• 0

Vergoeding inkoop via creditfactuur.

Hallo,

 

Wij zijn een nieuwe website aan het opzetten waar leveranciers hun diensten en producten op kunnen promoten. De verkoop loopt via onze website, waarna wij de gerealiseerde omzet, verminderd met onze commissie aan de leverancier betalen. Alle verkoopprijzen en verzendkosten (indien van toepassing) zijn inclusief BTW.

 

Wij willen de administratie voor onze leveranciers verzorgen en geven er daarom de voorkeur aan om leveranciers via ons eigen systeem, met een creditfactuur uit te betalen (ofwel de inkoop min onze commissie te voldoen). Zodoende hoeft de leverancier zelf geen factuur op te maken voor geleverde producten en/of diensten en krijgt automatisch periodiek betaald en een creditfactuur toegestuurd. De procedure is dan alsvolgt:

 

- Een zakelijke of particuliere klant rekent een dienst of product af op onze website, altijd inclusief BTW.

- De leverancier ontvangt een emailbericht hiervan, zodat hij de levering in gang kan zetten.

- Met inachtneming van retouren/klachtenafhandeling etc. wachten wij minimaal 2 weken met betaling aan de leverancier, zodat wij eventuele terugbetalingen etc. direct kunnen verzorgen.

- Vervolgens draaien wij een creditfactuur uit met alle verkopen die voor de betreffende leverancier zijn gerealiseerd in een bepaalde periode en betalen het totaalbedrag aan deze leverancier.

 

Vragen zijn nu:

 

1. Kunnen de bedragen op de creditfacturen inclusief BTW zijn? Want daarmee leggen wij in feite een plicht bij de leverancier om deze BTW af te dragen. Dit laatste zou bij een debetfactuur inclusief BTW vanuit de leverancier natuurlijk niet anders zijn, behalve dan dat de leverancier zichzelf dan verplicht stelt om die omzetbelasting af te dragen i.p.v. wij.

 

2. Worden leveranciers hier überhaupt wel blij van? Of zouden zij liever zelf een (debet) factuur uit willen sturen? Zijn er meer bedrijven die op deze manier werken? Heeft iemand hier wellicht ervaring mee?

 

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen, ervaringen, adviezen en reacties!

 

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dank voor je reactie!

 

Het verschil tussen selfbilling en een credit factuur is dat je bij selfbilling eigenlijk uit naam van de leverancier aan jezelf factureert. Je maakt dus een factuur "van" jouw leverancier "aan" jezelf, in plaats van dat de leverancier dat voor je doet. De leverancier moet daar dus mee akkoord gaan en ervan uit gaan dat jij die factuur correct opstelt. Ook met volgnummers e.d. kan dit ingewikkeld worden in de administratie van de leverancier. Een creditfactuur stel je vanuit je eigen bedrijf op.

 

Verder ben ik inmiddels ook al wat verder gekomen, met wat hulp:

De leverancier heeft namelijk facturatieplicht voor geleverde producten en/of diensten. Dit betekent dat mijn bedrijf niet via credit facturen vergoedingen mag betalen voor het geleverde, maar dat de leverancier zelf die factuur moet uitschrijven aan ons bedrijf (of wij dat i.p.v. de leverancier moeten doen in de vorm van selfbilling).

 

Kortom: Het plan om met creditfacturen te werken is hiermee van de baan en selfbilling is niet de werkwijze die wij aan onze leveranciers aan willen bieden, dus wij gaan op zoek naar een andere werkwijze die voor onze leveranciers en ons zo min mogelijk rompslomp met zich meebrengt!

 

Toch bedankt voor de reactie en laten we hopen dat anderen met een vergelijkbaar of zelfde probleem in de toekomst iets hebben aan dit korte forum topic!

Link naar reactie
  • 0

Volgens de belastingdienst is een leverancier verplicht om zelf een factuur uit te schrijven voor geleverde diensten of producten en kan mijn bedrijf dus niet de (inkoop)factuur daarvoor opstellen. Anders wordt het selfbilling volgens hen, waar de nodige overeenkomst met de leverancier voor vereist is.

Als dit volgens jou anders in elkaar steekt, zou ik je willen uitnodigen om hier uiteen te zetten hoe zo'n inkoopfactuur met commissieverrekening er volgens jou uit zou moeten zien dan en waarom dit allemaal volgens de regels zou zijn. In tegenstelling tot lacherige, sceptische reacties zou dit erg welkom en behulpzaam zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je probleem niet. Uiteraard moet de leverancier (jij bent de afnemer in deze) hier mee eens zijn.

Maar dat kan je toch in de voorwaarden opnemen? De voorwaarden die de leverancier mee akkoord gaat om van jouw systeem gebruik te kunnen maken.

 

Dit is overigens enorm gebruikelijk in internethandel. Dat de afnemer een creditnota maakt aan de leverancier.

Als de leverancier zelf een factuur wil maken, dan doet hij dat dan toch gewoon? En dan plakt hij jouw creditnota achter zijn eigen factuur (want het betreft dezelfde dienst/levering) en jij plakt zijn factuur achter jouw creditnota. Opgelost.

