Jump to content

teunis

Senior
  • Content Count

    80
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    36-40
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Mee eens qua in beginsel. Het privé voordeel zou dan bestaan uit privé gereden km x kosten per km van desbetreffend voertuig. Of dit ook bijtelling heet...
  2. Ik heb ook mijn twijfels. Wat wel raar is, is dat een trekker-oplegger niet het schema bestelauto's voorkomt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/eisen_aan_ombouw_en_inrichting
  3. Er wordt steeds meer mee geadverteerd: koop een door het RDW goedgekeurde BE trekkeroplegger en je betaalt geen (bij sommigen) of nauwelijks (bij sommigen) bijtelling. Auto's die populair zijn om te gebruiken zijn de Toyota Hi-Lux en de Land Cruiser: https://www.digodelft.nl/be-trekker/ https://occasions.toyota-dirksland.nl/#Brand=toyota&Model=land cruiser De auto's zijn vrijwel allemaal geschikt voor 5 personen. Ik kwam de volgende wettekst tegen mbt belastingen: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2017-21206.html Op basis waarvan kan worden gesteld dat er een afwijkende bijtellingsregeling van toepassing is?
  4. De quote van mijn accountant was puur en alleen bedoeld om aan te geven dat de km. admin. volstaat, dat was namelijk de vraag. Die 2,7% is een reactie op eerdere email correspondentie en die ken je niet dus ken je ook de context niet waarin "inmiddels" is geschreven. Vergeet dat dus maar. Voor de rest kan je excel uitbreiden wat je wilt maar ik gebruik alleen wat nodig is voor mijn administratie en ga geen extra toeters en bellen toevoegen als dat niet nodig is. (betaal bijtelling dus geen rittenadministratie en kantoor staat naast het huis dus geen woon-werk, geen regelmatige ritten naar vaste adressen).
  5. Ik heb een "dikke" bolide, een youngtimer, die ik nagenoeg zakelijk rijd maar meer dan 500 privé (bijtelling dus). Hierbij is de werkelijke BTW correctie berekenen zeer zeker de moeite waard. Na 5 jaar in bezit zakt het forfait van 2,7% naar 1,5% en dan zal ik weer eens gaan afwegen.
  6. Mijn accountant zegt dit niet, hij heeft de administratie voorgelegd aan de fiscus en daar een akkoord op gekregen.
  7. Ik had eea voorgelegd bij mijn accountant (forfait toepassen of kms bijhouden). Dit was zijn reactie:
  8. Het is voor de BTW, daar hoeft dat niet.
  9. Je auto is een BTW auto als ik het goed lees. Hou er dan wel rekening mee dat de correctie privegebruik BTW 2,7% van de catalogusprijs bedraagt. Na het 4e jaar in bezit zijn na de 15e verjaardag van de auto wordt dit 1,5% Een marge youngtimer is altijd 1,5%. Bovenstaande percentages mag je bebruiken maar het hoeft niet. Je mag ook een sluitende rittenadministratie bijhouden waarbij de verhouding werk/prive wordt bepaald. Op basis daarvan mag je de correctie berekenen. Dit is vooral voordeliger bij weinig prive kms en/of een hoge catalogusprijs van de youngtimer.
  10. Ik wil bij een zakelijke woning op hetzelfde perceel een garage bouwen. In het besluit "BLKB2013 305, Omzetbelasting. Verlaagd btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen" is het volgende opgenomen: Alles wat tussen haakjes staat is m.i. optioneel dus als ik de zin inkort incl. werkzaamheden die niet van toepassing zijn lees ik: "het bouwen van garages en dergelijke wanneer deze zich bevinden op hetzelfde perceel als de woning en de functie van het bijgebouw gelijk blijft" Nu heeft er op de bouwlocatie nooit een garage gestaan. Is de 6% op arbeid in dit geval wel van toepassing?
  11. Vanuit mijn holding voer ik de administratie voor de Holding zelf en die voor de werkmaatschappij waarvan de holding 50% aandeelhouder is. Voor de administratieve werkzaamheden brengt de holding kosten in rekening bij de werkmaatschppij. De werkmaarschappij is actief in de zakelijke dienstverlening, advieswerk in de infrastructuur. Qua verdeling ligt de tijdbesteding op ca. 60/40. Omdat ik voornamelijk in het weekend wat meer qualitytime wil, speel ik met het idee om iemand voor gem. 4 uur per week in dienst te nemen bij de Holding. Ik worstel met de vraag onder welke sector zakelijke dienstverlening dit dan valt. nr. 44 (II) of nr. 45 (III). Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?
  12. De correctie privegebruik BTW is een keuze. Je moet in principe het werkelijk aandeel prive/zakelijk berekeken. Wil je dat niet dan mag je 2,7% aanhouden indien het een BTW auto betreft. Bij een niet BTW auto (geen BTW teruggevorder bij aankoop) is dat 1,5%.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept