• 0

inbrengbeschrijving

Holding met onroerend goed wordt gesplitst naar Holding met Onroerend goed BV eronder. Liefst per 1-1-2015. Inbreng in natura (pand en stukje hypotheek).

 

Het pand is fors meer waard dan de hypotheek erop en het aandelenkapitaal van de onroerend goed BV wordt € 100.

 

Vraag is nu: ik wil in januari passeren bij de notaris, maar de accountant heeft dan de definitieve jaarrekening nog niet. De notaris vraagt echter om een inbrengbeschrijving. Mag de inbrengbeschrijving ook globaal zijn en dus niet 100% matchen met de uiteindelijke werkelijkheid?

 

Of moet ik later naar de notaris (+aandringen bij de accountant op zeer spoedige jaarrekening 2014). ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent als bestuurder zelf verantwoordelijk voor de inbrengbeschrijving.

Dus als het niet klopt, dan heb je het niet goed gedaan.

 

Over de juridische aspecten hiervan durf ik niets te zeggen.

 

Begrijp ik dat het aandelenkapitaal 1 ton wordt (niet 100 euro, neem ik aan…)?

Dan zou ik denken dat je een probleem hebt (lees: aansprakelijk zou kunnen zijn) wanneer blijkt dat de waarde van het ingebrachte aanzienlijk lager is.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, het aandelenkapitaal wordt echt € 100 (honderd euro). Volgens mijn adviseurs is meer niet nodig, omdat er toch geen schuldeisers in de BV te verwachten zijn (sec onderbrengen bedrijfspand in eigen gebruik bij de werk-BV, geen activiteiten).

 

De holding brengt in het pand € 400.000 waard ongeveer, € 75.000 restant financiering en haar aandelen in de deelneming van waarde licht positief (telkens leeg gehaald met dividend).

 

juist omdat de marge zo ruim is (€ 325.000 overwaarde op het pand tegen € 100 ak) kan ik dus wel volstaan met een globale inbrengbeschrijving die niet op de euro nauwkeurig zal kloppen?

Link naar reactie
  • 0

Dus de holding krijgt een vordering van bijna 325.000,- op de onroerend-goed BV? Of moet het Agio worden? Of iets anders?

 

Nog steeds ben je als bestuurder verantwoordelijk voor de inbrengbeschrijving volgens mij.

Ik zou niet weten wat er mis kan gaan, maar als het niet 'blijkt te kloppen' kan je misschien aansprakelijk zijn, lijkt mij dan.

 

Wat zeggen je adviseurs?

Link naar reactie
  • 0

De holding brengt in het pand € 400.000 waard ongeveer, € 75.000 restant financiering [...] € 325.000 overwaarde op het pand [...]

De woorden "ongeveer" en "overwaarde" zitten in de weg. Overwaarde is een niet-gerealiseerde fictie. Voor het concretiseren van de inbreng is een taxatie door een beëdigd taxateur waarschijnlijk betrouwbaarder dan een persoonlijke schatting van de DGA.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.