• 0

management fee invoeren

Hoi allemaal,

Na behoorlijk gegoogeld te hebben toch nog een vraag.

 

Ik heb het aanbod om in een agentschap een aandeel van 25% naast een vast loon. Dit klinkt nu heel erg leuk, maar de vraag die bij mij op komt. Betreft managementfee. Mag de DGA deze ongeacht wat ik vind zomaar ter willekeur invoeren, waardoor hij de winst kan drukken? In mijn geval is de zaak zo opgebouwd dat hij de begin inversteringen opzich neemt aangezien ik dit niet kan dragen. Echter al het werk /advies en klant contact zal mijn deel zijn. Dus als dan er in een keer een managment fee word geheven ben ik een beetje zuur.

 

Mijn vraag dus Kun je als DGA zomaar een management fee invoeren?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Mag de DGA deze ongeacht wat ik vind zomaar ter willekeur invoeren, waardoor hij de winst kan drukken?

Tenzij vooraf anders overeengekomen met de fiscus (en dan alleen voor zover de winst nog niet toereikend is) MOET een DGA die arbeid voor de werkmij verricht wel minimaal het gebruikelijk DGA loon (€ 45.000,-) verlonen.

Dat kan rechtstreeks (DGA in loondienst van de werkmij) of via een management Fee (DGA in loondienst van de eigen holding)

 

Dus als dan er in een keer een management fee word geheven ben ik een beetje zuur.

Hoezo? Vanaf 5% belang ben jij ook DGA (daarvoor hoef je ook geen bestuurder te zijn) , en heb je ook "recht" op het gebruikelijke DGA loon (al dan niet via management fee of rechtstreeks)

 

Mijn vraag dus Kun je als DGA zomaar een management fee invoeren?

Dat hangt van de statuten af. Beloning van de bestuurders is meestal een aandeelhoudersbesluit. Dus als een DGA in de aandeelhoudersvergadering een meerderheid van stemmen heeft (en de statuten niets anders bepalen), dan kan de DGA die managementfee inderdaad helemaal zelf vaststellen. Daar ben je ook immers meerderheidsaandeelhouder voor...

 

Mijn advies: schakel deskundige hulp in van een jurist en/of fiscalist.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.