• 0

BV constructie DGA en zwanger - UWV onduidelijk

Hoi,

 

Ik ben sinds een jaar zelfstandig ondernemer in de BV constructie. Nu ben ik zwanger, en krijg ik geen eenduidig antwoord uit het UWV of ik via de BV - werkgever constructie of als ZZPer de WAZO moet aanvragen. Hebben jullie daar ervaring mee?

 

Dank vast.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Oei2012,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Het hangt af van de vraag of je werknemer voor de sociale verzekeringswetten bent zoals in een "constructie" met Uniforce of Declarabele uren BV. In dat geval ben je werknemer, en vraag je WAZO aan als werkgever

 

Is er geen "constructie" maar heb jij gewoon een BV waar je enig aandeelhouder en bestuurder van bent, dan ben je geen werknemer, en vraag je de WAZO als zelfstandige aan.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

beste Norbert,

 

Ik heb een vraag in aanvulling op deze vraag uit 2014:

 

in mijn geval ben ik DGA, enig aandeelhouder en bestuurder, en is geen constructie. Oftewel, ik moet via de ZEZ een uitkering aanvragen. Echter, daar heb ik enkel de optie om winst uit onderneming op te geven. Die is er nauwelijks (ik ben pas 1,5 bezig). Maar ik ontvang wel iedere maand als DGA een salaris dat voldoet aan de norm die nodig is om de ZEZ te ontvangen en waarvoor ik 40 uur per week in mijn onderneming werk.

 

Het aanvraagformulier van de ZEZ geeft je echter alleen de optie om winst uit onderneming op te geven, wat er in mijn geval waarschijnlijk toe zal leiden dat ik geen uitkering zal ontvangen. Heb je ervaring met deze situatie en een advies hoe dit op te lossen?

 

Dank, groet

Link naar reactie
  • 0

Heb je ervaring met deze situatie en een advies hoe dit op te lossen?

 

Beste Franelisa,

 

Het ligt aan het formulier, dat geen rekening houdt met vrouwelijke DGA's, ook al is de ZEZ regeling daar ook uitdrukkelijk op van toepassing

 

Vul je DGA salaris + eventuele winst van de BV in als "inkomen": dit zou namelijk de winst zijn geweest als je IB ondernemer was.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.