• 0

vraag over wijziging ib aangifte, en vraag over kasboek

Ik was wat laat aan mijn aangifte begonnen en heb enkele minuten voor de deadline een aangifte digitaal verstuurd. Na die deadline zou ik misschien een boete krijgen en in ieder geval zou mijn winst worden geschat door de belastingdienst. Het was dus van belang dat de aangifte op tijd zou worden opgestuurd. Het lukte me echter niet om het saldo fiscale winstberekening overeen te laten komen met de winst uit de winst en verliesrekening. Het omzetcijfer heb ik daarom aangepast, zodat ik de aangifte toch op tijd kon versturen.

Nu ben ik een week verder en na invoering van een dubbel boekhoudsysteem heb ik de fouten uit mijn eerdere aangifte kunnen halen. Kan ik de gewijzigde aangifte nu alsnog versturen zonder dat ik een boete krijg?

Een andere vraag: Ik heb geen kasboek bijgehouden. Ik weet niet hoeveel ik eind 2013 in kas had en hoeveel mijn privé opnames uit de kas waren. Ik weet wel

- het totaal van de bedragen zakelijke uitgaven kas, privé opnamen uit kas, en geld in kas.

- Van zakelijke uitgaven kas weet ik het bedrag,

- en van de andere twee bij elkaar opgeteld weet ik het bedrag

maar niet van die twee afzonderlijk. Die kan ik volgens mij ook niet reconstrueren door vanaf deze datum (27 juli 2014) terug te rekenen.

Zal de belastingdienst daar bij een controle moeilijk over doen? In feite maakt het denk ik niet uit voor de te betaling belasting hoe de verdeling over de posten kas en prive opnamen uit kas is, zolang ze opgeteld een kloppend bedrag vormen.

Een oplossing zou zijn om alle contante opnamen als privé opnamen te boeken. Alleen kan ik dan geen btw terugvragen over contante zakelijke uitgaven en moet ik ook nog eens meer inkomsten belasting betalen.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Nu ben ik een week verder en na invoering van een dubbel boekhoudsysteem heb ik de fouten uit mijn eerdere aangifte kunnen halen. Kan ik de gewijzigde aangifte nu alsnog versturen zonder dat ik een boete krijg?

Bij de reguliere aangifte (voor 1 april) is het daarna nog mogelijk een nieuwe aangifte in te sturen, zolang de definitie aanslag nog niet gepasseerd is. Bij een aangifte voor een uitsteldatum verwacht ik hetzelfde.

• 0
Bij een aangifte voor een uitsteldatum verwacht ik hetzelfde.

Ik heb alleen nooit om een uitstel gevraagd. Ik heb een aanmaning ontvangen met een nieuwe termijn. Ik heb wel binnen deze termijn aangifte gedaan. Maar of dat op tijd is?

Ik heb na die eerste aangifte een tweede aangifte (lees gewijzigde eerste aangifte) gedaan, en ondanks dat heb ik vandaag een definitieve aanslag ontvangen, gebaseerd op mijn eerste aangifte. Dat zou er wellicht op duiden dat mijn eerste aangifte als 'te laat' wordt aangemerkt door de belastingdienst. Immers, voorzover ik heb begrepen, worden gewijzigde aangiften genegeerd als de oorspronkelijke aangifte te laat is ingediend.

• 0

Als die gewijzigde aangifte na de aanmaningsdeadline is kan ik me voorstellen dat ze die negeren.

Volgens mij valt er wel weer bezwaar te maken op deze definitieve aanslag. Dat moet dan op deze vermeld staan. Je kunt natuurlijk per B-telefoon altijd vragen wat er gebeurd is met je 2e aangifte en of en hoe je bezwaar kunt maken. Zie ter oriëntatie dit.

• 0

Mocht er onverhoopt toch nog wat misgaan, dan is het wel heel erg prettig als je tijdig een bezwaarschrift hebt ingediend. Kan heel simpel met een kopie van de correcte aangifte erbij.

Ik zie te vaak dat het 'oh, dat lossen we wel op' uiteindelijk toch bij de rechter terecht komt, die dan niets anders kan dan afwijzen wegens termijnoverschrijding.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar