• 0

Financiering gezond bedrijf

goedenavond

 

Ik ben een groentje op het gebied van horeca. Ik weet hoe het een en ander is elkaar steekt maar toch nog 100 vragen. De situatie is dat een vriend van mij een horeca zaak heeft maar die weg wilt doen omdat hij er naar eigen zeggen geen zin in heeft en het "te" hard werken is. Hij heeft me het exploitatierapport? laten inzien en daarin staat dat de netto winst gewoon goed is. goed genoeg om de overname in max. 5 jaar te hebben afbetaald. Er zijn goede vooruitzichten, centrum word vernieuwd en over een jaar is 100 meter verderop een school met +-2000 leerlingen klaar.

 

Is er veel eigen kapitaal nodig of is het ook te regelen dmv een lening dat je dan afbetaald ?

Aan de cijfers is te zien dat het de afgelopen jaren +- dezelfde winst is geboekt

 

Mvg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi, eeh, 7of9,

 

leuk, welkom op HL. Ik ben ook een groentje op het gebied van horeca-overnames, maar ik weet wel iets van cijfers.

 

Allereerst: zoek hulp. Die hoef je niet per se morgen gevonden te hebben, maar over een maand toch zeker wel. Als die hulp jou kan behoeden voor de miskoop van je leven en kan voorkomen dat je je hoofd in een groot wespennest steekt, is dat zijn geld meer dan waard.

 

Dan: wat is nu eigenlijk het aanbod?

Wil de oude eigenaar dat jij de zaak overneemt en daar één geldbedrag ineens voor betaalt? Neem je ook het huurcontract over, wanneer loopt dat af? Zijn er contracten met leveranciers waar je wel/niet vanaf wil?

 

Dan: welk aanbod zou jij graag willen? Je zegt dat je een groentje bent op het gebied van horeca. Mag ik je dan aanraden om eerst eens ten minste een jaar in een verglijkbare tent te gaan werken? Misschien wel juist déze tent, om te zien hoe het loopt, waar het wel loopt, waar het niet loopt, om 'het klappen van de zweep te leren'?

Als de oude eigenaar het 'te hard werken' vindt, wordt hij er misschien wel blij van als jij fulltime in de zaak komt staan, scheelt hem een hoop uren.

Dat is ook gelijk een goede manier om er achter te komen of dit wel iets voor je is. Een wijs man zei ooit 'een eigen tent is óók honderdduizend kopjes koffie zetten', en niet iedereen wordt daar wild enthousiast van.

 

Cijfers: de cijfers zijn 'gewoon goed'. Komt dat door hem, komt dat door een totaal gebrek aan concurrenten, komt dat doordat hij zijn kosten buitengewoon laag kan houden? Kortom, kun jij die cijfers repliceren, en zoja, hoe?

 

Overname: stel nu dat hij 20.000 euro wil om de zaak over te mogen nemen. Ik verzin dit bedrag ter plekke, misschien moet het wel het tienvoudige zijn. Als jij dat direct moet betalen, moet het wel ergens vandaan komen ja. Als hij akkoord wil gaan met - ik noem maar even wat - 20% van de winst voor de komende vijf jaar, hoef jij niet ergens een zak met geld op te gaan hoesten, en krijgt hij toch zijn geld.

 

Omgeving: Als de vooruitzichten zo goed zijn, wanneer verwacht je de eerste concurrent?

 

 

Boeiend verhaal, en ook een groot avontuur. Belangrijkste lijkt mij dat je zeker weet dat je hier in wil duiken. Succes!

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor je reactie.

 

Ik ben sowieso van plan hulp te zoeken. Omdat de eigenaar een goede kennis is kan hij mij hier ook wel veel in helpen. De bedragen te noemen kwam je erg in de buurt. Het tienvoudigen ongeveer 200.000 het pand is gehuurd en het is een franchise onderneming. Qua te hard werken is hij een beetje verwend omdat hij meerdere zaken heeft. Maargoed

de nettowinst is +-80.000 met priveontrekkking al ervanaf getrokken. Het ligt op een a locatie en ik ben er niet zeker van dat hij nog een jaar wilt wachten. Er zijn meerde horeca eigenaren die al aangegeven hebben dat ze hier zeer geintresseerd in zijn. Hij heeft de laatste jaren inderdaad de zaak meer winstgevend opgebouwd maar ook aangegeven dat hij mij hierin wilt begeleiden. Ik was benieuwd of het echt zo moeilijk is om een lening te krijgen als je aan kan tonen dat het een vrij stabielle omzet is en dus die lening binnen 4 a 5 jaar afbetaald kan hebben.

 

Mvg Jesse

Link naar reactie
  • 0
Ik was benieuwd of het echt zo moeilijk is om een lening te krijgen als je aan kan tonen dat het een vrij stabielle omzet is en dus die lening binnen 4 a 5 jaar afbetaald kan hebben.
Als het allemaal zo zeker en gemakkelijk is, dan stel je de huidige uitbater toch gewoon voor om hem in vijf jaar tijd iedere maand een deel te betalen?

 

Wellicht realistiescher alternatief: stel voor om hem maandelijks voor inventaris e.d. een huursom te betalen. Hij hoeft dan niets te doen voor een regelmatig inkomen en jij hoeft geen kapitaal te verzamelen...

Link naar reactie
  • 0

Je kennis verdient er 80.000 euro aan, nadat hij zijn privéopnamen eraf getrokken heeft….?

Maar hij vindt dat hij hard moet werken en doet daarom de zaak weg. Dat geloof ik graag (dat met hard werken dus)! Dat is geen ‘kattenpis’ zou je kunnen zeggen.

 

Afgezien van het feit dat je helemaal geen privéopnamen aftrekt van de nettowinst, vind ik het een vreemd verhaal eigenlijk. Waarom neemt hij niet iemand in dienst? Hoeft hij niet zo hard te werken en houdt hij zo te horen genoeg hier aan over om lekker verder te kunnen zonder hard te werken.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou inderdaad mischien een alternatief. Ik weet niet of hij daaraan mee zou willen doen omdat hij in eerste instantie had aangegeven het te willen verkopen. Mocht ik de mogelijkheid hebben het gefinancierd te krijgen zonder zijn "hulp" gaat mijn voorkeur daar naar uit. Maar het zou een mooie oplossing kunnen zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe de franciser hier over denkt maar dat zou het volgend "probleem" zijn en is niets voor nu.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 85 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.