• 0

WAZ betreft WAZO i.c.m. startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid

Beste mensen,

 

Nu zit ik met de vraag waarvan ik het antwoord niet kan vinden op sites van de belastingdienst of het UWV. Het gaat om de volgende situatie. Mijn vrouw is zelfstandig ondernemer en heeft een zwangerschapsuitkering (ZEZ-uitkering) gehad. Uit de jaaropgaaf van het UWV blijkt het te gaan om een WAZ met WAZO. Vervolgens vraag ik mij af in hoeverre deze uitkering wordt gezien als een arbeidsongeschiktheidsuitkering en of zij recht heeft op startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid?

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Groeten,

 

Coen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Vervolgens vraag ik mij af in hoeverre deze uitkering wordt gezien als een arbeidsongeschiktheidsuitkering

Niet: een ZEZ uitkering is geen arbeidsongeschiktheidsuitkering maar een bevallingsverlofuitkering.

 

En of zij recht heeft op startersaftrek bij arbeidsongeschiktheid

Er is geen sprake van arbeidsongeschiktheid.

Rephrase:" heeft zij recht op startersaftrek bij bevalllingsverlof?"

Als ze starter is en voldoet aan het urencriterium: ja. En de niet-gewerkte uren tijdens 16 weken bevallingsverlof mogen als gewerkte uren meetellen in dat urencriterium.

 

Kortom: er is geen sprake van arbeidsongeschiktheid, dus ook niet van een verlaagd urencriterium van 800 uur. Maar het positieve is: de 16 weken bevallingsverlof tellen als gewerkte uren voor de 1225 uren norm. 16*40=640: bij gemiddeld 40 uur of meer per week ben je dus feitelijk beter af! (1225-640=585 uur)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.