Ga naar inhoud
Geplaatst:

ADPVDP

Goedenavond,

Even een korte vraag waarvan ik het antwoord niet zo snel op internet heb kunnen vinden.

Ik ben voornemens om een BV op te richten waarbinnen feitelijk nauwelijks werkzaamheden verricht gaan worden. Ikzelf zal aandeelhouder worden en er zal een bestuurder zijn.

De BV zal de eerste periode niets meer doen dan het "verhuren/ter beschikkingstellen van een intellectuele eigendom. Hieruit zullen effortless inkomsten worden gegenereerd. Daarnaast zal er vanuit het verhuurde door een derde partij leads worden gegenereerd waarvan er een provisie bij een gemaakte sale richting de BV zal vloeien.

Eigenlijk blijft al het resultaat binnen de BV ( actief liquide middelen, passief EV ).

Kan dit?

Of ben ik verplicht om loon te nemen binnen een dergelijk constructie??

Alvast bedankt voor de tijd en moeite om te antwoorden.

Featured Replies

Geplaatst:

Marcel Spruit R.I.P.

Ik weet niet op welk internet jij hebt gezocht, misschien zou je hier eens moeten zoeken.

Wordt jij aandeelhouder én bestuurder? Of alleen maar (passief) aandeelhouder? Als jij niet werkt voor de bv, is er sowieso geen discussie over een gebruikelijk loon.

Als jij wel werkt voor de BV (dus je hebt meer dan 5% van de aandelen EN je verricht arbeid), dan vindt de Belastingdienst dat jij 44.000 euro verdient en wil ze daar de Belasting van hebben, tenzij jij kan aantonen dat een lager salaris gebruikelijk is.

Als jij kan laten zien dat het enige wat jij doet, het versturen van facturen en het bijwerken van de boekhouding, 2 uurtjes per maand, is, is het gebruikelijk loon van 44k niet van toepassing. Wel ben je nog steeds in dienstbetrekking bij de BV (art 4 Wet LB), dus zullen die uren verloond moeten worden. Of inspecteurs serieuze discussies aangaan omdat er op jaarbasis 24 uur niet verloond is, kan ik je niet vertellen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Geplaatst:

ADPVDP

• Auteur

Dank voor je antwoord Marcel. Zeer duidelijk.

Ik had zelf het gevoel dat er niet een duidelijk sluitend antwoord was op de specifieke vraag en dat er nog wel wat interpretatie mogelijk was vandaar dat ik toch de vraag even moest stellen.

Geplaatst:

ronaldinho

Of inspecteurs serieuze discussies aangaan omdat er op jaarbasis 24 uur niet verloond is, kan ik je niet vertellen.

Als het gebruikelijk loon niet hoger is dan €5.000 per jaar, dan gaat de inspecteur de discussie daarover niet aan. Althans, die zullen ze verliezen op grond van art. 12a, lid 3 Wet LB, waarin deze drempel is opgenomen. Met 2 uurtjes per maand zul je daar vrij snel onder zitten. Met 2 uurtjes per week wellicht ook nog wel

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.