• 0

gezamenlijk inkopen [importeren invoer omzetbelasting - btw]

Kan je als Belgische fietsenhandelaar gezamenlijk inkopen met een Nederlandse fietsenhandelaar, en zo volume kortingen afdingen?

 

Hoe verloopt BTW verhaal?

 

Anders gezegd kan het voor een Belgische ondernemer interessant zijn om gezamenlijke inkopen te doen met een Nederlandse ondernemer die in zelfde branche actief is?

 

Lijkt een beetje op een een NL B mop, maar wel serieus bedoeld ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Iets te simpel als de producten buiten de EU ingekocht worden. Het klopt als je binnen de EU inkoopt dat je het beste een van de beide ondernemers laat inkopen en de ander dan tegen kostprijs levert.

 

Als de producten buiten de EU gekocht worden, heeft de importeur bv de productaansprakelijkheid.

 

Als je buiten Europa bij dezelfde leverancier wilt inkopen is er niets op tegen dat je beide een separate order plaatst, die in dezelfde container laat versturen en die separaat, op naam van de betreffende ondernemer invoert. Tegenover de fabriek moet er in het begin 1 van de ondernemers optreden als geinteresseerde en doen alsof het 1 order ls zodat je de beste prijs krijgt. Als de prijs eenmaal vaststaat, moet je pas gaan praten over het feit dat je facturen wilt op 2 verschillende namen. Dan kun je hier onder verschillende namen een deel van de goederen importeren en is ieder afzonderlijk aansprakelijk voor dat bepaalde deel van de door hem geimporteerde producten en is hij daarvoor de invoeromzetbelasting verschuldigd. Laat dan wel maar 1 persoon hierover contact houden met de fabriek.

 

Bij import door maar 1 ondernemer en latere doorverkoop betaalt degene op wiens naam geimporteerd wordt alle verschuldigde Invoeromzetbelasting (tenzij artikel 23 kan worden toegepast) en kan deze dan bij zijn volgende BTW aangifte verrekenen. Hij kan de andere ondernemer in een ander EU-Land dan BTW vrij leveren, mits aan alle voorwaarden is voldaan.

 

Groet

 

René van Weert

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Oké heren dank voor jullie antwoord!

 

Zal aankoopwijze die René aanhaalt voor buiten EU ook voor binnen EU aankopen lukken? Dus eerst doen alsof je één bestelling plaatst en een prijs afspraak maken met de leverancier, en daarna pas gaan praten dat je hiervoor 2 facturen op verschillende naam wil hebben.

 

Of denk ik dan te simpel ???

 

Sportieve groet,

 

Henk

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe verloopt BTW verhaal?

 

Het BTW verhaal hangt af van de facturen die opgemaakt worden en waar vandaan/waar naartoe geleverd wordt.

 

Koop je allebei bij een Nederlandse leverancier en krijgen jullie allebei een factuur dan krijgt de Belg (uitzonderingen nagelaten) een factuur met 0% BTW vanwege de intra-communautaire levering en de Nederlander een factuur met Nederlandse BTW.

 

Koop je bv. in Duitsland met allebei een aparte factuur dan krijgen jullie allebei een factuur met 0% BTW. Koop je alleen in Duitsland (1 factuur) en verkoop je door naar de Belg dan hang het ervan af of de Duitser rechtstreeks levert aan de Belg, in dat geval krijg je te maken met de regels voor een ABC-transactie (die mogelijk wel vereenvoudigd kan worden).

 

Als je bij import van buiten de EU voor twee afnemers fietsen in de container hebt zitten (twee facturen) krijg je te maken met twee douane-aangiftes. Als die gedaan worden in bv. Rotterdam dan zal de Belg over een Nederlands BTW nummer moeten beschikken of een fiscaal vertegenwoordiger in moeten schakelen, tenzij zijn deel van de zending in transit naar Belgie doorvervoerd wordt en daar ten invoer aagegeven. De Nederlandse importeur zal de BTW betalen of verleggen met een artikel 23 vergunning.

 

Wordt de zending in België aangegeven wordt geldt het omgekeerde voor de Nederlandse importeur (Belgisch BTW-nummer of regeling 4200 toe laten passen of doorvoer naar Nederland en daar aangifte doen).

 

Of de verkoper genegen is om een volumekorting aan twee afnemers te geven is verder een commercieel verhaal waar je hier waarschijnlijk geen bruikbare reacties op zult krijgen.

 

"Eerst doet alsof" en "dan pas gaan praten over twee facturen" lijkt me sowieso niet netjes. Ook het opmaken van een factuur kost geld, extra administratie, extra debiteurenrisico en als de verkoper het transport regelt nog een extra afleveradres, afwijkende transportkosten enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

"Eerst doet alsof" en "dan pas gaan praten over twee facturen" lijkt me sowieso niet netjes. Ook het opmaken van een factuur kost geld, extra administratie, extra debiteurenrisico en als de verkoper het transport regelt nog een extra afleveradres, afwijkende transportkosten enzovoorts.

