Ga naar inhoud

Deugtniet, zo simpel zet je een eigen kledingmerk op...

Geplaatst:

TwaBla

We zien hier regelmatig mensen voorbij komen die fantaseren over hun eigen kledingmerk. Een mooi voorbeeld wat illustreert hoe simpel dat kan, is Deugtniet.

 

Volgens mij gaat dat ongeveer zo.

 

Twee meiden (Jozefien en Stefanie - kom er maar in ;)) willen hun eigen streetwear verkopen. STOUT is van de vorige generatie, maar DEUGTNIET pas prima als label. Dat had eigenlijk deugniet moeten zijn, maar die domeinnamen waren niet meer beschikbaar. De extra T maakt het bovendien registreerbaar als merk.

 

Hun inkoop bestaat uit tamelijk standaard streetwear uit het Verre Oosten (caps en t-shirts, niks mis mee) dat lokaal voorzien wordt van kenmerkende badges en patches. Elke leverancier van promowear kan daarbij helpen. Er is een simpele website met speelse fotografie, blogblurbs en links naar social media. De afhandeling is uitbesteed, waarschijnlijk aan de drukker die ook de kleding lokaal bewerkt.

 

De voorraad kan gefinancierd worden door een suikertante, maar veel startkapitaal is helemaal niet nodig. Verkoop van de eerste voorraad financiert de volgende aankopen, en dan is het vliegwiel in beweging.

 

Deugtniet verkoopt op festivals en zo ontstaat buzz die gebruikt kan worden om ook te verkopen (groothandel) aan zelfstandige detaillisten. Naarmate het beter gaat lopen, ontstaat ook ruimte voor meer ingewikkelde producten: jeans, jurken en jackets.

 

Misschien willen J&S helpen om een handleiding Streetwear Startup te maken? ;D

Deugtniet.thumb.jpg.32e7e7bd52781f479d9c9284674454f4.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Featured Replies

Geplaatst:

Frans Sijtsma

Aanvullend

 

Je besteedt je geld niet aan dure webshopoplossingen maar pakt gewoon Wordpress in combinatie met Woocommerce.

Je verhaal, je merk, je foto´s, je offline aanwezigheid etc. zijn in de beginfase belangrijker dan alle extra mogelijkheden die een geavanceerd(er) webshopsysteem bieden.

 

Leuke vondst twa

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

 

Leuk toch!

 

Concreet voorbeeld is beter dan eindeloze discussies over de theorie van lean startup of framing. Deze grrlz demonstreren hoet moet (of ook kan).

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

Ander voorbeeld is Geitenwollenshirts, al heeft daar de inkoop (sourcing) wat meer haken en ogen. Let op, ze maken van de spatieziekte een USP. Geiten Wollen Shirts!

 

Wie meer voorbeelden ziet, voeg gerust toe.

 

Het tijdperk van everytail is begonnen: iedereen kan een winkeltje beginnen!

geitenwollenshirts.png.64780ea975a1f4880ad587afcacc91e2.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

larswindjens

Mooie voorbeelden! Ik vind het mooi om te zien dat beide bedrijven goed weten wie hun doelgroep is, en daar ook goed op inspelen. Daarbij heeft GWS ook een duidelijke boodschap. Dat is een 'fingerspitzengefühl' welke lastig te leren is uit de ellenlange entrepreneurship theorieën.

 

Een ander voorbeeld (weliswaar niet eigen kleding) is Poppy's parade. Deze meiden hebben zeer effectief gebruik gemaakt van de kracht van social media (Facebook): http://www.poppysparade.com/

 

 

Geplaatst:

CorrieZijlstra

Mooie voorbeelden.

 

De lessen die er naar mijn idee nu al wel inzitten bij alle voorbeelden, ook vanuit de Lean start up:

1. Heb een idee;

2. Verkoop en bepaal zo snel mogelijk de validatie van wat je aanbiedt

3. Afhankelijk van de uitkomsten: ga door of pas aan.

Geplaatst:

TwaBla

  • Auteur

 

Getoonde voorbeelden zijn ook erg sterk qua styling, vormgeving en taal. Zou mooi zijn als dat overspilt naar technologie en uitvindersproducten zoals toiletkorrels. Uit de hoek komen vooral rationele benaderingen van marketing, maar de verbeeldingskracht is gering. Denk eens na over naamgeving, verpakking en presentatie. Schakel een vormgever in en doe niet zo pietluttig over taal.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.