 

Meestal doet niemand dit echter zo. Niemand (bijna) maakt een factuur aan Google bijvoorbeeld, voor Adsence inkomsten, maar in principe kan je dat natuurlijk doen als je dat wil. Normaal gesproken neem je hun creditnota over in jouw omzet en geeft de BTW (die aan jou verlegd wordt) op een juiste wijze aan.

 

En zo zijn er tal van bedrijven tegenwoordig waar de werkwijze zo is. Dus waarom jij dat niet zou kunnnen/mogen snap ik niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Peter!

Het leek mij ook een goede werkwijze (mits in de voorwaarden waar de leverancier mee akkoord gaat opgenomen) en ik ben zelf bekend met AdSense en affiliatie inkomsten die op deze manier (of met een kwitantie o.i.d.) gefactureerd worden. Echter geeft de belastingdienst aan dat de leverancier zelf een facturatieplicht heeft en dat dit om die reden niet zo zou mogen. Uit je reactie begrijp ik daarentegen dat dit erg gebruikelijk is en dus geen probleem vormt. Nogmaals dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou in de voorwaarden zoiets als dit opnemen:

 

“De afnemer maakt de factuur op voor de leverancier. De leverancier ontvangt zodoende een creditnota van de afnemer. De afnemer zorgt er voor dat de factuur aan alle in of krachtens de wet gestelde eisen voldoet.”

 

En dan moet hij/zij duidelijk ergens aanklikken dat hij/zij de voorwaarden gelezen heeft en accepteert.

 

Dit zijn namelijk eisen die gelden omtrent selfbilling.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Volgens de belastingdienst is een leverancier verplicht om zelf een factuur uit te schrijven voor geleverde diensten of producten en kan mijn bedrijf dus niet de (inkoop)factuur daarvoor opstellen. Anders wordt het selfbilling volgens hen, waar de nodige overeenkomst met de leverancier voor vereist is.

Als dit volgens jou anders in elkaar steekt, zou ik je willen uitnodigen om hier uiteen te zetten hoe zo'n inkoopfactuur met commissieverrekening er volgens jou uit zou moeten zien dan en waarom dit allemaal volgens de regels zou zijn. In tegenstelling tot lacherige, sceptische reacties zou dit erg welkom en behulpzaam zijn.

 

--------------------

 

Besluit van 12 februari 2009, nr. CPP2009/263M, Stcrt. nr. 32

 

3.2.3 Leverancier, afnemer of derde reikt de factuur uit

 

De ondernemer die de prestatie verricht moet een factuur uitreiken. Hij kan dit zelf doen, maar hij kan dit ook in zijn naam en voor zijn rekening door zijn afnemer (selfbilling) of door een derde (outsourcing) laten doen. De ondernemer die de prestatie verricht, blijft ook in die gevallen aansprakelijk voor de juistheid van de factuur.

 

Als de afnemer de factuur opmaakt voor de leverancier (de ondernemer die aan hem goederen levert of diensten verricht), geldt het volgende:

a. tussen beide partijen, leverancier en afnemer, is vooraf in een akkoord overeengekomen dat de afnemer de factuur opmaakt;

b. als de leverancier de factuur niet wenst te aanvaarden, moet hij de afnemer tijdig van zijn bezwaren in kennis te stellen. In dat geval verliest de factuur haar werking als factuur. De leverancier moet dan zelf een factuur uitreiken, tenzij partijen alsnog overeenstemming bereiken over het herstel van de (eventuele) onjuistheden in de factuur en de afnemer een verbeterde of aanvullende factuur uitreikt;

c. de factuur voldoet aan alle in of krachtens de wet gestelde eisen.

 

Het is aan de leverancier om maatregelen te treffen om vast te kunnen stellen of de voor hem uitgereikte facturen conform de wet- en regelgeving juist, volledig en tijdig zijn. Wordt bij selfbilling of outsourcing een te hoog bedrag aan omzetbelasting op de factuur vermeld, dan is de leverancier die belasting verschuldigd op grond van artikel 37 van de wet. De leverancier is verantwoordelijk voor de voldoening van de vermelde omzetbelasting; dit geldt ook als hij geen kennis heeft kunnen nemen van het bestaan of de inhoud van een factuur of als de overeenkomst tussen leverancier en afnemer niet voorziet in het afleggen van een verantwoording.

 

---------------------------

 

 

Dus self billing mag, mits:

 

a. tussen beide partijen, leverancier en afnemer, is vooraf in een akkoord overeengekomen dat de afnemer de factuur opmaakt;

 

M.a.w. een simpele overeenkomst is rechtsgeldig (ja ik geef jou (afnemer) toestemming om mij (leverancier) te factureren), en het beste is om ook nog eens inkoopvoorwaarden te (laten) maken en verwijs hier naar in de inkoopfactuur.

maakeenstart.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Peter en Maakeenstart,

 

Het lijkt erop dat de manier waarop wij wilden gaan werken toch mogelijk blijkt, mits we in de voorwaarden waar leveranciers mee akkoord dienen te gaan de juiste bepalingen opnemen.

We zullen dit nog wat verder proberen uit te zoeken en eventuele noemenswaardige updates hier posten.

 

Hartelijk dank voor jullie informatie en meedenken!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.