belasting dienst ziet de 5% als schenking waardoor ik of mijn zoons extra belasting moeten betalen.

wie o wie weet wat hoe we dit kunnen oplossen zonder extra belasting te betalen.

de onderneming is zeer succesvol en er wordt met overwinst gewerkt dat in de zaak blijft.

m.v.g willem overeem

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Willem,

 

Indien de verdeling gebaseerd is op de (toekomstige) winst dan heeft het geen extra gevolg. Je wordt dan belast (normale inkomstenbelasting) volgens het nieuwe winstbedrag dat aan jou toekomt.

 

Wanneer je de individueel opgebouwde kapitalen (eigen vermogen) gaat wijzigen, dan valt dit volgens mij onder de schenkbelasting.

Schenking heeft een belastingvrije voet, per jaar plus eenmalig per kind.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen

Link naar reactie
  • 0

Beste willem,

 

Bedrijfsoverdracht gaat vaak gepaard met grote bedragen het is dan ook in veel gevallen niet alleen heel verstandig maar ook rendabel om voor de overdracht van de onderneming een fiscalist (belastingadviseur) te raadplegen, deze zijn in staat te kijken naar alle facetten en de fiscaal meest optimale wijze van overdracht te bepalen.

 

Er zijn verschillende mogelijkheden.

 

Zolang jij gewoon meewerkt en je kapitaal in de onderneming hebt zitten en daar laat dn kun je als vennoten gewoon zelf bepalen hoe de jaarlijkse winst onderling word verdeeld bijvoorbeeld op basis van gewerkte uren of elk ander criterium, dat heeft dan uiteraard gevolgen voor de individuele inkomsten belasting maar dat zal het probleem niet zijn. Het is niet verplicht om winst te verdelen op basis van een kapitaal verhouding binnen de VOF.

 

Pas als jij daadwerkelijk gaat stoppen of al een overdracht wilt formaliseren krijg je te maken met stakingswinsten en overname prijzen. Maar het is helemaal niet gezegd dat stapsgewijze afbouw de (fiscaal) voordeligste keus is.

 

 

Verder bestaat er voor VOF's een zogenoemde doorschuiffaciliteit waarbij je in bepaalde gevallen de onderneming kan doorschuiven naar werknemers of medevennoten zonder dat er hoeft worden afgerekend over jou stakingswinst.

 

Of er wel of niet sprake is van een schenking zal onderdeel zijn een beoordeling door een fiscalist.

 

Kortom eigenlijk teveel mogelijkheden om hier allemaal de revue te laten passeren.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 97 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.