Hallo allemaal,

Ik ben vanmiddag al een tijd op zoek naar een vraag die ik heb, maar niet echt concreet antwoord kunnen vinden. Het gaat om het volgende.

Ik ben afgelopen jaar samen met een bekende een VOF gestart. Op dit moment loopt het aardig en de te verwachten betalen BTW zal dit jaar boven de kleine ondernemersregeling zijn. Voor zover geen probleem.

Nu heb ik ook een nieuwe auto aangeschaft (op prive, maar wel zakelijk voor de BTW). Hiervoor heb ik een ander BTW nummer dan die van de VOF. De btw van de auto heb ik afgelopen jaar terugontvangen. Omdat ik er ook prive mee rij en geen kilometerregistratie bijhoud, zal ik aan het einde van dit jaar een bedrag aan BTW voor privégebruik moeten betalen. Dit zal er ongeveer zo uitzien:

Af te dragen 2,7% van 25000 = € 675,00

Voorheffing € 500,00

Totaal te betalen € 175,00

Wordt mijn aangifte BTW nu € 0,00 ivm de kleine ondernemersregeling?

Zoals gezegd kan ik over deze materie niet een duidelijk antwoord vinden. Wellicht kan iemand mij helpen?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/46645-btw-en-kleine-ondernemersregeling/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Dit gaat niet helemaal goed:

- Je had geen BTW over de aanschaf van de auto mogen terugvragen, want het is een privéauto.

- Dit jaar mag de VOF (of jijzelf, als jij ook ondernemer voor de BTW bent) 125,- BTW terugvragen, zijnde 500,- betaalde BTW voor brandstof en onderhoud minus 1,5% van de cataloguswaarde (25.000,-). Dit omdat je kennelijk je privéauto ook zakelijk gebruikt (en verder geen kilometeradministratie bijhoudt). Althans als de activiteiten als ondernemer uit (met BTW) belaste prestaties bestaat.

• 0

Dank voor je antwoord.

Wellicht ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Het is toch zo dat ik als ondernemer mag kiezen of ik de auto tot het ondernemingsvermogen reken voor de BTW en terwijl ik dat voor de inkomstenbelasting niet doe (http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/vervoer/auto-van-de-zaak). Ik heb gekozen om voor de BTW de auto tot mijn ondernemingsvermogen (ben zelf toch ondernemer) te rekenen. De auto is dan nu toch zakelijk, maar niet bij de VOF, maar bij mijzelf? Ik belast de gereden km's voor de VOF inclusief 21% BTW door aan de VOF en draag dit af. Dit tezamen met het privegebruik -/- de btw op brandstof en onderhoud geef ik op via de aangifte. Per saldo moet ik betalen over dit jaar. Mag ik dan over dit jaar de kleine ondernemersregeling toepassen.

Hopelijk is het te begrijpen.

• 0

Het is heel goed te begrijpen, maar je haalt dingen door elkaar.

Je kan alleen de BTW over de aanschaf van een auto terugvragen/verrekenen wanneer het een “auto van de zaak” is (de auto staat dan dus ook op de balans van desbetreffende onderneming). Niet voor een privéauto.

In jouw geval dus: Een auto van de VOF of een auto van een soort eenmanszaak die je dan ernaast zou moeten hebben (met eigen bedrijfsactiviteiten, belast met BTW wel te verstaan). Maar daar lijkt het toch niet echt op moet ik zeggen. Althans als ik je verhaal lees. Maar misschien doe je wel iets erbij, zodat je wel een aparte BTW onderneming hebt (met bijbehorende “auto van de zaak” dus).

• 0

Nu heb ik ook een nieuwe auto aangeschaft (op prive, maar wel zakelijk voor de BTW). Hiervoor heb ik een ander BTW nummer dan die van de VOF.

Kun je dat toelichten? Want uit de rest van het verhaal krijg ik de indruk dat jij (in je eentje) geen ondernemer (voor de toepassing van de btw-regels) bent, maar dat de VOF een btw-onderneming is. Dan kan de VOF prima een auto op haar btw-balans zetten als ze dat zou willen, maar dat is een ander verhaal.

Als jij geen btw-ondernemer bent, kun je ook geen auto in je btw-onderneming stoppen.

Anders gezegd: hoe kom je dan dat andere btw-nummer?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Kun je dat toelichten? Want uit de rest van het verhaal krijg ik de indruk dat jij (in je eentje) geen ondernemer (voor de toepassing van de btw-regels) bent, maar dat de VOF een btw-onderneming is. Dan kan de VOF prima een auto op haar btw-balans zetten als ze dat zou willen, maar dat is een ander verhaal.

Als jij geen btw-ondernemer bent, kun je ook geen auto in je btw-onderneming stoppen.

Anders gezegd: hoe kom je dan dat andere btw-nummer?

Helaas valt er verder niets toe te lichten aan mijn verhaal. In de VOF zitten de activiteiten en op mijn eigen naam de auto. Het BTW nummer heb ik op mijn eigen naam aangevraagd bij de belastingdienst en toegewezen gekregen.

• 0

Dan denk ik dat de VOF de btw-consequenties van de auto dient af te handelen, en dat jouw btw-nummer weer afgevoerd dient te worden. Komt op hetzelfde neer, maar vermoedelijk geen KOR-voordeel.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

• 0

Dan denk ik dat de VOF de btw-consequenties van de auto dient af te handelen, en dat jouw btw-nummer weer afgevoerd dient te worden. Komt op hetzelfde neer, maar vermoedelijk geen KOR-voordeel.

Dan zal er geen KOR zijn inderdaad. Bedankt voor de uitleg en reactie

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar