• 0

inkomsten uit intellectueel eigendom

Voor mijn bedrijf gebruik ik eigen foto's, teksten en scripts. Ik heb deze niet op mijn balans en er geen administratieve waarde aan toegekend. Zonder zou ik niet kunnen adverteren en geen website hebben. De bedrijfs verkopen zijn de enige inkomsten die ik er uit heb verkregen. Deze zijn als omzet van mijn bedrijf in mijn administratie en de belasting aangiften verwerkt.

 

Nu zijn er 2 belangstellenden voor het gebruik van mijn foto's en teksten. Ook is er belangstelling voor overname van een informatieve website. :) Ik denk er over, om het niet exclusieve gebruiksrecht van de bestanden te verkopen of een soort van licentie voor het gebruik ervan te gelde te maken. Over de uitwerking daarvan en de prijs die dit kan opleveren moet ik nog besprekingen voeren. Daarvoor mis ik nog informatie over de administratieve kant hiervan.

 

 

[*]Nu hoor ik veel over belastingvrij inkomen uit intellectueel eigendom. Valt verkoop van gebruiksrecht van mijn foto's, teksten en scripts hieronder? Is dat echt belastingvrij?

[*]Moet ik die inkomsten dan als prive bijverdiensten zien, of als omzet van mijn bedrijf?

[*]Moet ik dan eerst de eigen foto's, teksten en scripts als waarde op de balans opvoeren?

[*]Of houd ik mijn eigen foto's, teksten en scripts privé?

 

???

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou het simpel houden en de inkomsten als omzet boeken, btw afdragen over de omzet en verder niets. Dwz. niets privé en niets activeren op de balans. Die foto's, teksten en scripts heb je gemaakt voor de uitoefening van je bedrijf en heeft niets met privé te maken. Wanneer je voor als timmerman zelf je werkbank in elkaar zet, zet je die ook niet op de balans, ook niet wanneer je er later nog zo één maakt en verkoopt of het ontwerp ervan in licentie geeft aan een meubelfabriek.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me wel het eenvoudigste.

Het is dus omzet waarover ik BTW betaal.

Maar is het voor de inkomstenbelasting belastingvrij inkomen uit intellectueel eigendom?

Moet ik dat op een speciale manier verwerken bij de belastingaangifte aan het eind van het jaar?

 

Link naar reactie
  • 0

Toch ben ik nieuwsgierig, voor wie inkomsten uit intellectueel eigendom dan wel belastingvrij zijn.

Voor mensen die voor het (veel) waard worden van de (al wel bestaande) intellectuele eigendom bedacht hebben dat dit wel eens veel waard zou kunnen worden en de rechten toen al hebben verkocht aan hun eigen, schimmige, ergens op een zeer laag belast eiland gevestigde vennootschap. En dan is het nog maar de vraag of het lukt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.