• 0

Bedrijfspand, woonhuis en hypotheek.

Ik zie door de bomen het bos niet meer en het lijkt dat ik even verdwaal.

 

De situatie:

Wij hebben 1 woning gekocht via ouders met hypotheek via de ouders, deze is gekocht in 2002 en eind 2010 op de balans gezet (165000)

Eind 2010 hebben wij woning 2 (waar wij wonen) gekocht met een eigen hypotheek (210000), banksparen en hebben de hypotheek van woning 1 de ouders om laten zetten naar sparen. Wij betalen altijd hun hypotheek, sinds 2010 het bedrijf. Onze eigen hypotheek betalen wij uit prive-middelen.

 

In woning 1 zit het bedrijf op de benedenverdieping en de bovenverdieping is verhuurd.

 

Nu is de groei zover dat wij naar een bedrijfspand gaan en dat wordt huren.

De benedenverdieping waar het bedrijf nu nog zit zal verhuurd gaan worden.

 

Wij spelen nu met het idee om zelf ook te gaan verhuizen. We willen landelijk gaan wonen.

We hebben een woning gevonden welke ook te huur staat en te koop.

Uiteraard is kopen heel aantrekkelijk maar in deze situatie gaat dat niet. De woningen zullen niet echt vlot verkocht kunnen worden, en waarschijnlijk ook onder de prijs, dat wil niemand natuurlijk.

 

Nu kreeg ik een idee om van het bedrijf een bv te maken, of een aparte bv en de twee woningen daarin onder te brengen en ze allebei geheel te gaan verhuren.

 

De vragen die ik aan het zoeken was op internet:

- kan dit wel een bv oprichten en de woningen daar onder brengen?

- de hypotheek van ons zelf verhuizen naar de bv zodat deze betaald (uiteraard ouders geen probleem)

- Zijn wij zelf dan weer hypotheekvrij zodat we zelf een hypotheek-aanvraag zouden kunnen doen?

 

Het zou natuurlijk heel aantrekkelijk zijn om de twee huizen aan te houden en huur te vragen zodat de kosten worden gedekt, maar mis ik ook kosten die er nu niet zijn, maar wel komen?

Natuurlijk is de hypotheek-rente niet meer aftrekbaar, maar zou dat dan van woning 3 wel zijn dacht ik?

 

Ik hoop dat ik het zo allemaal een beetje duidelijk heb opgeschreven.

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De huidige situatie is mij niet helemaal duidelijk.

-Wie heeft welke woning gekocht?

-Wie heeft bij wie geld geleend om welke woning te kopen?

-Wie gebruikt welke woning en hoe?

-Wie betaalt wat (rente, aflossing, huur) voor welke woning?

-Wat gebeurt er nu fiscaal mee?

 

De woningen inbrengen in een bv is niet zo ingewikkeld. Wel de voorafgaande discussie met de bank: is die wel bereid om inbreng in de bv te faciliteren en überhaupt om verhuur van de woningen toe te staan? Als de bank daar al in mee gaat, dan zal deze alle leningen op een hoop gooien om te bepalen of ze nog meer willen uitlenen en bovendien de nodige privégaranties, zodat de bank in ieder geval bij alle betrokkenen terecht kan om zijn geld te halen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Woning 1 hebben wij zelf gekocht, maar geld geleend van ouders, die hebben een hypotheek op hun woning genomen die wij betalen, in 2010 is het bedrijf dit gaan betalen.

Deze woning is in gebruik door het bedrijf, de benedenverdieping en de bovenverdieping is verhuurd aan vreemden.

Fiscaal komt hij op de balans voor van het bedrijf.

 

Woning 2 hebben wij zelf gekocht, met eigen bankspaarhypotheek bij de ING.

Deze woning gebruiken wij zelf als woning.

Fiscaal zit deze zoals iedereen met 1 eigen woning.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me toch afvragen of de verhuur van woning 2 netto veel zou opleveren. In de bv of in box 3 zal dan waarschijnlijk weinig verschil uitmaken. Eventuele onderwaarde zal de bank niet snel willen financieren, terwijl je om fiscale redenen de spaarpolis mee zal moeten nemen naar de nieuwe woning.

 

Voor woning 1 zal ook het een en ander veranderen als de onderneming daar geen gebruik meer van maakt. In beginsel moet deze dan over naar box 3 (met afrekening over de eventuele meerwaarde, maar dat zou hier dus ook een aftrekbaar verlies kunnen opleveren). Het betekent wel een iets ander financieel plaatje, dus ook dat is belangrijk om door te rekenen.

 

Gelet op de hoeveelheid aan haken en ogen hieraan, zou ik dit niet zonder begeleiding doen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.