• 0

Beginnende BV ICT, VAR gerelateerd

Hallo allemaal,

 

Ik zit voor mijn gevoel met een lastige situatie waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden. Ik ben met 2 mensen bezig een IT bedrijf op te zetten, die software ontwikkeling gaat nearshoren. Nu hebben we per 1-1 van dit jaar een werkmaatschappij opgericht en hierboven 3 PH's.

Op dit moment zijn we freelancer. Ikzelf zit op dit moment via een tussenbedrijf bij de eindklant en sta hier op de payroll, dus er wordt loonbelasting afgedragen. Deze maand willen we dus vanuit de werkmaatschappij facturen gaan sturen. Het binnenkomende bedrag wordt hier vastgehouden, en er gaat een management fee naar de PH's. Probleem nu dat het tussenbedrijf van 1 van ons UWV premies gaat inhouden. We hebben een VAR aanvraag gedaan (heb er al 1 persoonlijk, maar komt nu op naam van de werkmaatschappij) en nu komt het moeilijke. Het plan is om 7 maanden lang zoveel mogelijk geld te verdienen en in de werkmaatschappij te stoppen. Bij al onze huidige klanten zijn de contracten iig zo dat we niet van opdrachtgever hoeven te wisselen. Na die 7 maanden gaan 2 van ons naar een oost europees land om daar een bedrijf te starten met het verdiende kapitaal. Nu hebben deze 2 personen dus maar 1 opdracht. Volgens de VAR moeten dit er minimaal 3 zijn. We zijn dus bang dat het UWV moeilijk kan gaan lopen doen aangezien we die 3 opdrachten niet hebben, waardoor er plotseling loonbelasting afgedragen kan gaan worden. In onze planning kunnen we dat absoluut niet gebruiken.

Iemand ervaring met deze situatie?

 

Alvast bedankt voor het antwoord,

 

Rein Reezigt

www.devinition.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verhaal is mij niet helemaal helder. Ben je nu als freelancer werkzaam voor de opdrachtgever en tevens vanuit de personal holding via de werkmij? Of was je tot 1.1. als feelancer werkzaam en sindsdien vanuit de vennootschapsstructuur?

 

Voor wat betreft de vraag wie inhoudingsplichtig is dient vastgesteld te worden of jullie als zelfstandige een overeenkomst tot opdracht hebben dan wel de verhouding met de opdrachtgever als arbeidsrelatie moet worden aangemerkt. Wordt je als zelfstandige aangemerkt dan verkrijg je een VAR. Een veel gemaakte fout is te denken dat je met 3 opdrachtgevers automatisch als zelfstandige wordt aangemerkt. Niet dus. Daarvoor moet je aan meer eisen voldoen. Over de VAR is al meer geschreven op dit forum. Ik voeg hierbij even een quote in. Daarin is een link opgenomen naar de beleidsregel beoordeling dienstbetrekking. Dit vormt een goed handvat voor wat betref de vraag wie als inhoudingsplichtige moet worden aangemerkt. Lees deze goed door, dan wordt veel duidelijk. Succes.

 

De beoordeling of er sprake is van een dienstbetrekking speelt primair bij freelancers. Ook eenmanszaken of vennootschappen lopen het gevaar dat ze aan een dergelijke toets worden onderworpen. Daarbij wordt onder meer gekeken hoe een bedrijf zich naar buiten toe presenteert, maakt deze bijvoorbeeld reclame, loopt de persoon een ondernemersrisico. Echt zekerheid kan alleen de UWV en (per 1.1.2005) de Belastingdienst je geven. Kijk eens naar: beleidsregel beoordeling dienstbetrekking. Wellicht heb je hier meer houvast aan.

 

Ook relevant is informatie belastingdienst

]

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Excuus voor mijn uitleg.

 

De situatie voor mij persoonlijk in de periode 1-augustus 2004 tot 31 december 2004, is dat ik werkzaam was als freelancer bij een eindklant. Hier zaten 2 tussenbedrijven tussen. Bij 1 hiervan stond ik op de payroll lijst. Hier werd ook loonbelasting voor ingedragen.

 

Nu per 1 januari 2005 ben ik met 2 collega's een BV gestart en we willen vanuit deze BV gaan factureren. Mijn zorg is nu eigenlijk concreet vraag 2j op het VAR formulier. Dit is de vraag: verricht u werkzaamheden voor opdrachtgevers bij wie u voorheen een dienstbetrekking had waarin u soortgelijke werkzaamheden verrichte.

 

Ik zit dus nog steeds bij dezelfde eindklant. Echter ik ben per 1-januari van een payroll oplossing geswitched naar het factureren vanuit de werkmaatschappij. Vanuit mijn eigen management BV, stuur ik vervolgens weer een factuur naar de werkmaatschappij.

 

Ik ben bang dat het UWV of de belastingdienst deze constructie niet zal accepteren. Dus dat ze de payroll situatie bij het tussenbedrijf als dienstbetrekking zullen opvatten. Het tussenbedrijf waar ik bij op de payroll stond is nu niet meer in de constructie betrokken, echter de eindklant is dezelfde.

www.devinition.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 308 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.