• 0

Contractor voor Amerikaans bedrijf - ondernemer?

Ik ben voor een vriendin op zoek naar wat informatie.

 

Zij is momenteel nog werkzaam voor een Nederlandse onderneming. Nu heeft zij een (zeer) goed aanbod gehad voor een nieuwe baan bij een Amerikaans bedrijf, waarvoor zij werkzaamheden zal uitoefenen vanuit Nederland. Dit bedrijf heeft geen vestiging in Nederland, en daarom is er besloten dat zij als contractor ingezet zal worden. Ik weet zo even niet wat de correcte Nederlandse benaming voor "contractor" is (consultancy, aannemer?) - ik bedoel hiermee simpelweg dat ze geen officiële werknemer zal zijn, maar simpelweg een contract zal hebben voor een gespecificeerde termijn (12 maanden, 40 uur per week) en maandelijks een factuur naar de opdrachtgever zal sturen.

 

Nu heb ik hier enkele vragen over:

 

1. Wat is in deze situatie de meest logische rechtsvorm? Ik denk zelf aan een eenmanszaak, maar ik weet niet of dit ook toegestaan is. Ik meen me namelijk iets te herinneren dat het als eenmanszaak verplicht is om meerdere verschillende opdrachtgevers te hebben. Of is dat hier niet van toepassing? Is resultaatgenieter dan de enige optie?

 

2. Het gaat om een aanzienlijke vergoeding (omgerekend ruim €65.000 per jaar), een stuk meer dan wat ze maandelijks uitgeeft. Ik dacht daarom dat het wellicht wel eens interessant zou kunnen zijn als ze een B.V. zou oprichten, gelet op de mogelijkheid om niet alle opbrengsten als salaris uit te keren (terwijl er bij een eenmanszaak juist over het volledige bedrag inkomstenbelasting betaald zou moeten worden). Zou een B.V. hiervoor een fiscaal aantrekkelijke oplossing zijn?

 

3. Zijn er, naast zaken als aansprakelijkheid, belangrijke zaken die verzekerd moeten worden?

 

4. Ze zal zelf uiteraard geen BTW in rekening brengen, aangezien het om een Amerikaanse partij gaat. Zal het echter wel mogelijk voor haar zijn om BTW terug te vorderen (als resultaatgenieter), bijvoorbeeld als ze aanschaffen doet om haar werkzaamheden uit te voeren?

 

Bij voorbaat dank voor de reacties!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet zo even niet wat de correcte Nederlandse benaming voor "contractor" is (consultancy, aannemer?)

Vanuit mijn - overigens enigszins gedateerde - ervaring met Amerikaanse bedrijven werd "contractor" vertaald als "inhuurkracht" en waren die bedrijven er nooit happig op om een zelfstandige rechtstreeks in te huren. Dat ging dus meestal via detacheringsbureaus. Heeft die Amerikaanse partij bevestigd dat een eenmanszaak (of een een-persoons-BV) voor hen acceptabel zou zijn? En heb je al gekeken naar wiens algemene voorwaarden van toepassing zijn?

Link naar reactie
  • 0

Vanuit mijn - overigens enigszins gedateerde - ervaring met Amerikaanse bedrijven werd "contractor" vertaald als "inhuurkracht" en waren die bedrijven er nooit happig op om een zelfstandige rechtstreeks in te huren. Dat ging dus meestal via detacheringsbureaus. Heeft die Amerikaanse partij bevestigd dat een eenmanszaak (of een een-persoons-BV) voor hen acceptabel zou zijn?

 

Ja, dat is geen probleem.

 

En heb je al gekeken naar wiens algemene voorwaarden van toepassing zijn?

 

Dit wordt simpelweg contractueel vastgelegd. Het komt er concreet op neer dat de voorwaarden van de Amerikaanse partij van toepassing zullen zijn, en dat zal geen probleem vormen.

 

Voor de Amerikaanse partij maakt de te kiezen rechtsvorm niet uit. De keuze voor de rechtsvorm komt dus volledig neer op wat fiscaal gezien het meest aantrekkelijke is - daar zijn mijn vragen dus ook op gericht.

Link naar reactie
  • 0

Dag André

 

Ik heb nog wel een opmerking ja. Als zij als 'zelfstandige' werkt voor 1 buitenlandse opdrachtgever dan loopt zij het risico dat de NL fiscus haar inkomen kan aanmerken als inkomen uit een (verkapte) buitenlandse dienstbetrekking.

 

Niet dat de fiscus dan loonheffing gaat ophalen in de States maar wel dat zij in NL niet gezien wordt als ondernemer.

 

Daarbij maakt de rechtsvorm niet uit. Veel belangrijker is dat de overeenkomst tussen haar en de opdrachtgever zo vorm gegeven wordt dat een dienstverband uitgesloten is, en dat dat uiteraard in de praktijk ook zo is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie Joost!

 

Als ik het dus goed begrijp, stel je dat dit risico geldt voor wanneer zij een eenmanszaak zou oprichten? Het risico is dan dus dat de belastingdienst daar niet mee in zal stemmen, en het inkomen dus als resultaatgenieter ziet i.p.v. ondernemer?

 

In dat geval:

 

- Als zij dus vanaf het begin af aan als resultaatgenieter te werk zou gaan (en dus niet als ondernemer), dan zal dit in ieder geval in orde zijn voor de belastingdienst?

 

- Stel dat zij toch een eenmanszaak zou starten, en de belastingdienst is het daar uiteindelijk niet mee eens. Wat is dan precies de consequentie? Komt het er dan simpelweg op neer dat de aftrekposten (ondernemersaftrek e.d.) worden ingetrokken? Of zijn er ook boetes aan verbonden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.