• 0

ib 2013 vragen over voorraad en liquide middelen

n september 2013 heb ik mijn bedrijf geregistreerd bij de kvk.

 

Ik was al eerder met het bedrijf (ik geef naaicursussen) bezig, en gaf dit altijd aan als overige inkomsten, mijn bedrijfje was een kleine bijverdienste.

 

Sinds sept 2013 heb ik besloten hier een officieel bedrijf van te maken. Maar nu met de belastingopgave van de inkomstenbelasting kom ik voor allerlei nieuwe dingen te staan, die me na lang zoeken op google nog niet duidelijk zijn:

 

Maar nu heb ik een aantal vragen:

 

1. gezien mijn bedrijf al langer bezig is, en pas in sept officieel is ingeschreven, bezit ik al machines. De naaimachines heb ik in de loop van jaren op diverse manieren verkregen: gekocht via marktplaat of gekregen van anderen. Hierdoor heb ik geen aankoopsbewijzen. Maar de naaimachines zijn wel onderdeel van mijn inventaris. Het is ook niet duidelijk meer in welk jaar ik deze heb aangeschaft. Ook qua meubulair is er geen aankoopsbewijs. Maar de machines zijn wel onderdeel van mijn vaste activa, inventaris... Hoe geef ik dit op aan de belasting?

 

Kan ik een schatting hiervan maken? zoals bijv: 6x naaimachine a 50-. (50- is hier geschatte waarde als ik eenzelfde machine tweedehands zou aanschaffen) of is dit door de jaren heen zo miniem geworden, en niet te controleren, door gebrek aan aankoopsbewijs dat mijn vaste activa op 0- zullen eindigen?

 

 

2. In de loop van jaren heb ik ook diverse stoffen, textiel en fournituren aangeschaft. Sommige zijn ingebracht uit prive of waren een gift. Kan ik hier een schatting van maken voor mijn voorraden?

 

Ik heb wel over de jaren 2011-2012 en 2013 een overzicht en aankoopbonnen van de voorraad. Kan ik enkel deze opgeven? of ook een geschatte vooraad van de overige eerdere aankopen, eigen inbreng en giften?

 

 

3. Omdat ik al langer bezig was. Is het bedrag van liquide middelen bij de start van de onderneming geen 0, maar wat ik had opgespaard van de periode toen ik het lesgeven nog als bijverdienste uitvoerde. Is dit mogelijk om bij een startende onderneming het begin boekjaar bijv op 2000- te zetten ipv 0?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer je de onderneming start (dus in september 2013) dan breng je 1. en 2. (dus vaste activa en voorraad) in tegen de marktwaarde. Dus bijvoorbeeld naaimachines voor 300,- en fournituren voor 200,-. En misschien ook een X bedrag aan liquide middelen die dan als zakelijk bestempeld zijn.

 

Dat is dan de beginsituatie en vervolgens ga je als ondernemer verder met een deugdelijke bedrijfsadministratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Maak een overzicht van wat je inbrengt (met de marktwaarde die je bepaald hebt!) en bewaar de "bonnetjes" uit het verleden bij het overzicht.

Als je geen aankoopbewijs hebt, dan maar geen "bon". Maakt niet uit, althans als je niet van alles en nog wat 'uit je duim zuigt' natuurlijk (want dat valt later dan wel op, denk ik).

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je de huidige marktwaarde wilt kunnen onderbouwen en je hebt geen aankoopbewijzen meer, kun je voor je administratie wellicht een overzichtje opnemen van vraagprijzen van soortgelijke machines op marktplaats. Het gaat immers erom dat je een realistische inschatting maakt en die indien nodig aannemelijk maakt...

Link naar reactie
  • 0

Hoe heb je dit dan in de afgelopen jaren aangegeven? Ook bij resultaat uit werkzaamheden heb je namelijk te maken met (dezelfde) regels over activeren en afschrijven van bedrijfsmiddelen, voorraden, etc.

 

Er is zelfs een heel wetsartikel aan gewijd over wat je moet doen als je werkzaamheid uitgroeit tot een onderneming. Dat gaat namelijk geruisloos: je plakt als het ware ineens het label 'onderneming' op de administratie van wat tot dat moment de werkzaamheid was.

 

Voor de rest sluit ik me aan bij de eerdere antwoorden, met dien verstande dat het wellicht verstandig is om de aangiften van de afgelopen jaren nog eens na te lopen en mogelijk te corrigeren - het kan goed zijn dat je daar geld hebt laten liggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.