• 0

Gevolgen: ter beschikking stellen bedrijfsruimte?

Beste forum-leden,

 

Een korte vraag met waarschijnlijk een waslijst aan mogelijke reacties.

 

Een bevriende ondernemer heeft aangeboden mij gratis (dus ook zonder contract) een vestigingsadres, postadres en ruimte ter beschikking te stellen voor de vestiging van mijn ZZP bedrijfje. Op voorwaarden dat ik voor hem uitzoek wat de mogelijke consequenties zouden kunnen zijn (fiscaal/juridisch).

 

Nu is het natuurlijk niet meer van deze tijd dingen gratis te doen maar ik blijf geloven in de goedheid van mensen dus wil dit best eens onderzoeken.

 

Mijn activiteiten hebben een laag risico (IT consultancy, heb een goede verzekering), behoeven geen opslag, geen klantenbezoek en weinig ruimte in het algemeen (laptop/printer). Ik krijg dus een bureau waar ik zelf een computer en printer kan neerzetten en bijvoorbeeld de dossiers (kopieën belasting / KVK etc)

 

Ik begrijp dat op basis van bijvoorbeeld een aansprakelijkstelling zaken wat lastiger liggen maar laat ik eerst de voor hem fiscale aspecten eens aan het licht brengen.

 

Iemand die hier een gedachte / idee over heeft?

 

Moet hij dit bijvoorbeeld melden bij de Belastingdienst? Zijn er zaken tav de KVK waar we rekening mee moeten houden (eigen sleutel/toegang)

 

Met dank,

 

Maurice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Moet hij dit bijvoorbeeld melden bij de Belastingdienst?

 

Dat kan je helemaal niet melden. Maar je moet het wel juist verwerken en dat is eigenlijk (mogelijkerwijs) iets lastiger dan je in de eerste instantie zou denken:

 

Allereerst is over de gratis prestatie (het beschikbaar stellen van de werkruimte) geen BTW verschuldigd. Dat omdat een vergoeding ontbreekt.

Er is dus geen gevaar voor een naheffing vanwege “fictieve marktconforme omzet” of zoiets.

 

Maar je kan wel over de aftrek van voorbelasting discussiëren. Want die bestaat slechts wanneer een economisch belang met deze gratis prestatie is gemoeid.

Concreet zou je denk ik kunnen zeggen dat wanneer hier puur een vriendendienst verleend wordt, er geen recht op aftrek van voorbelasting bestaat.

Als deze (de gratis prestatie) is verbonden aan de prestaties tegen vergoeding, dan zou de voorbelasting misschien wel aftrekbaar kunnen zijn. Ik zou mij voor kunnen stellen dat het in dit geval dan zou kunnen zijn dat klanten makkelijker ‘doorverwezen’ kunnen worden naar IT kennis en dat dit dan dus van invloed is op de opbrengsten die met BTW belast worden. Of zoiets.

Maar dat blijft wel een beetje arbitrair…

 

De kans dat iemand de kosten als zodanig niet aftrekbaar, of gedeeltelijk niet aftrekbaar, van de winst vindt, lijkt mij klein.

Het is wel vrij duidelijk dat dit niet in de privésfeer gebeurt en dat het ook niet over een soort representatie of dergelijke gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Dank voor de uiteenzetting.

 

De gulle gever zit in de druk-industrie/dtp dus van een goede kruisbestuiving rondom klanten / opdrachten zal weinig tot geen sprake zijn. Maar je weet natuurlijk nooit hoe een koe een haas vangt...

 

Gelet op de hoeveelheid reacties is mijn voorzichtige verwachting dat er weinig tot geen risico's aankleven voor de gulle helper.

 

Ik zal eea nog wat nader onderzoeken!

 

Nogmaals dank,

 

Maurice

Link naar reactie
  • 0

De eerste vraag is om wat voor ruimte het gaat en wat de huidige fiscale status daarvan is bij de gulle gever (ondernemingsvermogen, box 3, eigen woning).

 

Vraag twee is in welke hoedanigheid hij besluit om dit aanbod te doen: als ondernemer of als vriend?

 

Vraag drie is wat de exacte voorwaarden zijn waaronder de terbeschikkingstelling plaatsvindt.

 

Vraag vier is of je het verstandig vindt om dit aanbod te aanvaarden en daar niets van op papier te zetten - wat ga je doen als jullie het ooit niet meer zo goed met elkaar kunnen vinden?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.