• 0

VOF niet geaccepteerd als entiteit; wat nu?

Hallo allemaal,

 

Ongeveer een jaar geleden ben ik samen met een partner begonnen met het ontwikkelen van een applicatie. Hierbij hebben we verschillende mensen in touw genomen, met de bedoeling dat ieder een deel van de winst zou ontvangen.

 

Na contact met onze belangrijkste distributeur (Amerikaans bedrijf) werd het tijd om de rechtsvorm te regelen. Als mede-oprichter vond ik het belangrijk om gedeeld eigendom over het project te hebben. We hebben ervoor gekozen om als oprichters een vof op te richten, en de andere teamleden als zelfstandigen in touw te nemen, waarbij hun (intellectuele) eigendom over zou gaan naar de vof.

 

Nadat alles geregeld was, namen we opnieuw contact op met het bedrijf, maar we kregen te horen dat ze zeer recentelijk hadden besloten om partnerschappen niet langer als entiteit te accepteren om zaken mee te doen. Alleen individuen en geregistreerde bedrijven worden nog geaccepteerd. Aangezien dit contract vrij essentieel is voor het succes van ons project, moeten we dus onze structuur aanpassen.

 

Een coöperatie of BV oprichten is eigenlijk niet echt een mogelijkheid, aangezien het hier een eenmalige samenwerking betreft. De voor de hand liggende optie is dus om de rechten van het spel in plaats van in de vof in een van de oprichters te leggen. Het nadeel is echter dat technisch gezien hiermee de andere oprichter ontslagen kan worden. Een alternatief zou zijn om ieder zijn eigen rechten te laten houden, maar hiermee lijkt de deur open te gaan voor problemen als één van de teamleden zomaar opstapt of opeens zegt dat z'n deel van het werk niet meer mag worden gebruikt.

 

Een optie die we ook hebben overwogen is om op een of andere manier het product te licenseren aan één van de oprichters, die dan namens de vof de contracten met de distributeur tekent, maar ik heb eigenlijk niet kunnen vinden hoe dit wettelijk en belastingtechnisch geregeld zou moeten worden.

 

Al met al zijn we dus in een vrij ingewikkelde situatie terechtgekomen. Ik wil dan ook vragen of iemand mij in de richting van de beste oplossing kan wijzen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.