• 0

BV met weinig omzet

Waarde forumleden,

 

Na enig zoeken kan ik als newbee niet echt een antwoord vinden op mijn vragen.

 

Ik heb een loondienstbetrekking voor vier dagen per week. Op zich een leuke functie die ik denk ik nog wel een jaar of twee volhoud ;-)

 

Nu ben ik door verschillende personen in mijn netwerk benaderd of ik niet weer wil gaan ondernemen. Het betreft een aantal kleinschalige klussen, vooral als consultant en docent. Ik heb al een eenmanszaak en was in de vooronderstelling dat ik de inkomsten via deze onderneming kon laten lopen.

 

Een tweetal hogescholen vragen mij echter om een VAR (WUO of DGA). wanneer ik deze niet kan overleggen zal ik via een uitzendconstructie betaald worden. Dit wil ik liever niet. Met name de mogelijkheid om kosten op de onderneming te laten drukken vind ik belangrijk. Ook de 'extra bonus' die je kan krijgen door de KOR voor de BTW is voor mij interessant.

 

Nu mijn vraag: Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Omzet zal tussen de 5.000 en 10.000 per jaar bedragen, waarbij ik zo veel mogelijk geld in de onderneming wil laten zitten.

 

Een goede bekende gaf de tip om gewoon een BV te beginnen en vrijstelling voor het DGA salaris te vragen. Vervolgens een klein deel als onkosten uit de BV te halen en de rest als investeringsreserve op te bouwen. Ik ben zelf financieel vrij handig en zou zelf de (beperkte) jaarrekening op kunnen stellen. Ook zijn de aftrekposten voor mij geen issue. Ik draai nu geen 1225 uur en wanneer ik wel vol ga ondernemen is mijn inschatting dat ik qua omzet en risicobeheersing sowieso behoefte heb aan een BV.

 

Hoop op jullie tips!

 

Jan Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Roel,

 

Dank voor je antwoord.

 

Als ik een VAR wuo zou kunnen krijgen, zou ik inderdaad geen bv oprichten. Mijn inziens wordt het echter altijd een var row in mijn situatie. En daar nemen sommige opdrachtgevers geen genoegen mee.

 

Jan willem

Link naar reactie
  • 0

Nee dat begreep ik wel maar met een bv krijg je ook geen VAR DGA want daarvoor moet je aan dezelfde eisen voldoen als voor de VAR WUO

 

Het feit dat de je een BV hebt legt geen gewicht in de schaal om dan opeens wel te voldoen aan de VAR eisen als alle andere omstandigheden hetzelfde zijn

Link naar reactie
  • 1

Ook de 'extra bonus' die je kan krijgen door de KOR voor de BTW is voor mij interessant.

 

Hou er rekening mee dat de KOR alleen voor natuurlijk personen is. Een rechtspersoon (BV) komt hier niet voor in aanmerking. Dus in je vergelijking tussen eenmanszaak - BV dien je er dus ook rekening mee te houden dat naast het verlies aan MKB-winstvrijstelling (14%) je ook de KOR mist.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.