• 0

btw aanslag voorgaande boekjaren [hoe verwerken in administratie]

Hi allemaal, ik heb een vraag waar ik mee zit.

 

Uit een onderzoek door de belastingdienst blijkt dat we voor het jaar 2010 en 2011 te weinig OB hebben betaald.

Hiervan hebben wij onlangs een aanslag gehad.

 

Mn vraag is; hoe ik deze aanslag boeken in de administratie?

 

Belastingdienst (crediteuren)

Aan kosten of aan te betalen ob?

 

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

 

Bvd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW afdracht is nooit een kostenpost.

 

Ik zou de afdracht aan de Belastingdienst boeken als BTW vorige jaren. Wanneer je boekhouding kloppend is, dan zou daar het nog openstaande bedrag op moeten staan. Wellicht moet je daarvoor eerst de boekhouding over 2010 en 2011 voor corrigeren, danwel in je openingsbalans een dergelijke post opnemen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reactie.

@mmint; op rekening BTW voorgaande jaren staat niets open..

@griffioen; de reden van de naheffing was omdat er teveel voorbelasting werd terug gevorderd. Er staat inderdaad niets open op de balans. Boekjaar 2010 en 2011 zijn uiteraard al gesloten..

Link naar reactie
  • 0

de reden van de naheffing was omdat er teveel voorbelasting werd terug gevorderd.

 

Er kunnen dan twee verschillende dingen aan de hand zijn:

 

1.) Je hebt BTW teruggevraagd/verrekend over privéuitgaven.

2.) Je te veel BTW teruggevraagd/verrekend over zakelijke uitgaven.

 

Bij 1.) is de naheffing dan uiteraard ook een privéuitgave.

 

Bij 2.) heb je dan in het verleden te weinig bedrijfskosten verantwoord (en te veel BTW teruggevraagd). Dan is de naheffing – uiteraard exclusief een eventuele boete! – gewoon bedrijfskosten en hoe je dat precies noemt is fiscaal niet heel relevant. Een boete blijft een privéuitgave.

 

Overigens is de boete in het geval je een BV zou hebben (maar die indruk kreeg ik niet) wél bedrijfskosten, maar dan weer niet aftrekbaar van de vennootschapsbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het even zo:

De BTW na de periode waarover de naheffing van toepassing is moet je eerst uitsluiten en dus in je administratie apart nemen (vastleggen). Het restant BTW dat in je balans hangt (waarschijnlijk afkomstig van de periode in en voor de naheffing) kun je met de naheffing verrekenen. Een restant daaruit is volgens mij ook kosten (of winst ::)). De BD ziet namelijk de datum tot waar de heffing van toepassing is als een nieuwe start die je weer moet verantwoorden en vanaf nu correct ;) moet gaan verrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp er eerlijk gezegd niet zo veel van wat je schrijft, maar als je bedoelt om het verleden (in dit geval 2010 en 2011) te gaan corrigeren is dat niet echt voor de hand liggend.

 

Normaal gesproken neem je de naheffing mee in dit jaar. Of TS nou met nog 2013 bezig is weet ik natuurlijk niet. Anders neem je dat meestal mee in 2014, gezien het kennelijk nu gebeurd is allemaal.

 

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken neem je de naheffing mee in dit jaar.

Vind ik ook, maar wanneer er nog van de vorige jaren is blijven hangen op de huidige balans (of wie weet waarop TS zijn administratie doet?) dan kun je dat eerst met de naheffing wegwerken.

Naheffing kan toch ook over een andere afwijkende periode zijn? Dus in het algemeen spreek ik over de periode waarover de naheffing betrekking heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.