• 0

Nieuwbouw garage zakelijke woning 6% BTW op arbeid?

Ik wil bij een zakelijke woning op hetzelfde perceel een garage bouwen.

In het besluit "BLKB2013 305, Omzetbelasting. Verlaagd btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen" is het volgende opgenomen:

 

het (aan)bouwen, vernieuwen (waaronder het slopen en opnieuw opbouwen) en onderhouden van garages, schuren, carports, erkers en dergelijke wanneer deze zich bevinden op hetzelfde perceel als de woning en de functie van het bijgebouw gelijk blijft

 

Alles wat tussen haakjes staat is m.i. optioneel dus als ik de zin inkort incl. werkzaamheden die niet van toepassing zijn lees ik:

 

"het bouwen van garages en dergelijke wanneer deze zich bevinden op hetzelfde perceel als de woning en de functie van het bijgebouw gelijk blijft"

 

Nu heeft er op de bouwlocatie nooit een garage gestaan. Is de 6% op arbeid in dit geval wel van toepassing?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Mits de garage ten behoeve van de woning is, valt de arbeid onder 6%, als ik het wel heb. Op het moment dat het doel is de garage zakelijk te gebruiken en dus niet wordt gebouwd ter vergroting van het woongenot, valt de bouw onder de 21%.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil bij een zakelijke woning

Als in "gebruikt voor met btw belaste prestaties"? Dan zal het tarief niet uitmaken. In dat geval is de vraag echter of (nog) sprake is van een gebouw bestemd voor permanente bewoning, wat niet een heel duidelijk afgebakende definitie is.

 

Op zich is het bouwen van een garage op hetzelfde perceel niet uitgesloten van de regeling. Het hangt er vanaf wat er precies gaat gebeuren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.