• 0

boetiek cq marktplaats

Hallo

 

Ik ben een meid van 28 en ben een aantal jaar zelfstandig geweest in de horeca. Nu werk ik voor een baas. Maar ik merk dat dit niet uitdagend genoeg voor mij is. Dus wil ik naast mijn baan weer zelfstandig starten.

 

Ik wil nu een heel andere kant op dan horeca. Ik wil een boetiekje openen. Maar dan niet op een vaste plaats. Ik wil online een webshop hebben maar daarnaast ook op markten staan. En als het mensen intereseert ook van die thuispartys geven.

 

Ik zou het eerst willen uitproberen door op een een aantal markten te gaan staan. Voordat ik verdere stappen onderneem. Om uit te testen of mijn producten wel aanslaan.

Maar als ik dan verder zou willen. Als wat moet ik mij bij de kvk aanmelden... een eenmanszaak?

En waar haal ik die markt vergunningen..

En waar moet ik nog meer rekening mee houden.

Ik doe dit naast mijn vaste baan dus hoeveel kan ik bij verdienen.... wat is verstandig?

 

En wat is jullie ervaring met zulke zaakjes....loopt zo iets....of moet ik me ergens anders op concentreren....waar voor mij meer uitdaging te vinden is...

 

mvg meid

horeca tijger die de kledingbranche in wil.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo meid,

 

Als je op weekmarkten wilt gaan staan heb je een marktvergunning nodig van de gemeente. Om deze vergunning te krijgen moet je ingeschreven staan in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Daarnaast kunnen in de marktverordening (voorbeeld) van de gemeente aanvullende eisen staan.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe dit naast mijn vaste baan dus hoeveel kan ik bij verdienen.... wat is verstandig?

 

Als je dit naast je vaste baan doet, overleg dan ook met je werkgever. Volgens mij kan hij je dit volgens de horeca-cao niet weigeren (tenzij zwaarwegende belangen zoals bv overtreding van de arbeidstijdenwet, of overtreding van je concurrentiebeding etc), maar het is wel zo netjes.

Hoeveel je dan bij kunt verdienen...zoveel mogelijk lijkt me? :P

 

Een eenmanszaak lijkt me overigens de meest voor de hand liggende vorm te zijn.

 

Succes!

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

hallo

 

Bedankt voor jullie reactie's. Ik zelf ben zelfstandig geweest in de horeca. En nu ben ik lijn operator bij een bedrijf. Wat voor mij niet echt meer een uitdaging is. Dus ben ik weer aan het denken om zelfstandig te zijn. Naast deze baan. Bij ons op het bedrijf hebben we niet echt iets wat op een cao lijkt, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden. Om duidelijker te zijn, we zijn nergens bij aangesloten.

 

Ik wil dan niet op een weekmarkt gaan staan. Maar echt op braderieën en andere jaarlijkse markten waar veel mensen komen. Ik denk dat ik dan veel meer verkoop en veel meer klanten kan krijgen. Dit omdat op de weekmarkt altijd maar de zelfde mensen komen. En op zo een braderie niet. Maar moet ik dan een marktvergunning aan vragen.. Nee toch... Ik moet me toch alleen aanmelden bij de braderie?.. Alleen valt mij op dat jij je daar niet kunt aanmelden als je niet KVK gemeld bent.. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

 

mvg meid

horeca tijger die de kledingbranche in wil.

Link naar reactie
  • 0

Houdt er rekening mee dat de drukste markten/braderieën ook meteen de hoofdprijs vragen voor een standplaats. Ik zou niet meteen te hoog inzetten en dus eerst kleiner beginnen. Zeker omdat je het naast je huidige baan doet hoef je meteen (te) grote risico's te nemen.

Buiten het kostenplaatje om kan het natuurlijk wel een drukke markt zijn, maar dat zegt niet meteen dat ook JIJ veel klanten zult krijgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het eerst willen uitproberen door op een een aantal markten te gaan staan.

Een vriend van stond af en toe op een markt. Hij had geen KvK inschrijving en geen vergunning. Iedere markt heeft een marktmeester. Als de markt wordt opgezet vertelt hij waar iedereen moet staan. Gewoonlijk zijn alle plekken al gereserveerd (met een vergunning bijvoorbeeld). Alleen, soms komen ondernemers niet opdagen. Die lege plekken geeft hij dan weg aan de eerste die daarom vraagt. Zoals mijn vriend bijvoorbeeld. Hij ging gewoon met zijn waar naar de markt, meldde zich bij de marktmeester, en dan wachten totdat hij hoorde of er wel of niet iets was. (Dit verhaal is wel een jaar of 5 geleden; regels kunnen verschillen per plaats).

 

Misschien werkt het als gewoon naar de eerste de beste markt (in woonplaats bijvoorbeeld) gaat en de eerste de beste standhouder vraagt waar de marktmeesteris. Die zal je best wel informeren wat wel en niet mag op zijn/haar markt.

 

Overigens zou ik wel eerst op een week-markt gaan staan - dan leer je wat mensen leuk vinden en leer je (potentiele) klantenkring kennen (of weet je dat al?).

Maar als ik dan verder zou willen. Als wat moet ik mij bij de kvk aanmelden... een eenmanszaak?

Tegenwoordig is het opzetten van een BV veel makkelijker (geen toestemming van minister meer nodig, geen minimum kapitaal van 18000 euro, etc.). "Oprichting gebeurt via de notaris. De notaris stelt de notariële akte op met daarin de statuten." (hier gevonden en meer info hier en hier) En dan nog inschrijven bij de KvK, maar dat moet voor de eenmanszaak ook. Dus zou ik zeker doen zodra ik weet dat het concept werkt.

 

En dan natuurlijk : Success! :) !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.