• 0

merkenrecht en verdrag van Madrid

beste HL-ers

 

ondanks de vele posts over merkenrechten etc wil ik toch mijn specifieke situatie aan jullie voorleggen in de hoop en verwachting dat iemand nog even het geduld kan en wil opbrengen om mij in te wijden in de wereld van merkenrechten.

 

wij werken in de zuivelbranche en in de usa is een bepaald merknaam geregistreerd (alleen de naam geen beeld) en overigens hetzelfde merknaam ook nog eens door een 2-tal andere amerikaanse bedrijven in verschillende branches (bijt elkaar dus niet blijkbaar).

het bedrijf leverde mij de goederen en gaf aan dat alles europees gedekt was (merknaam,patent etc etc)

bij controle bleek echter dat er geen merkeninschrijving in europa lag hebben wij dit zelf in de belenux laten deponeren (nu wel met beeldmerk en naam) dit is inmiddels ingeschreven.

intussen hebben we ook een aanvraag voor een aantal Europese landen ingedient omdat we het product (met medeweten van de usa fabrikant) willen exporteren. dit is in behandeling.

 

er is geen issue met de leverancier maar onder het motto "voorkomen is beter dan genezen" wil ik graag weten wat mijn rechten en plichten zijn. mede omdat er regelmatig op websites gesproken is over het verdrag van spanje om internationaal eea te beschermen en ik hier geen inhoudelijke kennis van heb.

 

kortom:

-ben ik op dit moment 100% eigenaar van de merknaam in benelux?

-kan ik zonder problemen de internationale aanvraag tegemoet zien?

-kan men in USA het eigendom opeisen van de merknaam?

 

ben benieuwd naar jullie reacties

 

leo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een echte merkenrechtexpert ben ik op dit forum nog niet tegengekomen. Wel mensen met wat ervaring en mensen die een paar klokken hebben horen luiden - ik ben van de laatste categorie. Het lijkt me dan ook dat je met je vraag beter kan aankloppen bij een echte merkjurist. Maar we kunnen je wellicht op weg helpen.

 

Al suggereert je vraag dat je al op weg was.

 

Wat me zorgen baart, is dat iemand een merk registreert (op Europees niveau) die moeite heeft om Belenux te spellen. Ik ga er maar van uit dat dat allemaal goed gegaan is en dat het onderscheid tussen woordmerk en beeldmerk duidelijk was.

 

Als je case goed omschreven is en geen theoretisch verhaal is, betreft het geen frivole registratie. Iemand die een product van merk X importeert (met instemming van de Amerikaanse merkhouder) heeft er alle belang bij om de Europese rechten goed te regelen. Als de Amerikaanse merkhouder dat niet al gedaan had, is je positie ijzersterk.

 

Het komt echter voor dat een Amerikaanse registratie vooruit loopt op een wereldwijde bescherming. Er was een paar jaar geleden een zaak rond Segway waarbij een Nederlandse reseller in conflict kwam met een nieuw aangestelde Nederlandse distributor. De reseller had de domeinnaam vastgelegd en de merkrechten voor de Benelux gekocht van een merkkaper. Merkrechtexpert Bas Kist meende desgevraagd echter dat de Amerikanen nog steeds een sterke case hadden tegen Nederlandse reseller, omdat er een element van 'ter kwader trouw' in de oorspronkelijke registratie zat.

 

Dat is in de door jou beschreven case echter niet het geval. Het is een registratie ter goeder trouw, waarmee je bovendien je positie als importeur aanmerkelijk versterkt. Je zou nog eens in de database Romarin van WIPO kunnen kijken hoe het merk beschermd is. En voor een echt deskundig advies contact opnemen met een echte deskundige.

 

Succes. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.