De kostprijs van een artikel wordt niet medebepaald of er nu 1 of 2 facturen moeten worden geschreven. Dat is een fluitje van een cent. De kostprijs hangt eerder af van het feit hoeveel stuks er achter elkaar, in 1 run, geproduceerd kunnen worden. Extra debiteurenrisico heb je als leverancier niet omdat er altijd betaald wordt voordat de goederen uitgeleverd worden.

 

Wie na al hetgeen hier over transport, geregeld door de verkoper (CIF), geschreven is nog steeds zijn spullen CIF laat leveren, heeft het toch nog niet helemaal begrepen.

 

Ik zie enkel voordelen bij een gezamelijke bestelling. Het is correct dat er 2 inklaringen moeten worden gedaan. Maar dat moet ook als elk afzonderlijk bestelt en importeert. Dus duidelijk geen nadeel. Het voordeel dat elk zijn eigen productaansprakelijkheid heeft blijft bestaan als ze gezamelijk bestellen en 2 facturen krijgen.

 

Toevoeging

 

Of de verkoper genegen is om een volumekorting aan twee afnemers te geven is verder een commercieel verhaal waar je hier waarschijnlijk geen bruikbare reacties op zult krijgen.

Ik zou je graag willen bewijzen dat het wel gaat

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Rene, je gaat uit van allerlei aannames die door de topicstarter niet genoemd zijn maar je er zelf bij bedacht hebt. We kennen de leveringscondities niet, de betalingsconditiies ook niet (hoezo wordt er altijd vooruit betaald?) weten niet van waaruit geleverd wordt en CIF is in heel deze vraag nog niet voorgekomen.

 

Kostprijs is geen factuurprijs, een factuur opmaken kost geld (papier , postzegels, administratie) en een fiets afleveren in België of Nederland zal ook wel verschil maken, zelfs al wordt er af fabriek verkocht (wie zorgt er voor evt. retouren?).

 

ik zie ook voordelen bij een gezamenlijke bestelling, maar of de verkoper korting verleent is toch aan de verkoper? De een zal het misschien wel doen en de ander niet.

Link naar reactie
  • 0

Hallo BJM.

 

Ik heb in mijn eerste post allereerst gezegd wat er aan de hand is als de goederen van een leverancier binnen de EU gekocht worden.

 

Daarnaast heb ik, omdat niet duidelijk was in welk land de leverancier zit, gezegd wat er van toepassing is ALS TS buiten de EU koopt en niet DAT hij buiten de EU koopt. Additionele informatie. Hetzelfde doe jij ook ("Als je bij import van buiten de EU voor twee afnemers fietsen in de container hebt zitten......").

 

Ik ben nog geen enkele leverancier van buiten de EU tegengekomen die niet minstens 30% vooruitbetaling wilde en de B/L afgaf voordat ie de rest ontvangen heeft. Dat is betaling vóór ontvangst van de goederen en heet bij mij vooruitbetaling. Betaling ná ontvangst van goederen is "op rekening".

 

Je zegt "Als de verkoper het transport regelt ....." Met mijn ervaring zeg ik dan dat het in 99% van de gevallen om een CIF levering gaat. Ik heb het nog nooit meegemaakt, dat er bij een FOB levering zeetransport geregeld wordt door de leverancier. Vandaar neem ik aan dat het dan om CIF gaat. En ook als de leverancier alleen maar de zeevracht zou organiseren, is de kans erg groot dat je gen.... wordt.

 

Facturen van een niet EU leverancier kosten geld voor papier, postzegels en administratie? We leven in het electronische tijdperk waar dat soort dingen niet meer op papier met een postzegel erop verstuurd worden. Bovendien zijn dat kosten die toch wel te verwaarlozen zijn op een order voor een container met fietsen uit jouw voorbeeld. Of ze nu alletwee apart bestellen of gezamelijk maakt voor de transportkosten vanaf de haven naar Belgie en Nederland niks uit. Voor het zeetransport is het zelfs goedkoper ze in 1 container te versturen.

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Dag Rene,

 

Ook in het electronische tijdperk gaat internationale handel nog steeds niet papierloos. Een beetje containerzending, bijvoorbeeld uit China is met BL's, paklijsten, Form A's en facturen, paklijsten, Form A's en misschien nog een fumigation certificaat of phytosanitair document nog steeds een heel pak papier. Electronisch facturen staat bij de douane nog niet eens in de kinderschoenen.

Dat het bij volumezendingen zonder meer voordeel oplevert is duidelijk, maar dat is dan wel voor de koper, de verkoper heeft er niets aan en wordt in dit verhaal alleen maar met extra leveringskosten opgezadeld. "Eerst doen alsof" heeft dus niet mijn voorkeur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.