• 0

Belgisch BTW nummer - hoe boeken?

Ik heb sinds deze week een Belgisch BTW nummer voor mijn Nederlandse BV omdat we vermoeden dat we dit jaar het drempelbedrag voor Belgische particuliere verkoop gaan overschrijden.

 

Mijn Belgische en Nederlandse boekhouders hebben niet meteen een antwoord op mijn vraag hoe dit nu te boeken (voor beiden de eerste keer dat ze een dergelijk constructie werken).

 

Ik vermoed dat ik in mijn NL boekhouding deze omzet moet inboeken met BTW verlegd (want ik draag de BTW over deze omzet af in België, niet in Nederland) naar mijn Belgische BTW nummer.

 

Moet ik in België dezelfde omzet als EU inkoop boeken? Anders kloppen de ICP opgaves niet.

 

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent dus een NL ondernemer (voor de IB dus)?

 

En nu heb je een BTW nummer gekregen in België, omdat je daar BTW moet afdragen.

 

Nou, dan boek je in je administratie een prestatie (verkoop in jouw geval) met BTW in België, wanneer de BTW in België en niet in NL verschuldigd is. En dan geef je die daar aan op je BTW aangifte.

 

En deze omzet geef je ook aan in je NL (BTW) aangifte bij 3c (afstandsverkopen).

 

Link naar reactie
  • 0

Peter, bedankt voor je snelle reactie.

Ik ben inderdaad NL IB-ondernemer.

 

Die omzetgroep "afstandsverkopen" ben ik nog niet tegengekomen in mijn administratiesysteempje (moneybird). Ik ga eens even puzzelen.

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Er is een speciale rubriek (3c) voor dit in de BTW aangifte.

 

Maar kennelijk dus niet (begrijp ik uit je woorden) in het systeem dat jij gebruikt.

 

Dan moet je iets anders verzinnen: pak een andere "BTW categorie" die je nu niet gebruikt, zou ik zeggen, en geef duidelijk door aan diegene je BTW aangifte doet (want dat laat je kennelijk doen) dat je dit gebruikt voor de afstandsverkopen (met bijbehorende Belgische BTW).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.