• 0

Groepsaankoop organiseren

Naast mijn werk als elektricien heb ik samen met een collega ook een een fietskoerierbedrijfje en dit in een middelgrote stad van +/- 80.000 inwoners.

 

Dat fietskoerierbedrijfje heeft weinig onkosten, we werken elk de helft van de tijd, we verdienen er momenteel wat geld mee en het is onrechtstreeks ook goede reclame voor onze andere werkzaamheden.

 

We zien een langzame groei, mensen moeten er aan wennen, maar de firma's die het eens geprobeerd hebben blijven er ook gebruik van maken.

 

Onze tarieven starten vanaf 6€ en gaan tot iets van een 27€ afhankelijk van afstand en gewicht. Niet duur maar mensen zijn natuurlijk geneigd om te vergelijken met 'zelf doen' en dat is dan zogezegd gratis, eigenlijk niet want je moet je eigen werktijd en transportkost ook in rekening brengen.

 

Nu schoot er mij vandaag een simpel ideetje te binnen: stel dat we een fietskoerier groepsaankoop organiseren?

 

Stel een ruwe berekening: we rekenen met een bruto uurloon van 30€/h en dat we full-time werken = 2000h/jaar.

 

30€/h x 2000h = 60.000€/jaar

 

Stel dat er 500 handelaren/firma's in de buurt willen meestappen in de groepsaankoop. (volgens wat ik kan vinden zijn er zo'n 9500 bedrijven hier in de buurt, stel dat er +/- 5% van een fietskoerier wil gebruik maken).

 

60.000€ / 500 = 120€ /jaar, 10€/maand om een fietskoerier fulltime tot je beschikking te hebben = uw pakketten binnen de 4h geleverd na aanvraag.

 

Maak ik hier nu een rekenfout? Zie ik iets over het hoofd?

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is € 30.000 voor jou voldoende om je verzekeringen en lasten van te betalen en genoeg aan over te houden?

 

Als 500 bedrijven iedere week een pakketje te bezorgen hebben (want je maakt de drempel laag omdat er geen meerkosten aan een 2e pakketje zitten) . Dan heb je 500 pakketten te doen per week. ( er vanuit gaande dat ze niet alle lokale post met je meesturen)

 

Bij een veertigurige werkweek heb je dus 12.5 pakketten per uur te doen. En dus 25 transportbewegingen (ophalen en afleveren). Lijkt me wat veel....of je kunt heel hard fietsen

Link naar reactie
  • 0

Ok, goede opmerkingen.

 

30.000€/j is voor een halftime. Onze kosten zijn: telefoon, website, fietsonderdelen(onderhoud doen we zelf), verzekering. Het is ook niet echt een job om rijk van te worden.

 

Stel dat we ons in eerste instantie beperken tot max. 100 bedrijven die dan 50€/maand betalen, we hebben klanten die daar maandelijks al ruim boven zitten. Dit voor het leveren van pakketten de dag van aanvraag (wij doen zelf geen opslag).

We rijden met cargofietsen dus kunnen verschillende klanten combineren.

 

Dit komt dan op een theoretisch gemiddelde van 6,25 pakketten/h. Er zullen zowiezo kalme momenten en drukkere perioden zijn maar we hebben een zekere flexibiliteit omdat we met z'n tweeën zijn.

 

Het komt er in de basis op neer dat er veel mensen die onze tarieven zien in eerste instantie denken: duur want als ik het zelf doe is het 'gratis' terwijl dit niet zo is en daar wil ik een oplossing voor vinden.

En telkens een prijs per levering bepalen daar kruipt ook nogal wat tijd in naar facturatie toe en zo dus moest dat kunnen verminderen.

www.evelo.be - Elektricien in regio Kortrijk - technical support for creative people.

Link naar reactie
  • 0

Heb je nu al meer dan 100 klanten in je bestand? Zoja, neem daar dan een stel uit die nu nog maar incidenteel gebruik hebben gemaakt van je dienst en vraag hun of ze interesse hebben om jullie voor 600,- euro per jaar tot hun beschikking te hebben. Hoe zullen die klanten daarop reageren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.