Per 1 jan as gaat mijn eenmanszaak over in een BV. De BV is weer lid van een cooperatie. de BV verhuurt mij om werk te verrichten in de cooperatie.
Ik ben nu aan het plannen hoe geldstromen gaan lopen komend jaar en met welke nieuwe belastingvormen ik te maken krijg.
Overal lees ik dat (na betalen van de VpB) als de winst vanuit de BV naar de DGA gaat daar 15% div belasting over moet worden afgedragen, die de DGA natuurlijk weer terug kan vorderen met zijn Box 2 aangifte.
Maar als ik het aangifte formulier divb zie , dan staat daar:
Keert de vennootschap dividend uit waarop geen dividendbelasting hoeft
te worden ingehouden?
Mi moet ik hier ja invullen en dan bij
Waarom hoeft de vennootschap geen dividendbelasting in te houden?
Er is sprake van de deelnemingsvrijstelling (artikel 4, lid 1, onderdeel a)
Het betreffende artikel:
Inhouding van de belasting mag achterwege blijven ten aanzien van opbrengsten van aandelen, winstbewijzen en geldleningen als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel d, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, indien:
a. de deelnemingsvrijstelling, bedoeld in artikel 13 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, of de deelnemingsverrekening, bedoeld in artikel 13aa van die wet, van toepassing is op de voordelen die de tot de opbrengstgerechtigde uit die aandelen, winstbewijzen en geldleningen geniet en de deelneming behoort tot het vermogen van zijn in Nederland gedreven onderneming;
ALs DGA voldoe ik aan bovenstaande artikel.
Mijn conclusie is dan dat ik als de BV de winst uitstort aan de DGA er geen div belasting betaald hoeft te worden. (De DGA kan het later dan natuurlijk ook niet verrekenen, het is dus budgettair neutraal).
Maar vreemd dat ik dit op vele plekken lees dat de winst BV -> DGA dividendbelasting plichtig is, terwijl dat mi door de deelnemersvrijstelling niet hoeft. Zie ik dan toch iets over het hoofd?
Alvast hartelijk dank voor de mening van een expert.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
npbosch
npbosch
Beste allen,
Mijn eerste bericht.
Per 1 jan as gaat mijn eenmanszaak over in een BV. De BV is weer lid van een cooperatie. de BV verhuurt mij om werk te verrichten in de cooperatie.
Ik ben nu aan het plannen hoe geldstromen gaan lopen komend jaar en met welke nieuwe belastingvormen ik te maken krijg.
Overal lees ik dat (na betalen van de VpB) als de winst vanuit de BV naar de DGA gaat daar 15% div belasting over moet worden afgedragen, die de DGA natuurlijk weer terug kan vorderen met zijn Box 2 aangifte.
Maar als ik het aangifte formulier divb zie , dan staat daar:
Keert de vennootschap dividend uit waarop geen dividendbelasting hoeft
te worden ingehouden?
Mi moet ik hier ja invullen en dan bij
Waarom hoeft de vennootschap geen dividendbelasting in te houden?
Er is sprake van de deelnemingsvrijstelling (artikel 4, lid 1, onderdeel a)
Het betreffende artikel:
Inhouding van de belasting mag achterwege blijven ten aanzien van opbrengsten van aandelen, winstbewijzen en geldleningen als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onderdeel d, van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, indien:
a. de deelnemingsvrijstelling, bedoeld in artikel 13 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969, of de deelnemingsverrekening, bedoeld in artikel 13aa van die wet, van toepassing is op de voordelen die de tot de opbrengstgerechtigde uit die aandelen, winstbewijzen en geldleningen geniet en de deelneming behoort tot het vermogen van zijn in Nederland gedreven onderneming;
ALs DGA voldoe ik aan bovenstaande artikel.
Mijn conclusie is dan dat ik als de BV de winst uitstort aan de DGA er geen div belasting betaald hoeft te worden. (De DGA kan het later dan natuurlijk ook niet verrekenen, het is dus budgettair neutraal).
Maar vreemd dat ik dit op vele plekken lees dat de winst BV -> DGA dividendbelasting plichtig is, terwijl dat mi door de deelnemersvrijstelling niet hoeft. Zie ik dan toch iets over het hoofd?
Alvast hartelijk dank voor de mening van een expert.
groet
Norbert Bosch
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/47916-vraag-over-dividendbelasting-in-de-relatie-bv-en-dga/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag